Trending

Saturday 25 April 2020

Pompeii kota maksiat dilaknat tuhan


Gunung berapi Vesuvius yang meletus pada 24 Ogos tahun 79 Masihi di Pompeii meninggalkan kesan yang sangat mendalam, gunung berapi ni meletus selama 2 hari berturut-turut yang menyebabkan bandar Pompeii binasa dan tenggelam oleh debu gunung berapi yang sangat membinasakan.
Pada ketika tu, penduduknya dianggarkan lebih kurang 11 ribu orang dan sedang berada di tahap yang boleh dibanggakan jika dibandingkan dengan tamadun lain. Ramai yang mati akibat gas beracun dan gas panas dari aliran Pyroclastic yang mencecah 3000 darjah celsuis yang mampu membakar manusia hidup hidup dalam sekelip mata. Ibarat kena letak dalam oven. Seram..
Bukan hanya manusia, malah dijumpai juga haiwan ternakan yang sudah menjadi batu dan keras. Begitu azab sehingga ramai yang tidak sempat lari dan meninggal dalam keadaan mengerikan. Ada yang kelihatan seperti merangkak, seolah olah mahu lari dari azab yang seksa tu. Debu gunung berapi yang setinggi 6 meter telah menyeliputi bandar purba mereka selama ribuan tahun.
Kota purba Pompeii terkenal dengan kegiatan maksiat, lebih 20 rumah pelacuran terdapat disekitar kota itu pada ketika gunung berapi meletus, azab Allah SWT itu benar. Disaat zaman kegemilanganya kota purba Pompeii dihujani dengan debu,asap dan lava panas dari gunung berapi Vesuvius.
“Dan (ingatlah kisah) Luth, ketika ia berkata kepada kaumnya: “Mengapa kamu mengerjakan perbuatan keji itu sedang kamu melihat(nya). Mengapa kamu mendatangi laki-laki untuk (memenuhi) nafsu(mu), bukan mendatangi wanita? Sebenarnya kamu adalah kaum yang tidak dapat mengetahui (akibat perbuatanmu).” (QS. an-Naml: 54-55).
“Maka tatkala datang azab Kami, Kami jadikan negeri kaum Luth itu yang di atas ke bawah (Kami balikkan), dan Kami hujani mereka dengan batu dari tanah yang terbakar dengan bertubi-tubi, yang diberi tanda oleh Tuhanmu, dan siksaan itu tiadalah jauh dari orang- orang yang lalim.”
(QS. Hud: 82-83).









Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts