Trending

Wednesday 29 August 2018

RAUHAH HABIB UMAR BIN HAFIDZ TENTANG KITAB QUUTUL QALB



RAUHAH HABIB UMAR BIN HAFIDZ TENTANG KITAB QUUTUL QALB.
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh…Sahabat-sahabat yang aku hormati semuanya, tidak kira di mana jua berada. Baik dari dunia nyata mahupun sahabat-sahabat dari dunia ghaib. Segala puji syukur kehadirat Allah swt. Selawat senantiasa dihaturkan keatas Junjungan Baginda Nabi Muhammad saw. Tiada setitik niat pun dihati ini untuk menggurui siapa, hanya mencari dan mengharap redho Allah swt semata. Dan dengan kerendahan hati yang paling dalam, izinkan aku yang miskin ilmu lagi dhoif ini, berbagi sedikit ilmu dan pengalaman untuk dikongsi bersama sahabat-sahabat semua.... Insha Allah....
Sebelum kita berbicara mengenai 7 tingkatan nafsu mari kita membahas dahulu apa sebenarnya " NAFSU " itu...? Nafsu merupakan suatu keinginan manusia akan sesuatu. Pada dasarnya wajar saja manusia memiliki keinginan akan sesuatu selama tidak bertentangan dengan perintah Allah SWT. Betul tidak...? Namun kebanyakan dari kita mengartikan nafsu itu dari sisi negatif. Mungkin setelah aku jelaskan mengenai 7 tingkatan nafsu, kita dapat mengartikan nafsu dari sisi positifnya. Namun saat ini sedikit sekali orang yang menggunakan nafsunya untuk mendekatkan diri pada Allah SWT. Padahal jika nafsu dapat diperintah dengan baik boleh mengubah hati manusia dari keruh menjadi sangat jernih. Dan firman Allah SWT :
" Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya, maka sesungguhnya surgalah tempat tinggal(nya)."
Zikir-zikir yang baik untuk Hati atau Qalbu serta tata caranya yang di ijazahkan oleh Habib Umar Bin Hafidz. Silahkan para sahabat yang mahu mengamalkannya secara istiqomah pasti dapat menuai hasilnya. Aamiin....
Zikir ini termasuk jalan mensucikan jiwa seseorang dengan tujuh macam zikir :
ZIKIR-ZIKIRNYA :
7 tingkatan nafsu itu adalah :
1.) NAFSU AMARAH.
Nafsu ini adalah nafsu yang paling mudah menjerumuskan manusia kedalam panasnya Api Neraka. Orang yang memiliki nafsu ini tentu tidak kenal dengan yang namanya akhirat. Orang ini senang melakukan perbuatan yang dilarang asalkan dirinya dapat merasa senang dengan perbuatannya itu. Nafsu ini telah dijelaskan dalam surat Yusuf :
" Dan aku tidak membebaskan diriku (dari kesalahan), karena sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." ( Yusuf 53)
Mereka yang memiliki Nafsu Amarah mudah putus asa jika diuji oleh Allah SWT. Maka dari itu mereka berlomba-lomba melakukan perbuatan dosa untuk membuat dirinya senang. Maka solusinya adalah zikir ini.
* Baca لااله الا الله sebanyak 70.000 kali. (membebaskan dirinya dari Nafsu Ammarah menuju Nafsu Lawwamah)
2.) NAFSU LAWWAMAH.
Nafsu ini tingkatannya lebih tinggi daripada Nafsu Amarah. Orang yang berada pada tahap Nafsu Lawwamah ini sudah tahu antara perbuatan yang dilarang dan amal kebajikan. Saat jatuh pada kejahatan dia masih merasa puas namun disisi lain ia menyesali perbuatannya itu. Dia kadang ia berbuat baik dan setelah itu akan kembali melakukan perbuatan dosa lagi. Orang yang seperti ini masih belum dapat dijamin masuk Surga.
Maka solusinya adalah zikir ini.
* Baca الله الله sebanyak 60.000 kali dapat mengokohkan Nafsu Lawwamah.
3.) NAFSU MULHAMAH.
Orang yang berada pada tingkatan ini apabila hendak melakukan amal kebajikan terasa berat. Namun dalam keadaan bermujahadah dia berbuat kebaikan-kebaikan kerana ia sudah mulai takut pada kemurkaan Allah dan pedihnya Api Neraka. Bila berhadapan dengan kemaksiatan, hatinya masih rindu dengan maksiat. Namun ia masih dapat melawan dengan membayangkan nikmatnya berada di Surga. Dia sudah mengenal penyakit-penyakit yang berada dalam hatinya. Seperti iri hati, dengki, syirik, dll. Tapi dia masih belum dapat melawan. Bila penyakit-penyakit hati ini sudah tidak ada lagi, ia akan rasa satu kenikmatan baru dalam hatinya dan akan merasa benci dalam melakukan kejahatan. Dan pada saat itu dia telah meningkat ke taraf nafsu yang lebih baik lagi yaitu Nafsu Muthmainnah.
Maka solusinya zikir ini.
* Baca هو هو sebanyak 50.000 kali memperoleh Nafsu Mulhamah.
4.) NAFSU MUTHMAINNAH.
Orang yang berada dalam tingkatan ini sudah dijamin masuk Surga. Sesuai dengan yang terkandung dalam surat Al-Fajr ayat 27-30 :
" Hai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang redha dan diredhai, maka masuklah ke dalam golongan hamba-hamba-Ku, dan masuklah ke dalam Syurga-Ku."
Orang yang berada dalam tingkatan ini senantiasa dijauhkan dari rasa cemas dan gelisah atas segala ketetapan Allah SWT dan selalu merasa sejuk hatinya, tenteram jiwanya, jika dia dapat melakukan suatu amal kebajikan. Hatinya senantiasa rindu pada Allah SWT.
Maka solusinya zikir ini.
* Baca يا حق (Ya Haqqu) sebanyak 40.000 kali memperoleh Nafsu Muthmainnah.
5.) NAFSU RODHIAH.
Sifat dari nafsu ini adalah dia selalu menganggap yang makruh itu haram, dan yang sunat ia anggap itu kewajiban. Jika ia tidak melaksanakan apa yang disunatkan, ia merasa berdosa. Baginya takdir baik atau buruk adalah sama saja. Mereka tidak peduli dengan urusan yang berbau dunia. Kerana hati mereka hanya pada Allah dan ridho atas segala keputusan yang Allah berikan kepadanya.
Maka solusinya zikir ini.
* Baca يا حي (Ya Hayyu) sebanyak 30.000 kali memperoleh Nafsu Ar-Rodhiah.
6.) NAFSU MARDHIAH.
Tingkatan ini lebih tinggi dari tingkatan Nafsu Rodhiah. Yang istimewa pada tingkatan ini adalah bukan hanya orang pada tingkatan nafsu ini yang sangat mencintai Allah SWT, tapi Allah SWT juga sangat mencintainya. Dia buat Allah SWT cinta padanya dengan melaksanakan apa yang disunatkan dan tidak melaksanakan sebuah dosa walaupun sekecil jarum di lautan. Sesuai dengan Hadist Qudsi :
" Senantiasa hamba-Ku mendekatkan diri kepada-KU dengan mengerjakan ibadah-ibadah sunnah sehingga Aku cinta padanya. Maka apabila Aku telah mencintainya, jadilah Aku pendengarannya yang dengannya ia mendengar, penglihatannya yang dengannya ia melihat, perkataannya yang dengannya ia berkata, jadilah Aku tangannya yang dengannya ia berbuat, jadilah Aku kakinya yang dengannya ia melangkah, dan akalnya yang dengannya ia berpikir."
Maka solusinya zikir ini.
* Baca يا قيوم (Ya Qoyyum) sebanyak 20.000 kali memperoleh Nafsu Mardhiyyah.
7.) NAFSU KAMILAH.
Tingakatan yang ketujuh ini adalah tingkatan para Nabi dan Rasul, manusia yang suci dan sempurna. Yang terpelihara dari perbuatan tercela dan Allah selalu mengawasi dan membimbingnya.
Untuk meraih nafsu dari level yang paling bawah hingga level diatasnya diperlukan waktu yang bertahun-tahun hingga Allah SWT yakin akan usahanya. Untuk itu marilah kita tak terkecuali aku sendiri berlomba-lomba untuk meningkatkan level nafsu kita hingga ke tingkat yang lebih tinggi agar kita semua ditempatkan oleh Allah SWT di taman Surga-Nya yang tidak dapat dilukis oleh panca indera kita kerana keindahannya. Amiin…
Maka solusinya zikir ini.
* Baca يا قهار (Ya Qohhar) sebanyak 10.000 kali memperoleh Nafsu Kamilah.
Semoga kita mendapat manfaat di dunia dan akhirat dari amalan zikir-zikir yang kita lakukan dengan istiqomah. Aamiin...
SEKIAN....
Seperti biasa ambil sisi positif dari keilmuan ini. Yang negatif jangan di ambil. Kekuatan yang tak bisa ditandingi adalah kekuatan daripada Allah swt Sang Maha Pencipta.
Sekiranya ada tutur bahasa dan tingkah laku yang tak berkenan dihati para sahabat-sahabat semua, aku. Tok Penjejak Badai dengan merendahkan diri memohon maaf....
TERIMA KASIH....
OLEH :
TOK PENJEJAK BADAI.

Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts