Trending

Saturday 26 May 2018

BAHAYANYA LIPSTICK JIKA SALAH PILIH


BAHAYANYA LIPSTICK JIKA SALAH PILIH
Lipstik dan wanita memang tidak dapat dipisahkan. Namun, kita perlu berhati-hati supaya tidak tertipu ketika membelinya.
Saya ingat krim timbang kilo ja ada. Tub tub dengar pulak khabar ada lipstick timbang kilo. Lipstick timbang kilo ni dieorg beli berbekas-bekas dari mana hala entah, lepas tu jual secara meluas di Malaysia.
Kita tak tau dia ambik cedok dari bekas guna apa, dipanaskan, then dimasukkan dalam packaging tuib lipstick. Lepas tu jual, dapatlah duit. Senang kan kerja? ðŸ˜‚
💄4 SEBAB BAHAYANYA LIPSTICK TIMBANG KILO/BERKIMIA TINGGI💄
Mengandungi plumbum
Plumbum atau 'lead' digunakan untuk menjaga bibir untuk menahan oxidation, waterproof dan long lasting. Ia diklasifikasikan sebagai logam berat yang berbentuk racun. Bila meresap masuk ke dalam badan atau tertelan lipstick akan menyebabkan kerosakan otak atau keguguran bagi wanita hamil.
Kandungan merkuri yang tinggi di dalam lipstick tiruan
Lipstick tiruan biasanya dijual dengan harga serendah RM5 ke RM10. Kenapa murah berbanding lipstick original? Sebab diperbuat dari bahan yang tidak selamat dan tinggi kandungan bahan kimia. Even bila hidu pun boleh bau kimia kuat. Dari segi harga pun kita boleh tau produk tu bukan ori. Alasan hampa beli, produk ori mahai, sebab tu kami beli yg murah. Serupa la hampa tak sayang bibir sampai nak pi sapu bahan kimia kat bibir, sapa suruh.
Menghitamkan bibir
Walaupun lipstick tu dapat memberikan kesan warna yg cantik pd bibir tapi bila lama-lama kita pakai, ia boleh memberikan kesan kehitaman pd kulit bibir. Bibir makin hitam, pucat dan hilang pinkish. Orang tengok dari jauh pun nampak pucat ja.
Menyebabkan alergi dan luka berdarah
Paraben digunakan di kebanyakkan pengeluar kosmetik utk bagi produk dieorg lebih tahan lama. Tapi kesan jangka masa panjang bagi si pemakai ialah kanser dan alergi pada bibir. If kita selalu pakai lipstick tu, bibir kita akan cepat pecah dan luka sebab tak sesuai dgn kulit bibir kita. Nak bercakap, nak makan minum pun payah.
Seharusnya setiap produk mestilah diuji di makmal dulu sebelah dijual. Termasuklah sekecil lipstick pun. Produk yang dihantar ke lab ni biasanya terjamin. Sebab tu alamat pun dia berani letak. Macam Mary Kay punya lipstick, dihantar ke lab untuk diuji sebelum dikeluarkan untuk penjualan. Kilangnya pun wujud tau, di Dallas, Texas.
Sesetengah produk yg diragui ni tak letak alamat ye. Kilang pun entah ada ke tidak. Silap silap tak da kilang, semua urusan packaging dibuat di rumah ja pun.
Uolls sayang bibir kan?
Maka, jadilah pengguna bijak !
Make sure beli lipstick yang bebas paraben, plumbum serta bahan kimia yang tinggi.
Jangan terpedaya dgn harga murah tanpa memikirkan selamat atau tidak.
Cnp😘

Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts