Trending

Thursday 25 July 2019

MINYAK CENUAI AKAR



Untuk pengetahuan umum, cenuai itu sendiri bermaksud pengasihan di kalangan bahasa kaum org asli pendalaman, dalam bahasa melayunya di panggil minyak pengasih. Pembuatan minyak cenuai ini adalah ramuan turun temurun dari tok batin yang juga seorang muslim, sangat berpengalaman dalam kehidupan yang umurnya mencecah 80 tahun, mahir selok-belok hutan tebal dan pakar dalam pembuatan minyak cenuai asli ini.

 Bahan-bahan utamanya adalah dari minyak kelapa serta minyak kayu, diperapkan (ditapakan) bersama akar-akar seperti akar pengingat, akar penunduk, akar penguntung, kayu ular cinta mani dan berbagai herba tradisional. Tidak mengandungi sebarang racun atau bahan terlarang atau daripada bahan yang diambil dari haiwan. Pembuatannya bersih dari sebarang kekotoran atau najis.

Proses pembuatan minyak cenuai yang bermula dengan pencarian akar kayu jauh di dalam hutan tebal,amat sukar menemui pokoknya kerana tumbuhnya tak banyak dan berisiko tinggi untuk mengambil akar-akar tertentu ini kerana ada diantaranya terletak di cerun bukit atau gunung, adapun begitu jika ada rezeki ditemukan pokoknya,tidak mudah pula untuk mengambilnya, bayangkan jika manusia pun tertarik dengan auranya, apatah lagi makhluk lain seperti ular tedung, yang dikatakan 'penjaga cenuai' oleh orang asli. Sesetengahnya menjadi kesukaan Pak Belang dan menjadikan sarang di kawasan terdapat cenuai. Ada juga yang menyatakan penjaganya adalah dikalangan bunian, wallahualam.

Setelah lengkap semua ramuannya, barulah proses pemerapan boleh dilakukan, penyediaan minyak kepala dara dan gabungan minyak kayu telah dibuat sebelumnya, dimasukkan akar-akar tadi dan segala ramuan. Kemudian ditapakan lebih kurang 41 hari supaya dapat meresap segala khasiat ke minyak, memberi kesan yang lebih mujarab. Penyediaan yang beserta zikir dan ayat suci al-quran sudah tentunya. Tiada melibatkan sebarang pemujaan atau ritual yang menyalahi syarak. Khasiat nya bersifat alami (khasiat semulajadi).

Sesuai buat yang punyai permasalahan rumahtangga suami isteri anak-beranak, perniagaan, masalah persahabatan dan sebagainya.
Aura pengasihan tertinggi, sesuai untuk ahli perniagaan yang mempunyai kedai, untuk menarik pelanggan lebih ramai serta membuka aura positif menyenangkan bagi sesiapa yg melihat. Mengelakkan ilmu pukau, ilmu pelimun (halang kedai dari pandangan), dan segala energi negatif

Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts