Trending

Thursday 22 August 2019

DURIAN HYBRID BUKAN CERITA DONGENG


DURIAN HYBRID BUKAN CERITA DONGENG... hari ini saya berpeluang melihat sendiri sebuah pusat penyelidikan durian hybrid di Thailand (lokasi tidak boleh didedahkan kerana lawatan di buat ikut "jalan belakang")
Ia sangat mengujakan saya kerana dalam dusun ini bukan sahaja pokok duriannya berbuah seawal usia 3 tahun, tetapi ada pelbagai peringkat dalam satu dusun! (pokok yang sedang berbunga, berputik, buah muda dan matang)
Menurut pegawai penjaganya, dusun penyelidikan seumpama itu diwujudkan di seluruh Thailand bagi mengkaji kesesuaian persekitaran dan tanah di sesuatu kawasan dengan sesuatu jenis benih durian atau pokok buah-buahan komersil yang lain.


Itulah Thailand, negara yang jauh ke hadapan kemajuan bidang pertaniannya berbanding Malaysia.
Agensi pertanian dan pemain utama sektor berkenaan tidak banyak bercakap kosong atau bertelagah dalam isu-isu remeh tetapi lebih kepada usaha bersama bagi meningkatkan pengeluaran hasil pertanian ke tahap paling maksimum.


Ia sangat berbeza dengan pengalaman saya untuk memperkenal dan memajukan kaedah pertanian hybrid di Malaysia sejak beberapa tahun lalu yang bukan sahaja sering diperlekeh oleh anak bangsa sendiri malah pernah beberapa kali "diberi amaran" oleh pegawai agensi pertanian kerajaan yang kononnya merekalah sahaja yang pakar dalam bidang pertanian tetapi tidak malu dengan hakikat produk-produk kebanggaan industri pertanian Malaysia seperti Durian Musang King bukanlah dari usaha atau hasil penyelidikan dan pembangunan (R&D) mereka sendiri.


Justeru saya akan terus berusaha sendiri mendapatkan sebanyak mungkin ilmu dalam teknologi hybrid di bidang pertanian walaupun terpaksa merantau jauh ke negara orang. 





Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts