Trending

Saturday 31 August 2019

Seni itu indah dan penuh rahsia


Setiap Gerak Diam dan Langkahan bukan semata-mata dipandang dari mata seni biasa malah ianya lebih dari itu..
Seni itu indah dan penuh rahsia..Yang lebih indah adalah MEMPELAJARI , MEMAHAMI , MENGHAYATI dan MENGAMALKAN Rahsia Seni tersebut dalam kehidupan seharian.
Tiap perbuatan ada LAMBANG , KIAS , MAKNA dan TAMSILAN PENGAJIAN . Jika kenal dan faham in shaa ALLAH moga selamat-lah dari pepatah guru dahulu "Lari kaedah , Jatuh Akidah"
Yang macam ni kena ambik tahu apatah lagi di zaman LIBERAL yang Aqidah jadi gadaian dan pajakan demi nafsu dan perasaan.
Nampak kecik dan merapu tapi itulah keadaannya. Kehebatan bukan pada ilmu kebal.. ilmu pelimunan, ilmu² bersifat 'Takut Mati'.. Tapi bagaimana pergantungannya dengan yang Empunya ilmu yakni ALLAH.
Kenal tiap GERAK DIAM dan LANGKAH.. Apa kunci pengajian pada perbuatan tersebut. Kalau bab adat bertarung semua orang dah mahir mengelak menepis dan memukul.. Paling tidak pun dapat lepas diri dengan cara lari je. Hehe
Contohnya berdiri betul sebelum mula..Menceritakan perkara penyerahan diri pada ALLAH. Ini dipanggil akidah atau tahkik "ILMU SYAHADAH" . Dan seterusnya setiap perbuatan.
Bukan apanya sekadar satu jalan pengajian baca yang Tidak Berhuruf tapi Rasa dan Faham . Ni lah SENI . Inilah RAHSIA. Pecahan takluk Musyahadah .
Hebat pun mati .. Tok Guru kita dulu pun mati.. Tapi mati dalam keadaan macam mana? . Itu yang kita perlu sama² belajar. Supaya setiap hembusan Nafas .. Denyutan nadi dan setiap kerlipan mata dalam mengingat-Nya.
Tapi biasalah bab begini jarang orang nak ambil tahu sebabnya.. pertama takut dikata sesat.. keduanya bimbang jadi tak hebat kerana itu tak boleh buat.. ini tak boleh buat..Menyongsang nafsu..Mengekang akal Dan Malas beramal.


Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts