Trending

Saturday 25 April 2020

Tambora tahun tanpa musim panas


1816 Eropah Tanpa Musim Panas
Gunung tambora yang terletak di Pulau Sumbawa di Indonesia merupakan gunung berapi yang telah meletus pada tahun 1815. Gunung berapi ni kalau nak tahu merupakan salah satu gunung yang paling terkenal oleh saintis, kenapa ya? Jom kita kupas topik menarik mengenai Tambora.
Tahun 1815 menjadi ingatan pada masyarakat dan saintis dunia disebabkan oleh letusan yang sangat kuat dan berskala 7, memuntahkan lava dan debu. Debu ni pulak telah tersebar ke serata dunia yang menyebabkan suhu jatuh mendadak, hal ini disebabkan oleh debu gunung berapi tu yang mampu menahan cahaya matahari dan menyebabkan suhu jatuh diseluruh dunia, paling terkesan disebelah Eropah. Gunung Tambora ni meletup pada April 1815, letupan dia memang padu sampai boleh dengar 2600KM jauh nya.
Akibat letusan yang kuat tu, Tsunami saiz sederhana telah menghentam di kawasan berhampiran, dianggarkan 4600 penduduk telah terkorban akibat tsunami tu. Dilaporkan suhu telah menurun sebanyak 0.53C yang mengakibatkan tumbuhan tidak dapat hidup dan haiwan ternakan mati, masa tu lebih kurang 90 ribu orang meninggal akibat kelaparan. Bersediakah kit menghadapi bencana yang serupa pada abad ke 21 ini.....
click link Youtube untuk tengok bagaimana Tambora menyebabkan penduduk Eropah tersiksa akibat letusannya..




Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts