Trending

Thursday 25 July 2019

Cenuai pangir atau cenuai pangan




Cenuai pangir, kalau yang aku tahu sebenarnya ‘cenuai pangan’ pangan atau pangir adalah satu kumpulan orang asli yang menjumpai cenuai ini. Cenuai ini yang aku dengar ada beberapa jenis, semuanya dari sejenis pokok iaitu pokok cenuai. Masih ada orang yang mencari di atas gunung berhampiran dabong kelantan. bukan senang nak dapat pokok ni kerana ada ‘orang’ yang menjaganya.

Tumbuh diatas batu,bagi masyarakat orang asli sering digunakan sebagai medium untuk membuat ilmu pengasih.Untuk pengetahuan umum cenuai jenis ini juga sukar untuk didapati.Kini diperbuatkan berupa batu cincin dan untuk dimaharkan.


ya benar ia sering digunakan dalam bentuk pengasihan . mendapatkan ia bukan senang kerana bukan semua sungai anda boleh melihat pokok tumbuh didalam batu . sesuatu pelik dan hairan n ajaib .
untuk mengambilnya perlu meminta izin daripada penjaganya serta disedekah kan AL-FATIHAH kepada beberapa individu n disertakan bebrapa ayat AL-QURAAN .
fadilat yang besar kepada pemakai . samada dibuat minyak ataupun terus dipakai untuk cincin .jika minyak dicalit membuatkan individu 2 keluh kesah mengingati individu tersebut . ttp indivkidu itu terus bertanggungjawag n terus berkahwin dengan nnya . jika x bala akan hadir kepadanya .wallahualam.
jika dipakai untuk cincin pula akan membuatkan org si sekelililing kita merasa senang sdengan kita . mudah kita dalam membuat apa jua urusan . x blh diguna kuntuk tujuan xbaik . kerana bala alkan hadir .wallahualam .

Cenuai Pangir juga di kenali dengan nama Cenuai Darah..Tapi nama sebenar nya ialah RAJA CENUAI GUNONG.Memang akar cenuai ini yang terbaik,jika kita temui dalam batang pokok kayu.Saya juga jumpa Cenuai ini dalam pokok kayu dan bila di kopek kulit pokok itu,air pokok berwarna Merah Darah dan berbau Hanyir darah.Dan sebab itu lah Di panggil juga dengan nama Cenuai Darah.Khasit Cenuai ini mesti di camapor lagi dengan satu lagi cenuai iaitu cenuai Legih,barulah dapat Khasiat yang maksima !!!.jika tidak di campor,khasiat nya hanya 50% sahaja.Jika di buat permata cincin,ianya tidak sesuai kerana kayu nya lembut dan resap air…olih itu tidak tahan lama…Paling baik jika kita buat minyak Cenuai TETAPI MESTI DI CAMPOR KAN DENGAN CENUAI LEGIH !!!.Kalau tak ada cenuai Legih,tak ada khasiat PENGASEH !!!.







Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts