Trending

Saturday 25 April 2020

DURIAN D172 BUAH DURIAN YANG TIDAK BERDURI


Akak merupakan antara peminat tegar buah durian. Namun atas faktor usia, akak cuba mengurangkan aktiviti "menjadi hantu durian" apabila musim durian tiba. I is terpaksa. Ha ha ha ha...

Apa yang akak ingin kongsi di sini ialah pada hari ini terdapat 137 varieti durian yang telah didaftar di bawah Pelindungan Varieti Tumbuhan di bawah Jabatan Pertanian Malaysia. Dan antara yang menarik ialah Durian Botak! Setahu akak, buah durian mendapat namanya dari duri-duri yang Pernah merasa makan buah durian botak?

Mr Alvin Ho Ten Fook, Pegawai Pertanian KU, Bahagian Pembangunan Industri Tanaman Serdang, Selangor memantau pertumbuhan buah durian botak di ladang komoditi Serdang. 


Buah durian D172 ini selain dipanggil durian botak, ia turut dikenali sebagai durian gondol dan durian tanpa duri. Durian ini sederhana besar, berbentuk bulat, kulitnya tidak berduri seakan kulit buah sukun.





Disebabkan buah durian ini tidak berduri, pengendalian dan pengangkutan buah lebih mudah berbanding buah durian yang berduri.

Isi durian ini berwarna kuning cair dan mempunyai rasa manis dan berlemak. Namun, aroma buah durian ini tidak berapa kuat berbanding durian yang lan.



Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts