Trending

Sunday 10 June 2018

MAKSUD PERKATAAN ‘KAYA’ DARI SUDUT SPIRITUALITI


MAKSUD PERKATAAN ‘KAYA’ DARI SUDUT SPIRITUALITI
Dari perspektif spiritualiti, ‘KAYA’ bermaksud KEBIJAKSANAAN JIWA UNTUK SEJAHTERAKAN DIRI SENDIRI DAN MAKHLUK.
Perkataan ‘jiwa’ berasal dari perkataan sanskrit ‘jiva’ yang bermaksud ‘hal diriku’. Makanya, ‘kaya’ itu bermaksud, “Kebolehan Diriku untuk sejahterakan diri sendiri dan makhluk lain dengan penuh bijaksana”
SEJAHTERA
Sejahtera itu bermaksud HAL DIRI YANG SENTIASA AMAN. Aman dari dukacita, meskipun diri sedang sakit. Aman dari kekecewaan meskipun diri mengalami kegagalan. Aman dari penderitaan meskipun diri dalam kemiskinan. Aman dari perasaan riak meskipun diri dalam kemewahan. Aman dari sombong meskipun diri memegang kuasa.
Perbuatan mensejahterakan diri sendiri dan makhluk itu tidak terhad kepada bersedekah, atau membantu atau mengajar atau belajar. Jika engkau menyanyi dan nyanyianmu itu dapat mendamaikan jiwa makhluk lain, maka perbuatan engkau itu mendatangkan kesejahteraan. Jika engkau bekerja sebagai tukang sapu dan pekerjaan mu itu dapat memanfaatkan dan membahagiakan orang lain, maka itulah kesejahteraan.
Ada ketikanya nyanyian engkau dan pekerjaan engkau itu tidak disenangi orang, nahhh..., di sinilah perlunya KEBIJAKSANAAN. Jika engkau bijaksana dalam menyampaikan nyanyianmu, jika engkau bijaksana dalam melakukan pekerjaanmu, nescaya setiap perbuatan engkau itu mendatangkan kesejahteraan kepada diri engkau dan diri orang lain. Bila makhluk lain sejahtera, kesejahteraan itu akan berbalik kepada dirimu sendiri. Bila dirimu sejahtera, kesejahteraan itu akan turut dinikmati oleh makhluk lain dan hal ini akan sentiasa berputar putar begitu.
DUIT
Duit hanyalah salah satu alat yang membolehkan manusia berikteraksi sesama manusia lain melalui satu kaedah transaksi pertukaran. Duit tidak mendatangkan kekayaan tetapi kekayaan boleh datang dari diri yang SEDAR tentang peranan duit.
Jika manusia itu bijak dalam berinteraksi sesama mereka, maka transaksi duit itu lebih mendatangkan kesejahteraan. Jika tidak bijak, duit itu akan lebih mendatangkan mudharat.
KESIMPULAN
Jika engkau ingin kaya, maka... SEJAHTERAKANLAH DIRIMU

Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts