Trending

Friday 31 January 2020

Petua Limau Kasturi Untuk Kurangkan Kencing Manis


Jom Kurangkan Kencing Manis Dengan Menggunakan Petua Limau Kasturi

Perkongsian June Junaidah
Bagaimana nak kurangkan penyakit seperti kencing manis dan seangkatan dengannya? Ini petua yang boleh korang cuba kat rumah :
  1. -Sediakan 15 biji limau kasturi dan 1 liter air
  2. -Rebus sampai mendidih dan sejukkan. Kemudian korang blend air dan limau tu sekali
  3. -Blend sampai hancur kemudian korang campur secubit garam dan tapis. Ambil airnya sahaja.
  4. -Masukkan dalam botol dan simpan dalam peti sejuk okay.


p/s: korang boleh minum 1 gelas setiap pagi selepas sarapan dan juga malam sebelum tidur. Selamat mencuba ya !
10 Khasiat Lain Limau Kasturi
Antara khasiat lain bersama petua kampung tentang penggunaan limau kasturi. Buah limau kasturi ini secara amnya enak kita buat minuman atau campurkan ke dalam sambal belacan kita. Sebenarnya ia telah menjadi makanan turun temurun nenek moyang kita di nusantara ini kerana khasiatnya yang bermacam.
Berikut adalah antara khasiat bersama petua kampung tentang penggunaan limau kasturi.
  1. Ubat menghilangkan batuk- Campurkan limau, bersama kicap dan garam. Minum setiap pagi dan malam.
  2. Ubat demam- Ambil beberapa genggam daun limau kasturi, kemudian rebus dengan 2 hingga 4 gelas air. Gunakan air rabusan ini untuk menuam dahi peaskit yang demam dengan menggunakan tuala.
  3. Ubat ketiak- Campurkan limau bersama kapur sireh. Setelah mandi, sapukan campuran ini pada ketiak dan biarkan beberapa waktu sebelum dibasuh semula. Lakukan pada pegi dan petang.
  4. Ubat pening kepala- Ambil sebiji limau kasturi dan potong sedikit di bahagian atasnya. Picit sedikit senhingga terkeluar perahan limau itu tadi dan halakan percikan itu ke hidung.
  5. Mengurangkan lelah- Ambil sesudu madu asli, dan campurkan lima titik perahan limau kasturi. Makan campuran tersebut seminggu sekali.
  6. Cairkan lemak- Petua orang tua-tua untuk mengurangkan berat badan adalah dengan meminum air teh tanpa gula yang dicampurkan limau kasturi dan diminum setiap hari. Pastikan air tersebut suam atau agak panas. Jadikannya amalan harian.
  7. Hilangkan kelemumur- Ramaskan beberapa helai daun rambutan sehingga keluar lendiran, dan campurkan dua cawan santan dan beberapa biji likau kasturi. Lumur di rambut dan balut dengan tuala lembab. Biar buat seketika waktu sebelum dibilas bersih. Lakukan rawatan ini seminggu sekali.
  8. Berkesan menghilangkan kesan degil minyak pada baju- Campurkan perahan limaukasturi bersama sedikit garam. Kemudian, gosokkan kepada bahagian yang terkena minyak. Biarkan selama 5-10 minit sebelum basuh seperti biasa.
  9. Mewangikan rambut- Gosokkan belahan limau di kepala sehingga sebati dan biarkan beberapa minit kemudian barulah cuci sehingga bersih. Selain daripada mewangikan, ia juga boleh menghilangkan rasa pening dan menyejukkan kepala.
  10. Berkesan kilatkan cermin mata- Cuci cermin mata dengan sedikit perahan limau. Bilas dengan bersih dan lap dengan kain yang lembut dan kering.
Sumber: Maskulin

Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts