Trending

Saturday 25 April 2020

GAMBAR BLACK HOLE DIRAKAM


Black Hole merupakan salah satu misteri yang masih lagi mendapat perhatian meluas ahli saintis. Kajian demi kajian yang dilakukan untuk mengenal pasti apakah sebenarnya black hole.
APAKAH ITU BLACK HOLE?
Teori black hole ini mula mendapat perhatian apabila Einstein yang memperkenalkan teori relativiti, dia mengatakan apabila sesebuah bintang mati, maka bintang tersebut meninggalkan 1 teras yang padat dan mempunyai graviti yang sangat kuat.
Teori black hole ini mula mendapat perhatian apabila Einstein yang memperkenalkan teori relativiti, dia mengatakan apabila sesebuah bintang mati, maka bintang tersebut meninggalkan 1 teras yang padat dan mempunyai graviti yang sangat kuat.
Bintang bintang yang ada terdiri dari hidrogen, bintang yang bersaiz lebih besar dari matahari di galaksi bima sakti akan mula runtuh kerana tarikan graviti yang kuat dan bintang akan mula kehabisan bahan bakarnya.
Apabila bintang ini runtuh maka bintang tersebut akan meletup dan mengeluarkan cahaya yang sangat terang. Letupan tersebut dinamakan sebagai Supernova.
Melalui letupan inilah saintis menjangkakan hayat sesebuah bintang tidak hanya berakhir disitu tapi menjadi sebuah black hole yang sangat besar.
Kematian bintang merupakan satu permulaan bagi black hole yang ada sekarang. Kita tahu orang panggil black hole tapi kenapa black (hitam)?
Disebabkan tarikan graviti yang terlampau kuat, 1 cahaya pun tidak boleh melepasi black hole ini dan memerlukan satu tujahan yang kuat untuk keluar dari black hole, itu sebablah kenapa black hole tidak dapat dilihat, tapi macam mana saintis tahu wujudnya black hole ni?
Saintis tahu kerana mereka mengkaji ruangan disekeliling tempat yang disyaki ada black hole, kalau terdapat gangguan disekitar kawasan tersebut maka benda yang tidak dapat dilihat kita akan boleh agak kehadiran satu tenaga yang kuat dan menarik benda atau tenaga disekelilingnya.
Disebabkan graviti yang kuat, saintis mendapati black hole ini boleh membiaskan cahaya dan melalui cara itu saintis mendapat idea bagaimana untuk mengesan black hole dengan lebih berkesan.
Setiap galaksi mempunyai blackhole nya tersendiri, sama macam galaksi kita, pun ada jugak ditengahnya,Kita sebenarnya hanya berada di lengan Bima Sakti.
GAMBAR BLACK HOLE DIRAKAM.
Baru baru ini kita dikejutkan oleh saintis yang telah berjaya merakam gambar blavk hole buat pertama kalinya dalam sejarah manusia.
Mereka telah menghalakan 8 telescope yang diletakkan diseluruh dunia untuk mengesan dan mengumpulkan seberapa banyak data dari satu kawasan yang dinamakan sebagai Messier 78.
Gambar yang diambil dihasilkan melalui data yang sebesar 5 Petabyte! Tersangat besar bagi sekeping gambar yang bernilai tinggi kerana sudah lama saintis mengkaji black hole.
Lebih 200 saintis telah bekerjasama untuk memastikan gambar tersebut berjaya dihasilkan melalui program Event Horizon Telescope (EHT).
BOLEH TIME TRAVEL?
Mengikut kajian yang dilakukan, black hole sebenarnya dapat membengkokkan masa disekitarnya dan menghasilkan worm hole.
Cara paling mudah untuk faham worm hole.
Ambil 1 kertas dan lipat 2 bahagian, kemudian cocokan ditengah kertas, buka lipatan itu tadi kita akan nampak 2 lubang terhasil.
Lubang yang terhasil tadi dikatakan sebagai jalan pintas untuk ke galaksi lain, sesebuah pesawat mestilah mempunyai enjin dan kuasa tujahan yang cukup kuat dan perlu memiliki enjin yang mampu membawa pesawat tersebut dengan hampir kelajuan cahaya.
Secara am nya, worm hole bertindak sebagai medium untuk pergi ke dimensi lain tapi ini ialah sekadar teori sahaja dan saintis masih lagi mengkaji kebenaranya.




Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts