Trending

Friday 17 January 2020

Nak lihat buah durian Musang King siam


Memenuhi permintaan rakan-rakan yang nak lihat buah durian Musang King siam kerana ramai yg bertanya apakah benih MK ni akan mengeluarkan hasil yang sama seperti durian MK tempatan kita?
Saya katakan benih MK tentunya berasal dari tempat kita. Sudah pun direkodkan di tempat kita dan didaftarkan di bawah JAB Pertanian Malaysia dngn kod d197 pd tahun 1993. Jika tidak scion dari induk MK tu sendiri, mana mungkin Siam dapat menghasilkan baka MK terbaru? ðŸ˜…
Ada yang menyangkal pendapat ini dan mendakwa MK siam adalah klon Phuangmanee. Seingat saya ciri-ciri daun Phuangmanee vs Musang King pn jauh sekali berubah. MK daunnya tirus dan margin daun sangat beralun. Terdapat helaian daun yang berpintal dan tip daun yang bercangkuk. Permukaan atas daun berwarna hijau dan daun bawah berwarna keperangan. Sedangkan daun Phuangmanee @ Telur Buaya ini rupa daunnya yg halus, sedikit muncung, warna hijau tua gelap dan permukaan yg tebal.
Saya sdri pernah berbual dngn salah seorng pemilik kebun rk di Tanah Merah. Thn 90an dlu katanya, ada rombongan dari siam datang buat lawatan ke Tanah Merah utk dptkn scion dri ladang rk di pulau raya. Jelasnya siam hanya ambil induk (penanti) dari Malaysia dan kawenkan dngn durian penanti di tempat mereka. Bila berbuah proses tuai hasil jgk sama, luah macam tmpt kita jgk, cuma siam memang style petik awal dan peram untuk komersial eksport ke serata negara. Kerana kaedah mereka terapkan untuk membiarkan buah tahan lama.
So, nothing different actually. Just the response of those who doesn't know the physical of durian. Jika tanya saya, saya lebih cenderung tanam benih MK siam kerana baka baji ni lebih mudah jaga dan lebih tahan dari kawen sisi. Hanya sekadar pendapat, abaikan jika x setuju! ☺️
.
.
Nak order benih MK 3kaki boleh whatsapp saya ya. Harga cuma RM45 sahaja! Klik link kat bawah ni utk ws ðŸ‘‡






Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts