Trending

Saturday 4 August 2018

BANGKAI BERNYAWA AKIBAT ILMU HITAM




.............." BANGKAI BERNYAWA AKIBAT ILMU HITAM "...............
Assalam.........Sahabat2 yg aku hormati semua, tak kira di mana jua berada. Baik dari dunia nyata mahu pun sahabat dari dunia ghaib. Segala puji syukur kehadirat Allah swt. Selawat senantiasa dihatur keatas Junjungan Baginda Nabi Muhammad saw. Dgn mengharap Ridho Allah dan dgn kerendahan hati yg paling dalam. Izinkan aku yg miskin ilmu lagi doif ini,berbagi sedikit ilmu dan pengalaman un tuk dikongsi bersama para sahabat2 semua. Insya Allah...
Hari ini seperti biasa, aku share pengalaman2 aku atau cerita2 dari kenalan2 aku kepada sahabat2 semua. Macam apakah ceritanya......mari sahabat ikut aku.
Cerita ini berlaku setelah 4 hari aku berada di rumah Amir keluarga angkat aku di Kampung Pasir Panjang, Kuala Terengganu. Kisah seorang Pawang Besar yg sudah meninggal dunia, tetapi khodam yg berdampingan dgnnya selama ini, enggan melepaskan raga tuannya.
Kisah ini berlaku pada thn 2003 yg silam, ketika aku bersiap2 untuk meninggalkan Terengganu dan bercadang untuk ke Indonesia melawat guru aku, Abah Anom. Sebenarnya sudah lama aku bercadang mahu ke Indonesia dan menetap di sana untuk beberapa bulan. Ini bukanlah disebabkan aku tidak mahu menanggung beban yg sering diletakkan oleh Tok Bomoh Karim ke bahu aku. Sebenarnya aku merasa penduduk2 di situ sudah menganggap aku berlebih2an, malah lebih penting dari Tok Karim.
Sebab itulah aku mengambil keputusan untuk pergi ke Indonesia atau balik ke S'pore saja. Apabila aku beritahu kepada Tok Karim mengenai cadangan aku mahu pulang atau ke Indonesia, dia seolah2 berat mahu melepaskan.
Tetapi dia tidak lah menghalang keputusan yg aku buat. Berkali2 dia mengingatkan aku bahwa setiap usaha menolong orang yg dilakukannya itu bukanlah untuk membebankan aku, sebaliknya dia tahu kebolehan aku melebihi dirinya. Sedangkan aku sendiri tidak tahu apakah ukuran yg dibuatnya.
Lama Long Mat jatuh sakit menyebabkan badannya menjadi kurus kering.
Walaupun sakit terlantar namun Long Mat berselera bila makan. Dia makan bertambah2. Malah kalahkan orang sihat kalau berlawan makan dgnnya.
Isterinya bercadang mahu memanggil Tok Bomoh Karim sendiri datang mengubat suaminya. Tetapi Long Mat enggan diubat oleh Tok Karim.
" Aku Pawang Besar...." jelasnya membantah bila isterinya Senah mahu memanggil Tok Bomoh Karim.
" Takkan orang baru nak belajar berpawang nak mengubat aku." katanya angkuh.
"Jgn bergitu." pujuk Senah masih mengharapkan suaminya mahu berubat.
"Pawang ni bukan kira besar kecilnya, berubat ikut rasi.....kalau serasi dgn penyakit, Pawang kecil mengubat pun boleh sembuh." tegasnya mencemik.
Meluat juga dia dgn perangai sombong suaminya yg tidak mahu berubat dgn Tok Bomoh Karim.
" Aku tak mahu berubat dgn Karim." dia tetap berkeras tidak mahu Senah menjemput Tok Bomoh Karim.
" Aku tahu siapa Karim, dulu aku makan garam dari dia. Karim tu belajar dgn aku, takkan dia ada rupa nak mengubat aku." dia terus mengejek2 kebolehan Tok Bomoh Karim.
" Kalau tak mahu dgn Karim, cuba2lah dgn Adik Badai." Senah tetap mendesak.
" Si budak Badai baru putus susu tu nak ubat aku...." Long Mat tersengih mengejek.
" Budak hingus meleleh nak ubat aku. Kau tau, dia tu belajar dgn Karim. Karim tak mampu nak ubat aku, apalagi budak mentah tu !!" katanya masih berkeras tidak mahu berubat pada Tok Bomoh Karim atau aku.
Mak Senah tidak tertahan dgn sikap Long Mat kerana sudah terlalu lama terlantar. Tubuhnya semangkin kurus hanya tinggal rangka saja. Bolehlah diibaratkan sebagai kata orang kalau tak ada kulit, tulang pun berkecai.
Begitulah kurusnya tubuh Long Mat. Malah sepanjang dia sakit itu Long Mat tidak membenarkan Tok Bomoh Karim menjejakkan kaki ke rumahnya. Dia menuduh Tok Bomoh Karim cuba memikat Mak Senah. Inilah yg menyinggung perasaan Tok Bomoh Karim. Sejak itu Tok Bomoh Karim juga tidak mahu menjengah abangnya yg sakit tenat itu. Hinggalah Long Mat tidak boleh bergerak lagi dia tetap tidak mahu diubat oleh Tok Bomoh Karim.
Bagaimana pun selera makannya tetap terbuka. Dgn tidak setahu Long Mat, Mak Senah terus memberitahu Haji Osman supaya datang mengubat Long Mat. Setelah merasakan sesuatu yg tidak kena pada Long Mat, lantas Haji Osman menyuruh Mak Senah memanggil Tok Karim dan aku datang ke rumahnya. Ketika Tok Karim dan aku sampai, dia mengajak Tok Karim dan aku sama2 mengubati Long Mat. Pada mulanya Tok Karim dan aku enggan mahu pergi ke rumah Long Mat, tetapi setelah di desak oleh Haji Osman barulah Tok Karim mengalah. Sebenarnya Long Mat pernah menuduh Tok Karim dan aku yg bukan2, sebab itulah Tok Karim dan aku enggan berjumpa dgnnya.
" Ini bukan perkara Long Mat yg kita hadapi." jelas Haji Osman menasihati Tok Karim.
" Perkara lain yg kita sama2 tak tahu....." suaranya keras apabila Tok Bomoh Karim enggan menemui Long Mat.
" Kecil hati aku Haji." Tok Bomoh Karim terharu bila mengenangkan tuduhan abangnya.
" Kecil hati aku fasal dia tuduh aku dan Badai ke rumahnya kerana nak berzina dan membawa lari anak perempuannya. Adakah patut dia tuduh aku macam tu !!" ujar Tok Karim menahan perasaan kesal.
" Ah...cakap setan kau nak ikut." Haji Osman mendengus.
" Bukan Abang Long Mat yg cakap macam tu..!! Setan yg cakap.. !" dia menambah macam memarahi sikap Tok Bomoh Karim kerana enggan menziarahi abangnya yg sedang terlantar sakit.
" Iyalah dia yg ikut cakap setan....." balas Tok Bomoh Karim.
" Fasal itu kita jgn peduli."
" Sakit hati aku dibuatnya." kata Tok Bomoh Karim padanya.
" Kau nak jadi setan juga ? "
" Dia cakap tak fikir dulu...." kata Tok Bomoh Karim.
"Kau nak jadi setan ?"
"Tak patut dia tuduh aku macam tu....."
"Kau nak jadi setan ?"
"Siapa nak sabar Haji Man ......!!" kata Tok Bomoh Karim lagi.
"Kau nak jadi setan ?" suara Haji Osman semangkin keras menyebabkan dia serba salah.
Aku mendiamkan diri saja bila ditanya bertalu2 oleh Haji Osman.
"Kau nak jadi setan ?" ulangi Haji Osman merenungnya tepat2.
Dia merasa tidak patut Tok Bomoh Karim langsung tidak mahu menziarah Long Mat kalau sekadar dituduh mahu berzina dan melarikan anaknya.
Orang sakit selalunya mempunyai fikiran yg tidak tenteram. Sebab cakapnya merepek sampai melalut tidak ketahuan. Sepatutnya aku dan Tok Bomoh Karim tidak boleh ambil hati dgn tuduhan orang yg terlantar sakit seperti Long Mat itu. Orang seperti ini fikirannya sudah nyanyuk.
Akhirnya Tok Bomoh Karim mengalah juga, setelah beristghfar beberapa kali. Syaitan sudah berjaya menguasai fikiran Tok Bomoh Karim. Jiran2 juga sudah berkumpul di rumah Long Mat apabila mendengar aku dan Tok Bomoh Karim sanggup mengubatnya.
Sebaik saja Tok Bomoh Karim dan aku naik ke rumah terus dimaki hamun oleh Long Mat abangnya. Terkial2 dia mahu bangun tetapi tenaganya ternyata lemah. Aku sendiri duduk tidak jauh dari hujung kaki Long Mat.
" Sabarlah Long." emak angkat aku memujuk Long Mat supaya Long Mat tidak berkuat mahu bangun.u bangun.
"Sabarlah Long." emak angkat aku memujuk Long Mat supaya Long Mat tidak berkuat mahu bangun.
"Abang Mat sakit, biarlah Abang Karim cuba2 tenguk......." ujar emak angkat aku lembut.
"Karim nak ubat aku....." dia tertawa mengejek sambil mengerling emak aku.
"Dia bukan nak ubat aku, dia nak jumpa Senah. Aku tahu dia selalu berzina dgn Senah." katanya menggertap bibir.
Aku lihat Mak Senah menangis terisak2 mendengar tuduhan Long Mat itu.
"Astaghfirullah al Adziim." keluhnya menahan sebak yg menusuk2 di dada.
"Jgn ambil hati Kak Senah." emak angkat aku memegang bahu Mak Senah.
"Orang sakit tenat memang macam tu. Cakapnya merepek." ujar emak angkat aku memujuk.
Mak Senah tidak menyahut. Dia mengangguk2 kapala saja menyetujui kata2 emak angkat aku tadi.
"Aku tahu Senah, aku tahu....." Long Mat terus mengejek.
"Kau berzina dgn Karim, kau suruh Lina lari bersama budak Badai tu." katanya tertawa menyakiti hati kami yg dituduhnya.
"Tutup mulut kau Abang Mat...!!" jerkah Tok Bomoh Karim tidak sabar dgn tuduhan Long Mat.
Kalaulah tidak ada jiran2 ramai berkumpul di situ, memang sanggup dia menerkam abangnya. Dia tidak peduli lagi fasal abangnya sakit terlantar berbulan2 di tempat tidur.
"Karim....." Haji Osman memarahi adik iparnya.
"Ingat kau bukan bercakap dgn Abang Mat, kau bercakap dgn setan. Ingat itu....!!" katanya menggerling Tok Bomoh Karim yg masih kelihatan marah.
Tok Bomoh Karim tertunduk. Dia sedar tidak dapat mengawal dirinya apabila mendengar tuduhan yg dilemparkan. Perkara menuduh dirinya berzina dgn kakak iparnya sendiri, tentulah macam mencontengkan arang ke mukanya. Manakala tuduhan itu dibuat oleh abang kandungnya sendiri.
Sebab itulah dia percaya abangnya itu tidak nyanyuk. Sudah berbulan2 dia terlantar sakit, tentulah timbul rasa cemburu, apabila melihat Mak Senah sering menemui Tok Karim dan aku meminta tolong, sedangkan dia sudah melarang supaya jgn meminta tolong dari dua orang berkenaan.
"Kau mesti banyak bersabar." ujar Haji Osman masih memandang ke arah Tok Bomoh Karim.
"Usah nak berpura2 Karim, aku tahu kau dah berzina dgn Senah berkali2.
Senah akan bunting anak kau, tau....." Long Mat mengejek.
Mak Senah menangis tersedu2 mendengar tuduhan suaminya itu. Tetapi dia tidak menyahut. Dia tahu Long Mat sedang sakit tenat. Mungkin juga boleh dianggap membuang tebiat, kerana masanya sudah semangkin hampir. Sebab itu Mak Senah tidak menghiraukan sangat.
"Kau pandai berpura2.. !! Kau berzina dgn bini orang..! Dgn Senah..! " pekik Long Mat terketar2.
Tok Karim tidak menyahut. Dia membacakan sesuatu sambil menghembuskan kepada Long Mat. Biarlah Long Mat memaki hamunnya tidak berhenti2, namun Tok Bomoh Karim tetap tidak berundur. Dia terus membacakan ayat2 suci al Quran yg tertentu. Setelah lama Tok Bomoh Karim membacanya, tiba2 Long Mat terus memekik. Dia meronta2 bagaikan mahu bangun melawan, tetapi tubuhnya teryata lemah.
"Bangsat kau Senah....." gerutu Long Mat.
"Dah aku cakap Karim dgn budak Badai jgn di beri naik ke rumah ni, seksa aku !!" dia merintih2 kesakitan.
"Kau tak beri aku dgn Badai datang, fasal takut rahsia kau terbuka.. !!" tiba2 Tok Bomoh Karim membentak.
"Rahsia apa ?" Long Mat tersengih2 bagaikan orang yg tersipu malu.
"Sekarang pergi dari sini !!" jerkah Tok Bomoh Karim merenung Long Mat tidak berkelip matanya.
"Tinggalkan Long Mat biar diuruskan oleh keluarganya. Kau tidak ada hak nak menguruskan Long Mat !" suaranya keras macam memberi amaran yg mengancam.
"Pergi nak ke mana ?" tanya Long Mat seperti tidak tahu apa yg dimaksudkan oleh Tok Karim.
Ketika ini semua jiran2 yg berkumpul di situ melihat Long Mat berbantah2 dgn Tok Karim. Tetapi seperti yg di ceritakan oleh Tok Karim kemudiannya kepada aku, masa tu dia sendiri sudah nampak keadaan sebenarnya.
Barulah dia menyesal kerana memarahi abangnya apabila dituduh berzina dgn kakak ipar sendiri. Maka aku pun ikut sama menyertai Tok Bomoh Karim setelah di gamit aku mendekat. Aku melihat satu lembaga besar sedang meriba anak kecil saja lakunya. Muka lembaga itu tidak jelas sangat hanya seperti bayang2 hitam yg terlindung. Lembaga besar itu pun seakan2 asap pekat saja.
"Tinggalkan Long Mat....!" perintah Tok Bomoh Karim.
"Nak tinggalkan Long Mat atau kami serang kamu dgn petir." aku pula mencelah.
Lembaga itu memerhatikan Tok Bomoh Karim bersama aku. Tok Karim
dan aku sudah bersedia untuk menyerangnya. Dia masih juga meriba Long Mat seperti ayah yg meriba bayi. Sementara Long Mat pula dilihat seperti bayi yg tidur tidak bergerak langsung.
"Kau berdua....." sahut lembaga besar seperti asap tebal itu.
"Jgn ganggu aku. Ini anak aku yg mesti aku jaga. Mengapa kau bersusah payah mahu mengambilnya dari aku." dia ketawa mengejek lalu melemparkan besi serampang ke dada Tok Bomoh Karim.
Dgn pantas Tok Bomoh Karim menangkap besi serampang itu. Kemudian diramas2nya hingga hancur menjadi cair.
"Long Mat tu abang aku, bukan anak kau." kata Tok Bomoh Karim sambil membacakan beberapa ayat dihembuskan kepada lembaga berkenaan.
Ketika ini petir memancar memukul kapala lembaga besar tersebut hingga berkecai. Tidak lama kemudian dia bertaup semula lantas meriba Long Mat yg tidur seperti bayi.
"Sia2 aje kerja kau Karim." lembaga itu mengejek2 kerana dia terlepas dari ancaman petir tadi.
Belum sempat dia duduk tetap, aku pula menghembuskan ayat2 Quran yg datang seperti gunung menimpa kepala lembaga berkenaan. Dia terhimpit di bawahnya meronta2 mahu melepaskan diri. Puas dia terkial2 akhirnya dapat juga dia keluar dari bawah gunung yg menimpa dirinya.
"Nampaknya kau nak bunuh aku,Tok Penjejak Badai." pekik lembaga itu meradang.
"Memang aku nak bunuh kau." sahut aku pula mengejek.
"Sekarang, tinggalkan Long Mat." ujar aku mencabar lembaga tersebut terus bertarung.
Lembaga itu tertawa menyakitkan hati aku. Tiba2 saja dia melontarkan beratus2 tombak menuju ke dada aku. Dgn pantas aku salurkan tubuh aku dgn cahaya putih dari ilmu 'Asmak Sungai Raja', semua tombak2 yg menyinggahi cahaya putih hangus terbakar. Dia masih juga tertawa mengejek aku. Tetapi Tok Bomoh Karim tahu lembaga besar yg meriba Long Mat itu sudah menderita kesakitan.
Bagaimanapun dia tetap berpura2 menunjukkan serangan yg dibuat ke atasnya tidak memberi kesan. Inilah yg dipermainkan oleh syaitan bagi menguji kekuatan iman insan. Sekiranya insan cepat putus asa, maka sudah tentu syaitan akan beroleh kemenangan.
"Kita serang serentak Badai....." Tok Karim memberi arahan kepada aku.
Aku membacakan surah al Ikhlas tujuh kali lalu berterbangan panah dari api menerkam ke arah lembaga besar itu. Serentak dgn itu Tok Bomoh Karim pula menghembuskan ke arah lembaga tersebut hingga terlempar rantai besi melilit seluruh tubuhnya. Tok Karim dan aku terus menyerang dari berbagai sudut. Bukan saja rantai besi melilit tubuh lembaga besar itu, di samping panah api datang dari segenap penjuru, petir juga berdentum membakarnya. Batu sebesar gunung menimpa kepalanya.
"Kau tipu aku Karim. Kau berdua dgn Tok Badai, aku berseorangan. Mana boleh aci macam ni...." dia menggeliat2 menahan serangan bertubi2.
"Aku suruh kau tinggalkan Long Mat !!" suara Tok Bomoh Karim semangkin keras.
Dia tidak berhenti dari terus menyerang. Habis satu ayat, dibacanya ayat yg lain. Berhenti batu sebesar gunung menimpa kepalanya, datang pula panah api meradak. Lembaga besar itu terjerit2 menahan kesakitan. Jeritan itu dapat di dengar oleh jiran2 yg menyaksikan melalui suara Long Mat yg mengeliat2 di tempat tidur. Serangan Tok Bomoh Karim ditambah lagi oleh serangan aku yg tak putus2 membaca ayatul Qursi. Sehingga sampai 333x aku membacakan ayatul Qursi terdengarlah rintihan dari lembaga itu meminta diberhentikan.
"Cukuplah, tersiksa aku....!" rintih lembaga itu merayu.
"Kalau takut terseksa, pergi sekarang." perintah Tok Bomoh Karim.
"Aku tak boleh tinggalkan anak aku." jelas lembaga itu mempertahankan diri.
"Boleh atau tidak kau mesti tinggalkan Long Mat...!" tegas Tok Bomoh Karim tidak mahu bertolak ansur pun.
"Ini anak aku ." sahut lembaga itu berkeras.
"Badai, teruskan....." Tok Bomoh Karim menyuruh aku terus membacakan ayatul Qursi.
"Jgn....jgn....Tok Badai." lembaga itu menangis terisak2 melalui Long Mat yg terbaring lemah.
"Tak tahan aku bahang api, panas...." ujarnya merayu2.
"Aku beri tempoh lima minit." Tok Bomoh Karim memberi amaran.
"Kalau kau tak pergi juga, aku akan hancur musnahkan macam debu." katanya menggertap bibir.
Kami pun balik seperti sedia kala. Kelihatan Long Mat tidur nyenyak. Dia tidak bergerak lagi seperti mula2 kedatangan aku dan Tok Karim. Aku yg duduk di lunjur kakinya dgn emak angkat aku, dapat lihat ombak dadanya turun naik dgn kencang. Matanya lelap. Sekali sekala aku lihat mukanya memang menggerunkan. Pipinya sudah cengkung, semetara matanya jauh ke dalam. Tulang pipinya menungkal ke atas. Tetapi dia masih juga terlantar di tempat tidur. Setelah lima minit, aku lihat dgn mata batin, aku dapati lembaga itu masih meriba Long Mat. Tetapi seluruh badannya sudah bertukar menjadi hitam akibat serangan bertalu2 tadi. Bila dia menyedari aku dan Tok Karim kembali datang untuk menyerang nya, lembaga besar itu melepaskan Long Mat dari ribaannya. Melihat keadaan ini Tok Karim tahu lembaga itu sudah mengalah. Dia tidak sanggup lagi melawan.
"Ilmu kau berdua, bukan ilmu Pawang. Aku tak tahu apa ilmu yg kamu pakai." lembaga itu bersuara terketar2.
"Jgn tanya tentang ilmu, sekarang tinggalkan Long Mat !!" jerkah Tok Karim.
"Kau mahu kami serang lagi....?" tanya aku mengeraskan suara.
"Jgn...Jgn...Tok Badai, ampun...ampun." rintihnya menangis terisak2.
"Aku tak tahu jalan balik." katanya berpusing2 di keliling Long Mat.
"Datang tahu, balik tak tau ye..." aku tidak mempercayai dalih lembaga tersebut.
"Tolonglah lepaskan aku. Bukakan ikatan aku...." lembaga itu merayu bersungguh2.
Tok Bomoh Karim mengangguk. Dia bersetuju dgn permintaan lembaga itu mahu pergi dgn tidak diganggu. Ikatan yg dimaksudkan oleh lembaga itu ialah terletak pada Long Mat sendiri. Memang Tok Bomoh Karim tahu mengenai ikatan lembaga tersebut dgn Long Mat.
"Kak Senah jgn terkejut...." bisik Tok Bomoh Karim pada isteri Long Mat.
"Selama ini Abang Mat pakai ilmu salah, inilah yg menyeksa dia sekarang." beritahu Tok Karim.
"Habis, apa kakak nak buat.?" Kak Senah serba salah bila mendengar keterangan Tok Bomoh Karim itu.
"Suruh orang bukakan lantai rumah sekeping, atap sekeping dan anak tangga bawah sekali." jelas Tok Karim.
Apa yg dikatakan oleh Tok Bomoh Karim itu di lakukan oleh orang. Papan lantai sekeping dikopakkan, atap juga dibuang sekeping manakala anak tangga rumah juga ditetas pengikatnya. Setelah semuanya dilakukan, Long Mat pun meninggal dunia.
Apabila Long Mat meninggal dunia, mayatnya pun diselubungkan dgn kain. Mereka pun bersiap2 untuk menguruskan pengebumiannya pada esok harinya. Ketika mahu memandikan mayat alangkah terperanjatnya apabila melihat mayat Long Mat sudah reput. Hanya tinggal tulang2nya saja yg tinggal seoleh2 dia sudah lama meninggal dunia. Memang benar Long Mat sudah lama meninggal dunia. Yg dilihat sedang sakit itu hanyalah lembaga yg memelihara dia (khodamnya). Lembaga itulah yg melarang Mak Senah dari menjemput Tok Bomoh Karim dan aku, kerana dia tahu orang2 demikian adalah musuhnya.
Bila mengenangkan sumbangan Tok Bomoh Karim ini kepada orang ramai, aku rasa macam berdosa pula mahu pergi dari situ disebabkan tidak senang dgn Tok Bomoh Karim. Aku seolah2 mahu melarikan diri dari membantu kerja2 seperti dilakukan oleh Tok Bomoh Karim itu. Aku tidak mahu dijadikan tumpuan oleh masyarakat kampong tu. Masalahnya berat kalau kita sudah terjun ke dunia paranormal, orang akan mengharapkan sesuatu dari kita.
Sedangkan semua kerja2 ini mestilah dibuat dgn ikhlas. Bila hati kecil kita sudah mempertikaikan sesuatu, maka kerja2 yg dilakukan itu sudah menjadi sia2 tiada ke ikhlasan.
Kadangkala timbul pula tomahan dari orang lain yg mengatakan cara yg dilakukan itu sama seperti bomoh yg mencari uang. Padahal bukan semua bomoh mencari uang melalui cara pengubatan mereka. Kalau mahu dikira upah memang tidak setimpal dgn pengorbanan yg dilakukan oleh Tok Bomoh Karim. Apakah perasaan kita bila dikejutkan orang sewaktu mata baru mahu terlena tengah malam ?
Bagaimana kita mahu mencari nafkah apabila semalam2an berjaga merawat pesakit ?
Masyarakat hanya melihat dari satu sudut saja iaitu bomoh tidak mengeluarkan apa2 modal apabila mengubati pesakit.?
Inilah yg susah hendak dijawab. Sebab itulah aku mahu melarikan diri dari tempat kerja2 demikian. Kadangkala kepala mahu naik pitam apabila terpaksa membacakan satu2 ayat itu dgn khusuk. Ayat2 tersebut bukannya di baca seperti menghapal senikata lagu yg dinyanyikan oleh anak2 muda.
Tetapi disekalikan dgn makrifat mata batin. Untuk mencapai tingkat itulah yg boleh menyebabkan kepala naik pitam.
Tetapi aku kesian juga kepada Tok Bomoh Karim yg sudah mula mendapat bantuan dari aku. Tentulah dia kecewa sekiranya aku mengambil keputusan meninggalkan kampong itu. Pernah juga Tok Bomoh Karim membisikkan kepada aku, sementara aku masih ada di kampong itu, mungkin Man Tiger bercadang juga mahu mendalami pengubatan cara Meraga Sukma itu.
Pernah juga mak angkat aku bergurau dgn memanggil aku doktor tak berijazah. Tetapi aku tidaklah hiraukan sangat. Bukan aku yg meminta diri dipanggil bergitu, tetapi masyarakat kampong di situ yg mahu mencari aku.
Semenjak Tok Bomoh Karim menyuruh mereka mendapatkan aku kalau menghadapi gangguan syaitan, maka aku sudah menjadi tumpuan. Ketika berjemaah sholat Asar, pada rakaat yg kedua, aku terdengar ada orang memanggil dari halaman. Terpaksa aku mendehem kuat. Kemudian meneruskan sembayang hingga selesai. Setelah memberi salam aku wirid pendek saja, terus ke pintu hadapan menjengah siapa yg memanggil tadi.
Man Tiger tercegat di tengah halaman.
"Ada apa Abang Man ?" tanya aku sambil mempelawanya masuk dahulu.
"Tak payah masuklah Badai....." sahut Man Tiger tersengih2.
"Tok Karim panggil ke ?" tanya aku menduga.
Selalunya mereka datang berjumpa aku kerana disuruh oleh Tok Bomoh Karim. Dia mengangguk.
"Kalau macam tu, masuklah dulu." aku berkeras juga mengajak dia masuk dulu.
"Masuklah, kita minum kopi dulu. Lepas tu barulah kita pergi. Tak apa tu, Tok Karim dah ada cukuplah....." kata aku menyuruhnya masuk dulu.
"Elok kita cepat Badai...." ujar Man Tiger mendesak.
"Tak apa, masuk dulu." ujar aku mendesaknya masuk. Man Tiger menjadi serba salah apabila didesak.
Mahu tidak mahu terpaksa juga dia masuk. Tetapi aku lihat dia di dalam keadaan rusuh. Mungkinkah ada gangguan di lombong ? Aku rasa puaka air di lombong itu masih belum musnah lagi. Bukanlah satu perkara mudah untuk menghapuskan mereka sama sekali, kecuali kita hanya boleh menghalang niat jahat syaitan saja.
"Takkan nak cepat sangat." Amir pula keluar dari bilik menyindir.
"Datang nak ajak Badai aje ?" katanya terus berjalan ke dapur.
Man Tiger tersengih2, dia tidak banyak bercakap bila sudah duduk. Mungkin dia bimbang orang akan tertunggu2. Tentulah mereka menuduh dia tidak boleh diharap disuruh membawa aku bersama.
"Apa halnya Abang Man ?" tanya aku.
"Abang Daud ajak Badai cepat." dia memberitahu.
"Apa halnya.....? ulangi aku.
Man Tiger terdiam. Susah benar dia mahu menerangkan kepada ku.
Mengapa pula dia masih mahu menyembunyikan tujuan kedatangannya.
Kalau dia disuruh oleh Abang Daud mendapatkan aku, mestilah aku hendak tahu jugak apa masalah Abang Daud. Sepatutnya Man Tiger mesti memberitahu.
Tetapi dia tetap membisu. Sama seperti seorang gadis yg bekerja di pejabat daerah yg pernah menemui aku terlalu susah mahu menerangkan tujuannya. Dia mahu bercakap sama seorang saja dgn aku. Terpaksalah aku membawanya jauh sedikit, nanti orang anggap aku nak bawa dia lari pula. Dia memberitahu tentang seorang lelaki yg berjanji mahu mengawini dia, tetapi masih juga enggan masuk meminang.
(alamak aku dah masuk cerita lain pulak, macam mana ye)
Lelaki itu memberi berbagai2 dalih dan alasan. Akhirnya menghilangkan diri entah ke mana. Gadis itu meminta aku membuatkan sesuatu supaya lelaki tersebut kembali kepadanya. Masalah gadis tersebut tentulah tidak sama dgn Man Tiger. Gadis itu terpaksa menyembunyikannya kerana masalah peribadi. Aku sendiri tidak tahu apakah caranya mahu menolong, kerana seperti aku katakan, aku bukanlah seorang bomoh. Sedangkan gadis berkenaan menyangkakan aku seorang bomoh. Bagaimanapun aku nasihatkan gadis itu supaya sembayang Tahajud memohon kepada Allah supaya lembutkan hati lelaki yg telah merosakkan masa depannya itu dan datang menikahinya. Sama ada dia melakukan atau tidak, aku pun tidak tahu. Selepas itu aku tidak pernah lagi menemui gadis tersebut lagi.
Ok....Ok..kita sambung cerita Man Tiger.
"Apa halnya ?" soal aku lagi.
"Abang Daud suruh Badai cepat datang itu saja." jelasnya serba salah.
"Iyalah, cepat nak ke mana ?" heran juga aku mengapa Man Tiger tidak mahu berterus terang.
Sebenarnya kalau memerlukan aku cepat pun tidaklah penting sangat,
kerana Tok Bomoh Karim sendiri mempunyai pengalaman yg lebih dari aku. Pengubatan cara Meraga Sukma yg aku katakan itu memang aku sudah mengajarnya, Tok Bomoh Karim sudah menguasainya. Malah bukanlah perkara yg pelik, kerana ada kawan aku yg pernah bekerja di Serawak memberitahu, di Serawak juga pengubatan secara Meraga Sukma ini sudah meluas digunakan.
"Cepat, nak ke mana ?" aku mendesaknya.
Belum sempat Man Tiger menjawab, emak angkat aku sudah keluar membawa kopi bersama karipap yg sudah disediakannya. Man Tiger terus terkebil2 mata memerhati emak angkat aku datang.
"Bagilah can Badai rehat2 di rumah..." emak aku mengusik.
"Abang Daud yg suruh jemput. Beritahu Man Tiger tersengih2.
Sebenarnya mak angkat aku bukan menyindir, sebaliknya dia memang gemar mengusik. Kadangkala orang yg nipis telinga mungkin mengatakan mak angkat aku menyindir. Tetapi dia memang tahu mengapa masyarakat di situ menjemput aku tergesa2. Disebabkan mereka tidak pernah mengalami pengubatan yg sering aku dan Tok Bomoh Karim lakukan, jadi mereka menyangka ianya satu perkara baru. Sebenarnya ilmu Allah bukanlah baru, ianya sudah ujud sejak lama dulu.
"Minumlah dulu..." pelawa mak angkat aku menghulurkan cawan kepada Man Tiger.
"Lepas tu nak ambil Badai, ambillah. Tetapi hantar balik tau...." katanya tersenyum.
Man Tiger tersengih2 mendengar usikkan mak angkat aku.
"Abang Daud suruh Badai datang fasal Tok Karimlah." kemudian dia memberitahu.
"Mengapa Tok Karim ?" tanya aku.
"Entah....." jelas Man Tiger perlahan.
"Sejak lepas Zohor tadi dia muntah darah. Fasal itu Abang Daud minta sangat Badai datang cepat." katanya bercampur rusuh.
Sahabat2 ingatkan artikel aku yg sebelumnya, tajuk "Tok Bomoh Karim Di Santau Muntah Darah ."
Tidak jadi aku meneguk kopi bila mendengar cakap Man Tiger. Lantas aku suruh Amir bersiap2 untuk pergi ke rumahnya, mak angkat aku pun mahu ikut bersama. Dalam kepala aku mula timbul bermacam2 soalan,bagaimana Tok Bomoh Karim yg sentiasa beringat itu, sekali sekala terlalai juga.
Tetapi, inilah sifat insan......
Seperti biasa, ambil sisi yg positif dari cerita ini, yg negetif jgn diambil.
Kekuatan yg tak bisa di tandingi adalah kekuatan daripada ALLAH SWT.
Sang Maha Pencipta.
Sekiranya ada tutur bahasa dan tingkah laku yg tak berkenan dihati para sahabat2 semua,aku.TOK PENJEJAK BADAI,dgn merendahkan diri memohon maaf dari sahabat2 semua......
TERIMA KASIH....
OLEH :
TOK PENJEJAK BADAI.


Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts