Trending

Sunday 25 December 2016

TUAH AND MELAKA siri tawasul



TRAILER
JOURNEY TO 600 YEARS, TUAH AND MELAKA (siri tawasul)
Artikel ini akan menceritakan -
1. Super Weapon Melaka
2. Saiz kapal Melayu Melaka, jumlah tingkatnya.
3. Nama kapal diRaja Sultan Mahmud Syah, reka bentuk dan jumlah krew.
4. Jenis-jenis pelabuhan Melaka
5. Teknologi pembinaan kapal Melayu Melaka
6. Senjata api Melayu Melaka
7. Pengimportan bahan mentah rumah, senjata dan kapal Melayu Melaka
8. Saiz tentera Melaka
9. Warna uniform tentera Melaka

10.Ke mana hilangnya semua kapal-kapal ini sehingga tidak ada kesan.
11.Kedudukan bangkai kapal Melayu Melaka yang masih elok
12.Bukan setakat kapal, senapang pun hilang tinggal 1 atau dua laras je dalam simpanan muzium Portugal.
13.Dah lah senapang hilang, meriam pun ilang....ayoyo, Portugis kemaruk sangat ke. Tapi sebenarnya Portugis tidak recycle pun.
Nota Penulis : Maklumat yang disampaikan mungkin tidak sepenuhnya, ada separuh disimpan sebagai rahsia saya
14. Ini disebabkan saya tidak mahu maklumat saya disalah guna oleh kumpulan yang mahu mengumpul pengikut atas tujuan-tujuan tertentu.
15.Artikel ini sudah saya tapis beberapa kali, ini untuk mengelakkan berlaku pertembungan maklumat dengan pengkaji sejarah. Saya tidak berminat untuk berbahas bab sejarah, saya sedar diri, saya bukan ahli sejarah, saya orang kampung yang tidak ada pendidikan tinggi. Ini pun cuma suka-suka. Maybe ada tauladan yang boleh dicari. Kalau nak mencari kesalahan, sudah tentu sentiasa ada.
16.Kalau sudah kembali ke masa silam, sudah tentu boleh dapat maklumat masa sekarang dan akan datang.
17.Melaka memang hebat, tetapi jangan cuba samakan Melaka dengan apa yang wujud dalam filem, jangan angkat Melaka seperti empayar barat, Arab atau bangsa Timur yang lain. Kalau Ottoman ada ratusan ribu tentera, kita pula cuba mengangkat dan kononnya kita lebih baik, tentera Melaka turut ada ratusan ribu, turut memakai baju besi. Akhir apabila berlaku banyak tambahan, orang yang mahu mengenal sejarah mula terasa sangsi, kerana bukan semua orang bodoh, manusia ada akal dan mampu berfikir.
18.Melaka dalah cermin Melayu, ia sangat-sangat unik.
19.Saya bukan berdarah Melayu sepenuhnya, tapi saya akan tulis sejarah Melaka dari perpekstif Jati Diri Orang Melayu yang sudah hilang sekarang ini. Orang zaman sekarang...depa nak dalil naqli sahaja tapi tidak mahu menggunakan akal untuk berfikir dan membuat timbang tara.
20.Fortunately, atas sifat jati diri ini juga, usaha mengangkat Melaka tidak akan dibuat berdasarkan acuan laporan barat yang konon-konon lebih kredible, profesional...siap ada rekod, even rekod pun boleh direka, dicabar di mahkamah dan rekod pun kena buat cross reference, contohilah orang zaman dahulu yang menulis hadis. Setakat ada satu rekod, kita anggap dia lemah kerana niat orang yang membuat catatan (rekod) ini, kita tidak tahu, mungkin tujuannya mengandungi kejahatan.
21.Malangnya, bila tidak ada rekod juga...orang Melayu disempitkan dengan konsep melihat dunia ikut acuan barat,
dengan tidak tahu malu, mempertikaikan sejarah bangsa sendiri seperti kewujudan Hang Tuah
22.Tuhan suruh solat dan berdoa mencari petunjuk, x nak pulak buat. Bila orang lain buat, dituduhnya bercakap dengan Jin. Melayu dan Jin, berpisah tiada. Tapi dalam konteks ini, ada dua golongan - 1.Golongan yang tidak ada ilmu, tak pernah jumpa jin pun, so semua benda bergerak yang tidak terlihat, dituduhnya jin. 2. Golongan yang ada ilmu dan beranggapan Jin adalah makhluk Allah, dihormati seperti seadanya.

1 comment:

  1. ayo ditunggu apa lagi segera bergabung dengan kami di D/E/W/A/P/K
    menangkan uang jutaan rupiah, dengan minimal deposit 10.000 saja looo.
    ayo segera bergabung ya ditunggu lo ^_^

    ReplyDelete

About

Popular Posts