Trending

Thursday 31 January 2019

Pengenalan Ikan Pelaga Betta Fish


Pengenalan Ikan Pelaga (Betta Fish)
.
Pendahuluan
.
Ikan pelaga ni sebenarnya mempunyai beberapa varieti atau jenis-jenis yang berbeza. Ia dapat dikenal pasti melalui bentuk ekornya. ada spesis crown tail, halfmoon plakat, halfmoon atau jenis yang biasa. 
.
Jenis ikan pelaga yang disukai biasanya half moon..cantik bila dilihat...ikan pelaga ini mempunyai bermacam-macam warna dan kualitinya juga dinilai dari warna, sama ada sekata atau seragam
.
Jantina
.
Cara nak kenal ikan jantan agak senang..biasanya ikan jantan ekor die panjang.tapi tidak semestinya sebab sekarang nie para penternak dah hasilkan betina yang ekor panjang juga. Jadi masalah lah sikit..tapi yg betina ni korang akan dapat kenal pasti melalui abdomen dan juga biji putih di bahagian anusnya..bawah badan ikan tu.
.
Kematangan
.
Untuk pembiakan korang memerlukan induk yang matang jadi pilihlah dengan betul.
.
Jantan
.
Induk jantan yang matang dan bersedia untuk membiak akan membuat buih di permukaan..itu maknanya dia tengah 'hot' lah tu.
.
Betina
.
Bagi yang betina pula,macam biasa lah perut atau abdomen dia akan buncit dan terdapat biji putih di bahagian anusnya serta mempunyai garisan menegak pada badan untuk yang telah bersedia untuk sesi pembiakan.




Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts