Trending

Sunday 12 April 2020

MALAYSIA ADA DANA USD 2 TRILION


MALAYSIA ADA DANA USD 2 TRILION
1. Kemelut politik yang berlaku baru-baru ini menghitungkan pelbagai teori politik, malangnya banyak kesimpulan yang dibuat adalah semata-mata didasarkan kepada game politik sahaja sehingga ramai yang terlepas pandang mengenai pengumuman yang sangat aneh yang dibuat pada pembentangan pakej ransangan ekonomi 2020, 27 Feb lepas.
2. Tun M (ketika itu menjadi perdana menteri interim) ada menyatakan bahawa Malaysia mempunyai simpanan sebanyak USD 2 trilion atau lebih kurang RM9 trilion. Sesuatu jumlah yang sangat besar sehingga boleh menyelesaikan hutang Malaysia dan dikembalikan sebagai modal untuk pembangunan negara berkali-kali.
3. Tun M mengaitkan angka ini sebagai simpanan negara tetapi bagi rakyat yang terlibat dalam lapangan ekonomi dan perbendaharaan negara, sudah maklum bahawa simpanan Malaysia dalam bentuk KWSP, insurans, Tabung Haji, perbankan serta rizab sendiri pun berjumlah lebih kurang RM2 trilion sahaja atau jauh lebih bawah daripada itu. Itu pun tidak boleh digunakan sesuka hati kerana sebahagian besarnya membabitkan wang milik umum.
4. Apakah message yang cuba Tun M sampaikan ketika mengumumkan dana ini? dan mengapa tidak ada pakar ekonomi yang bertanya mengenai kewujudkan dana tersebut, jika ia benar-benar wujud, mengapa tidak digunakan bagi pembayaran hutang sehingga Malaysia terpaksa membuat pinjaman dari negara-negara luar seperti Jepun dan China.
5. Adakah polemik politik yang berlaku baru-baru ini terkait dengan kerakusan dan ketamakan pihak-pihak tertentu yang berniat untuk mencengkam dana berkenaan yang bersambung dengan "harta warisan raja-raja Melayu".
6. Kepulangan dana ke dalam sistem perbankan Bank Negara Malaysia serta syarat-syarat yang diperuntukkan sudah pun ditulis pada 5 Mac 2019 di bawah tajuk "CORETAN SETELAH 3 SUKU TAHUN PAKATAN HARAPAN MEMERINTAH MALAYSIA". Malahan angka dana yang diunjurkan dalam artikel tersebut juga hampir sama dengan yang dinyatakan Tun M. Secara ringkasnya dalam artikel yang diterbitkan pada tahun lepas, prospek kepulangan dana tersebut dijangkakan menjelang Januari 2020...
7. Adakah Tun mempunyai kunci bagi mengenal pasti pewaris yang sudah tentunya (mengambil hint pertemuannya dengan wali Allah di Kedah, pak su mid baru-baru ini),... seseorang yang bukan dari kalangan istana sekarang???
8. Sila lihat minit ke 28.


Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts