Trending

Saturday 25 April 2020

Atlantis di padang pasir sahara Part 1


BAHAGIAN SATU
Richat Strurcture merupakan satu bulatan yang terbentuk di padang pasir di negara Muaritania. Lebih kenali sebagai Eye of Sahara kerana bentuknya yang menyerupai mata dan boleh dilihat dari angkasa lepas, ini menunjukkan Eye of Sahara ni sememangnya besar!
Richat ni dikaitkan dengan teori penemuan kota lagenda Atlantis yang dikatakan telah hilang atau lenyap lebih kurang 11,000-12,000 tahun dahulu. Ada juga yang mengatakan Atlantis ini berada di Greece, Lemuria, malah di Indonesia. Teori terbaru mengatakan Richat merupakan peninggalan kota Atlantis kerana bentuknya yang bulat dan menyerupai cerita Plato. Bagaimana Ceritanya? Jom kita rungkai satu persatu..
Cerita Atlantis telah direkodkan dalam buku Plato iaitu Critias dan Timaeus,Plato telah mendapat maklumat dari seorang bernama Solon, dia ni kalau ikutkan macam level guru. Solon telah pergi ke Mesir untuk menuntut ilmu dan setelah sampai disana, beliau berjumpa dengan orang atasan mesir bernama Sais, jadi orang mesir lah yang menceritakan kisah Atlantis sebuah pulau yang ditelan ombak besar. Plato menceritakan terdapat sebuah kerajaan besar yang berada didalam lingkaran terbahagi kepada air dan tanah dalam bentuk bulatan.
Dikatakan Atlantis merupakan sebuah pulau yang sangat indah, berada dalam lingkaran yang unik, terdapat ribuan armada tentera yang kuat mempunyai tamadun yang hebat dan rakyat jelata yang sangat ramai. Plato juga telah menceritakan Atlantis ini terdiri dari lingkaran kecil dan besar, lebih tepat lagi 2 bulatan tanah dan 3 bulatan air.
kalau dilihat dari udara, kita boleh nampak bentuk bulatnya, tetapi kalau dilihat dari bawah, kita tidak nampak apa-apa, hanya nampak tanah yang landai. Plato menceritakan didalam bukunya, bulatan Atlantis berukuran 127 Stadia, iaitu ukuran lagi bagi orang Greek pada ketika itu. 1 stadia bersamaan 607 kaki. 127 stadia didarab dengan 607 kaki bersamaan 23 kilometer. Apa yang menariknya bulatan di Richat pun 23 kilometer. Kebetulannya tidak terhenti disitu..
Malah Plato juga menceritakan bagaimana keindahan Atlantis, beliau mengatakan Atlantis mempunyai sungai yang mengalir, jika diperhatikan didalam gambar, anda boleh lihat aliran sungai yang mengalir dari atas bukit disebelah selatan Richat. ini menunjukkan bahawa Richat pada sesuatu ketika dahulu merupakan tempat yang indah dan hijau dan bukannya padang pasir, jelas dalam gambar dari satelit kita boleh nampak bukaan seperti aliran air yang masuk dari bawah.
Di dalam buku nya juga, diceritakan bagaimana batuan yang di gali pada kuari mempunyai warna putih,hitam dan merah. Begitulah keadaan bangunan Atlantis, dibina dari batuan berwarna tersebut. Ahli arkeologi telah menjumpai batuan yang mempunyai 3 warna tersebut di Richat. Terdapat dokumentari berkenaan Richat yang di keluarkan pada tahun 2011.
Atlantis dikatakan telah lenyap sekitar 11,000-12,000 tahun dahulu, bertepatkan dengan fenomena Younger Dryars yang telah menyebabkan perubahan iklim yang sangat mendadak pada ketika itu, walhal juga terdapat teori kenapa fenomena Younger Dyrars terjadi, iaitu komet telah jatuh sekitar 12 ribu tahun lalu.
BERSAMBUNG BAHAGIAN 2..






Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts