Trending

Wednesday 21 August 2019

Daun pokok durian anda kekuningan


Setelah mengenal pasti puncanya apa yang saya buat?

Selepas mengenalpasti puncanya, ayuh kita rawat mengikut keperluannya. Asas kepada baja iaitu NPK perlu diambil kira. Kita nak rawat daun, daun yang rosak tak sihat seterusnya akan merenanakan kerosakkan untuk bahagian yang lain. Sifir mudah untuk kita faham ialah :

N - Untuk daun (Nitrogen)
P -  Untuk Akar  (Phosphorus)
K - Untuk Pokok / Buah (Kalium)

Jadi, untuk masalah kali ini saya pilih untuk memberikan Baja dari unsur Nitrogen. Memandangkan pokok telah menunjukkan tanda kekurangan nitrogen akibat daripada lebih air siraman maka saya memilih untuk menambur baja urea. 

Kepada yang masih belum biasa melihat baja ini 




Saya memilih untuk merawat menggunakan baja Urea ini kerana :

1. Baja urea adalah baja yang cepat larut ke dalam tanah selain membekalkan sehingga 46% N.
2. Berdasarkan pengalaman, telah banyak pokok yang saya tanam memberi signal kekuningan dapat dipulihkan dengan menabur baja ini.
3. Baja Urea mudah diperolehi dan Murah di pasaran, hanya dengan RM2 kita sudah boleh merawat pokok yang memberi signal kekuarangan yang dialaminya. 



Gambar di atas adalah perjalanan 47 hari pohon durian dari varieti IOI yang ditabur baja urea sebanyak dua kali dengan jumlah yang sama selang seminggu.

 Alhamdulillah nampaknya apa yang 'deria rasa' kita merasai kebarangkalian itu adalah benar - lebih air!.

Walau bagaimana pun, tidak semua kekuningan daun pokok itu disebabkan kekurangan N, ada juga faktor-faktor lain seperti ulat pengorek batang, akar putih yang mana kesannya amat sirius dan jika terlambat boleh menyebabkan pokok mati.

Ingat! setiap pokok kita mempunyai rekod penyiraman, pembahaan, bahan racun yang digunakan dan kesemuanya akan disemak balik jika berhadapan dengan masalah untuk mengenalpasti punca yang dihadapi oleh pokok tersebut.

Pokok yang mengalami masalah yang sama dan dirawat dengan cara yang sama. Cuma gambar semasa kuning teruk tidak dirakam.  


Semoga ilmu ini bermanfaat untuk anda semua.

Terima Kasih.


Gambar terkini.. 


Lebih terkini.. pucuk mula mercik!
Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts