SIAPAKAH ISKANDAR ZULKARNAIN? [PART II]
Seperti yg di janjikan,kali ni min up pulak part 2 kisah Iskandar Zulkarnain.Artikel ni banyak ambik pandangan ulama' berdasarkan tafsir Al Quran yg masing² nukilkan.So,sebagai sorang Melayu piaw yg malas mbaca,mungkin korang rasa bosan.Lagipun boleh tahan jugak panjang post ni..😅
Mcm besa,buat suara ala itik kena bisul dan klik setiap gambo utk info selanjutnya..
KISAH ZULQARNAIN DALAM AL QURAN
Kisah Zulqarnain dalam Surah Al Kahfi ayat 83--98 menggambarkan satu model Islami tentang suatu 'Kuasa Besar Dunia Qurani'.
Dalam Surah Al Kahfi ayat 83--84 menyatakan Zulqarnain telah di berikan Allah:
1. Kekuasaan memerintah bumi (kuasa besar)
2. Ilmu,sarana dan prasarana untuk menjayakan misinya.
3. Ilham yg membuka jalan untuk menyempurnakan misinya.
MISI 1 (Ayat 84-88)
Zulqarnain mengembara ke maghrib (paling barat) dan bertemu suatu kaum yang kufur ingkar.Dalam melaksanakan perintah Allah, baginda telah menghukum mereka yang zalim manakala mereka yang beriman dan beramal soleh menerima layanan yang baik.
Baginda juga mengingatkan mereka tentang balasan Allah berupa azab di akhirat kepada yang zalim dan balasan sebaik-baiknya di akhirat kelak untuk mereka yang beriman dan beramal soleh.
MISI 2 (Ayat 89-91)
Zulqarnain mengembara ke masyriq (paling timur).Baginda telah menemui suatu kaum yang primitif yang mendiami kawasan geografi yang tidak mempunyai bangunan dan tidak berpokok.
MISI 3 (Ayat 92-98)
Zulqarnain berpatah balik dan menuju utara.
Di sini,baginda bertemu dengan kaum yang tidak memahami bahasa baginda.Kaum berkenaan menceritakan kepadanya tentang makhluk (Ya’juj dan Ma’juj) yang melakukan kerosakan di muka bumi.
Mereka memohon khidmat bantuan daripada Zulqarnain untuk membina tembok penghalang antara dua gunung daripada bahaya serangan makhluk tersebut.
Dengan kepakaran yang dimilikinya,baginda telah memindahkan teknologi kepada kaum berkenaan dan mendapatkan tenaga sumber insan daripada mereka.
Kemudian,tembok penghalang berteknologi tinggi telah berjaya didirikan di mana ianya adalah hasil gabungan pelbagai sumber material.
Zulqarnain telah berjaya memberikan penyelesaian kepada kaum berkenaan yang selama ini buntu menghadapi masalah yang mereka hadapi.
Segalanya di lakukan secara percuma sebagai satu tanggungjawab sosial Zulqarnain berdasarkan kedudukan baginda sebagai “sebuah kuasa besar”.
Kisah Zulqarnain dalam Surah Al Kahfi ayat 83--98 menggambarkan satu model Islami tentang suatu 'Kuasa Besar Dunia Qurani'.
Dalam Surah Al Kahfi ayat 83--84 menyatakan Zulqarnain telah di berikan Allah:
1. Kekuasaan memerintah bumi (kuasa besar)
2. Ilmu,sarana dan prasarana untuk menjayakan misinya.
3. Ilham yg membuka jalan untuk menyempurnakan misinya.
MISI 1 (Ayat 84-88)
Zulqarnain mengembara ke maghrib (paling barat) dan bertemu suatu kaum yang kufur ingkar.Dalam melaksanakan perintah Allah, baginda telah menghukum mereka yang zalim manakala mereka yang beriman dan beramal soleh menerima layanan yang baik.
Baginda juga mengingatkan mereka tentang balasan Allah berupa azab di akhirat kepada yang zalim dan balasan sebaik-baiknya di akhirat kelak untuk mereka yang beriman dan beramal soleh.
MISI 2 (Ayat 89-91)
Zulqarnain mengembara ke masyriq (paling timur).Baginda telah menemui suatu kaum yang primitif yang mendiami kawasan geografi yang tidak mempunyai bangunan dan tidak berpokok.
MISI 3 (Ayat 92-98)
Zulqarnain berpatah balik dan menuju utara.
Di sini,baginda bertemu dengan kaum yang tidak memahami bahasa baginda.Kaum berkenaan menceritakan kepadanya tentang makhluk (Ya’juj dan Ma’juj) yang melakukan kerosakan di muka bumi.
Mereka memohon khidmat bantuan daripada Zulqarnain untuk membina tembok penghalang antara dua gunung daripada bahaya serangan makhluk tersebut.
Dengan kepakaran yang dimilikinya,baginda telah memindahkan teknologi kepada kaum berkenaan dan mendapatkan tenaga sumber insan daripada mereka.
Kemudian,tembok penghalang berteknologi tinggi telah berjaya didirikan di mana ianya adalah hasil gabungan pelbagai sumber material.
Zulqarnain telah berjaya memberikan penyelesaian kepada kaum berkenaan yang selama ini buntu menghadapi masalah yang mereka hadapi.
Segalanya di lakukan secara percuma sebagai satu tanggungjawab sosial Zulqarnain berdasarkan kedudukan baginda sebagai “sebuah kuasa besar”.
PENDAPAT YG MENYATAKAN ALEXANDER THE GREAT BUKAN ZULQARNAIN
- Alexander berfahaman animisme sedangkan Zulqarnain seorang yang beriman.(Tafsir Fi Zilalil Quran).
- Alexander bukan Zulqarnain kerana Alexander di kenali sebagai orang yang tidak taat beragama,tidak mengEsakan Allah dan menyembah berhala.(Tafsir Al-Mishbah)
- Zulqarnain adalah seorang nabi sedangkan Alexander adalah seorang kafir.Guru Alexander adalah Aristotles.Alexander patuh akan perintahnya sedangkan Aristotles adalah kafir.(Fathul Baari,Ibnu Hajar Al-Asqalani)
- Alexander adalah kafir penyembah berhala, dan dengan itu dia bukan Zulqarnain.
(Fakk’asrar Zi Al-Qarnain wa Ya’juj wa Ma’juj, Syaikh Hamdi).
__________________________
PENDAPAT YG MENYATAKAN ZULQARNAIN ADALAH ALEXANDER THE GREAT
- Imam Jalaluddin Al-Mahali dan Imam Jalaluddin As-Sayuti menyebut Zulqarnain dengan nama Iskandar.(Tafsir Jalalain)
- Ibnu Hisham menyatakan nama sebenarnya adalah Iskandar.Bagindalah yang membina kota Iskandariah yg kemudiannya dinamakan bersempena namanya.(Sirah Nabawiyah,Ibnu Hisham).
- Imam Al-Alusi menyatakan Dzulkarnain adalah Alexander iaitu anak Raja Philip yang berjaya mengalahkan Raja Parsi,Darius.(Tafsir Ruh Al-Ma’ani).
- Alexander berfahaman animisme sedangkan Zulqarnain seorang yang beriman.(Tafsir Fi Zilalil Quran).
- Alexander bukan Zulqarnain kerana Alexander di kenali sebagai orang yang tidak taat beragama,tidak mengEsakan Allah dan menyembah berhala.(Tafsir Al-Mishbah)
- Zulqarnain adalah seorang nabi sedangkan Alexander adalah seorang kafir.Guru Alexander adalah Aristotles.Alexander patuh akan perintahnya sedangkan Aristotles adalah kafir.(Fathul Baari,Ibnu Hajar Al-Asqalani)
- Alexander adalah kafir penyembah berhala, dan dengan itu dia bukan Zulqarnain.
(Fakk’asrar Zi Al-Qarnain wa Ya’juj wa Ma’juj, Syaikh Hamdi).
__________________________
PENDAPAT YG MENYATAKAN ZULQARNAIN ADALAH ALEXANDER THE GREAT
- Imam Jalaluddin Al-Mahali dan Imam Jalaluddin As-Sayuti menyebut Zulqarnain dengan nama Iskandar.(Tafsir Jalalain)
- Ibnu Hisham menyatakan nama sebenarnya adalah Iskandar.Bagindalah yang membina kota Iskandariah yg kemudiannya dinamakan bersempena namanya.(Sirah Nabawiyah,Ibnu Hisham).
- Imam Al-Alusi menyatakan Dzulkarnain adalah Alexander iaitu anak Raja Philip yang berjaya mengalahkan Raja Parsi,Darius.(Tafsir Ruh Al-Ma’ani).
LAGI PANDANGAN ULAMA' BERKAITAN ZULQARNAIN DALAM KITAB TAFSIR MASING²
1. SIAPAKAH ZULKARNAIN??
- Memetik beberapa pendapat yang mengatakan Zulqarnain mempunyai nama Iskandar bin Filifus Al-Yunani.(Marohul Labid, Imam Nawawi Al-Jawi);
- Hidup di era Nabi Musa.(Fathul Baari,Penjelasan Kitab Shahih Al-Bukhari,Ibnu Hajar Al-Asqalani).
- Zulqarnain adalah Iskandar Agung,Raja di Al-Maqduni (Macedonia) di negeri Yunani.
(At-Tafsir Al-Qur’ani Li Al-Qur’an,Ustaz Abdul Karim Al-Khatib).
- Zulqarnain adalah Iskandar Bin Philips Bin Hermes Bin Hardos Bin Monton Bin Rumi Bin Latin Bin Yunan Bin Yafits.Nasabnya dikatakan berakhir pada Al-‘Aidh Bin Ibrahim Khalil Ar-Rahman.”
(Imam As-Tsa’labi,Kitab Qashsah Al-Anbiya')
________________________
2. Biilakah berlangsungnya latar masa kisah itu?
- Era Nabi Ibrahim A.S.
(Fathul Baari, Ibnu Hajar)
- Era Nabi Isa (tidak dapat dipastikan).
__________________________ ___
3. Di manakah lokasi Zulqarnain memulakan pengembaraannya?
- Tidak dapat ditentukan dengan pasti.
__________________________ ___
4. Daripada manakah Zulqarnain berasal dan di manakah baginda akhirnya berada?
- Tidak dapat ditentukan dengan pasti.
__________________________ ____
5. DI MANAKAH LOKASI YG DI SEBUT SEBAGAI 'MATAHARI TERBENAM' ITU?
- Mencapai hujung peradaban di bahagian barat.
(Al-Qurthubi).
- Bahagian barat bumi namun mencapai tempat terbenamnya matahari di langit adalah mustahil.
(Tafsir Ibnu Kathir)
- Menempuh jalan ke arah barat.(Tafsir Jalalain)
- Negara yang tidak ada lagi negara selepasnya; tempat terbenamnya matahari kerana tiada bangunan,berjalan ke Tunisia dan kemudian Maghribi.Selepas itu tiba di laut dimana di perhatikannya keadaan matahari yang seakan terbenam.(Tafsir Maraghi)
- Di pantai Lautan Atlantik yang diberi nama Laut Gelap atau muara sungai di mana terdapat banyak padang rumput dan tanah berlumpur hitam.(Tafsir Fi Zilalil Quran)
- Kawasan barat.(Tafsir Al-Azhar)
- Berada di laut.(Tafsir Al-Kahfi,Syaikh Uthaimin)
- Tempat jauh yg sebelumnya tidak terjangkau di bahagian barat bumi.(Tafsir Al-Mishbah).
__________________________ __
6. DI MANAKAH LOKASI TEPAT DAERAH YG DI SEBUT SEBAGAI 'KELIHATAN MATAHARI TERBENAN DALAM MATA AIR YANG HITAM BERLUMPUR' ITU?
- Laut panas yang belokasirlumpur hitam (‘ainan hamiyah),ataupun laut yang berlumpur hitam (‘ainin hami’ah) -(Tafsir Tabari).
- Kathirah Al-Ham’ah = lumpur hitam.
Mungkin juga Hamiyah = laut yang panas dan berlumpur hitam. (Al-Qurthubi)
- Laut – air dan tanah hitam (lumpur).(Tafsir Ibnu Kathir)
- Laut yang berlumpur hitam.(Tafsir Jalalain)
- Lautan yang gelap,laut yang berwarna biru seakan lumpur dan air.(Tafsir Maraghi)
- Laut Gelap atau pun sungai yang berlumpur hitam yang banyak.(Tafsir Fi Zilalil Quran)
- Mata air atau laut yang hitam,iaitu Lautan Atlantik yang juga biasa dikenali sebagai 'Bahrizh–Zulumat' yakni Lautan Gelap.(Tafsir Al-Azhar)
- Mata air iaitu lautan yang berlumpur hitam.
(Tafsir Al-Mishbah).
1. SIAPAKAH ZULKARNAIN??
- Memetik beberapa pendapat yang mengatakan Zulqarnain mempunyai nama Iskandar bin Filifus Al-Yunani.(Marohul Labid, Imam Nawawi Al-Jawi);
- Hidup di era Nabi Musa.(Fathul Baari,Penjelasan Kitab Shahih Al-Bukhari,Ibnu Hajar Al-Asqalani).
- Zulqarnain adalah Iskandar Agung,Raja di Al-Maqduni (Macedonia) di negeri Yunani.
(At-Tafsir Al-Qur’ani Li Al-Qur’an,Ustaz Abdul Karim Al-Khatib).
- Zulqarnain adalah Iskandar Bin Philips Bin Hermes Bin Hardos Bin Monton Bin Rumi Bin Latin Bin Yunan Bin Yafits.Nasabnya dikatakan berakhir pada Al-‘Aidh Bin Ibrahim Khalil Ar-Rahman.”
(Imam As-Tsa’labi,Kitab Qashsah Al-Anbiya')
________________________
2. Biilakah berlangsungnya latar masa kisah itu?
- Era Nabi Ibrahim A.S.
(Fathul Baari, Ibnu Hajar)
- Era Nabi Isa (tidak dapat dipastikan).
__________________________
3. Di manakah lokasi Zulqarnain memulakan pengembaraannya?
- Tidak dapat ditentukan dengan pasti.
__________________________
4. Daripada manakah Zulqarnain berasal dan di manakah baginda akhirnya berada?
- Tidak dapat ditentukan dengan pasti.
__________________________
5. DI MANAKAH LOKASI YG DI SEBUT SEBAGAI 'MATAHARI TERBENAM' ITU?
- Mencapai hujung peradaban di bahagian barat.
(Al-Qurthubi).
- Bahagian barat bumi namun mencapai tempat terbenamnya matahari di langit adalah mustahil.
(Tafsir Ibnu Kathir)
- Menempuh jalan ke arah barat.(Tafsir Jalalain)
- Negara yang tidak ada lagi negara selepasnya; tempat terbenamnya matahari kerana tiada bangunan,berjalan ke Tunisia dan kemudian Maghribi.Selepas itu tiba di laut dimana di perhatikannya keadaan matahari yang seakan terbenam.(Tafsir Maraghi)
- Di pantai Lautan Atlantik yang diberi nama Laut Gelap atau muara sungai di mana terdapat banyak padang rumput dan tanah berlumpur hitam.(Tafsir Fi Zilalil Quran)
- Kawasan barat.(Tafsir Al-Azhar)
- Berada di laut.(Tafsir Al-Kahfi,Syaikh Uthaimin)
- Tempat jauh yg sebelumnya tidak terjangkau di bahagian barat bumi.(Tafsir Al-Mishbah).
__________________________
6. DI MANAKAH LOKASI TEPAT DAERAH YG DI SEBUT SEBAGAI 'KELIHATAN MATAHARI TERBENAN DALAM MATA AIR YANG HITAM BERLUMPUR' ITU?
- Laut panas yang belokasirlumpur hitam (‘ainan hamiyah),ataupun laut yang berlumpur hitam (‘ainin hami’ah) -(Tafsir Tabari).
- Kathirah Al-Ham’ah = lumpur hitam.
Mungkin juga Hamiyah = laut yang panas dan berlumpur hitam. (Al-Qurthubi)
- Laut – air dan tanah hitam (lumpur).(Tafsir Ibnu Kathir)
- Laut yang berlumpur hitam.(Tafsir Jalalain)
- Lautan yang gelap,laut yang berwarna biru seakan lumpur dan air.(Tafsir Maraghi)
- Laut Gelap atau pun sungai yang berlumpur hitam yang banyak.(Tafsir Fi Zilalil Quran)
- Mata air atau laut yang hitam,iaitu Lautan Atlantik yang juga biasa dikenali sebagai 'Bahrizh–Zulumat' yakni Lautan Gelap.(Tafsir Al-Azhar)
- Mata air iaitu lautan yang berlumpur hitam.
(Tafsir Al-Mishbah).
7. SIAPAKAH KAUM YG DI TEMUI ZULQARNAIN?
- Kaum Nasik.(Tafsir At-Tabari)
- Umat yang besar daripada bani Adam.(Tafsir Ibnu Kathir)
- Kaum Kafir.(Tafsir Jalalain dan Tafsir Maraghi)
- Kaum yang terdiri daripada 12 000 keluarga (Tafsir Al-Azhar)
- Kaum yang derhaka kepada Allah atau kaum yang tidak mengenal agama.(Tafsir Al-Mishbah)
__________________________
8. DI MANAKAH WILAYAH MATAHARI TERBIT (MATHLI' AS-SYAMS) ITU?
- Ke timur iaitu tempat yang tidak mempunyai gunung-ganang dan pohon.Dan bangunan tidak dapat dibina di situ, sehingga penduduk di situ tidak mempunyai rumah.(Tafsir At-Tabari).
- Zulqarnain tiba di tempat yg di huni satu kaum yang tiada orang lain antara mereka dan tempat terbitnya matahari.Dan matahari itu terbit di belakang dengan jarak yang sangat jauh.(Tafsir Qurthubi)
- Ke tempat matahari terbit.Lokasi tidak di jelaskan.(Tafsir Ibnu Kathir)
- Menuju ke arah timur,tempat matahari terbit.
(Tafsir Jalalain)
- Beliau sampai di daerah bumi terakhir di timur.
(Tafsir Maraghi)
- Tempat yang terbuka di mana cahaya matahari tidak terhalang oleh dataran tinggi atau pohon.Padang pasir dan savana yang luas.
Terletak di Timur Jauh di mana seseorang dapat melihat matahari terbit di dataran yang mendatar dan terbuka.Lokasinya di sekitar Timur Afrika.(Tafsir Fi Zilalil Quran)
- Negara di timur itu berlatar belakangkan padang pasir yang luas dan kering serta sukar di tempuhi manusia.(Tafsir Al-Azhar)
- Ke arah terbitnya matahari (timur) – lokasinya tidak dinyatakan.(Tafsir Al-Kahfi).
- Di sebelah timur.(Tafsir Al-Mishbah).
- Kaum Nasik.(Tafsir At-Tabari)
- Umat yang besar daripada bani Adam.(Tafsir Ibnu Kathir)
- Kaum Kafir.(Tafsir Jalalain dan Tafsir Maraghi)
- Kaum yang terdiri daripada 12 000 keluarga (Tafsir Al-Azhar)
- Kaum yang derhaka kepada Allah atau kaum yang tidak mengenal agama.(Tafsir Al-Mishbah)
__________________________
8. DI MANAKAH WILAYAH MATAHARI TERBIT (MATHLI' AS-SYAMS) ITU?
- Ke timur iaitu tempat yang tidak mempunyai gunung-ganang dan pohon.Dan bangunan tidak dapat dibina di situ, sehingga penduduk di situ tidak mempunyai rumah.(Tafsir At-Tabari).
- Zulqarnain tiba di tempat yg di huni satu kaum yang tiada orang lain antara mereka dan tempat terbitnya matahari.Dan matahari itu terbit di belakang dengan jarak yang sangat jauh.(Tafsir Qurthubi)
- Ke tempat matahari terbit.Lokasi tidak di jelaskan.(Tafsir Ibnu Kathir)
- Menuju ke arah timur,tempat matahari terbit.
(Tafsir Jalalain)
- Beliau sampai di daerah bumi terakhir di timur.
(Tafsir Maraghi)
- Tempat yang terbuka di mana cahaya matahari tidak terhalang oleh dataran tinggi atau pohon.Padang pasir dan savana yang luas.
Terletak di Timur Jauh di mana seseorang dapat melihat matahari terbit di dataran yang mendatar dan terbuka.Lokasinya di sekitar Timur Afrika.(Tafsir Fi Zilalil Quran)
- Negara di timur itu berlatar belakangkan padang pasir yang luas dan kering serta sukar di tempuhi manusia.(Tafsir Al-Azhar)
- Ke arah terbitnya matahari (timur) – lokasinya tidak dinyatakan.(Tafsir Al-Kahfi).
- Di sebelah timur.(Tafsir Al-Mishbah).
8. DI
9. Kaum apakah yang ditemui Zulqarnain dan keadaan geografi yang diduduki (qaumil lam naj’al lahum min duunihaa sitraa)?
- Ada yang mengatakan mereka sebagai kaum Negro sebagaimana yang dinyatakan oleh Qatadah.(Tafsir Tabari)
- Suatu tempat yang tidak ada kota di kawasan itu.Terdapat kemungkinan ada di antara mereka yang 'masuk' ke dalam sungai dan ada juga yang 'masuk' ke dalam tanah.
Qatadah menggelar kaum itu az-Zanj.
Al-Kalbi memanggil mereka Taris,Hawil.
Ada juga yang menyatakan kaum itu adalah penduduk Jabalq daripada keturunan kaum ‘Ad yang beriman kepada Nabi Hud.Dalam bahasa Parsi,mereka dipanggil Marqisa.(Tafsir Qurthubi)
- Kaum yang tidak mempunyai bangunan untuk dijadikan tempat tinggal.Selain itu,tiada pepohon yang dapat menaungi dan melindungi mereka daripada sinaran matahari.
Sa’id bin Jubair mengatakan kaum itu berkulit merah dan pendek.Tempat tinggal mereka adalah di dalam gua-gua,manakala makanan mereka adalah ikan.
Ibnu Jarir mengatakan;
“Mereka tidak membina satu bangunan pun. Jika matahari terbit,mereka masuk ke tempat tinggal mereka sehingga matahari lenyap ataupun masuk ke dalam laut.Ini kerana tiada gunung di kawasan mereka.”.(Tafsir Ibnu Kathir)
- 'Zunuk' ataupun orang India yang tidak mempunyai pakaian atau bumbung.Ini kerana tanah di kawasan mereka tdk dapat menyokong bangunan.Tempat perlindungan mereka hanya berupa lubang-lubang.Apabila matahari terbit,mereka masuk ke dalam lubang-lubang dan keluar semua apabila matahari sudah meninggi.(Tafsir Jalalain)
- Kaum yang tidak berpakaian dan tidak mempunyai bangunan.Mereka bertelanjang di tanah terbuka atau pun di dalam lubang-lubang di bawah tanah. (Tafsir Maraghi)
- Kaum yang tinggal di tempat yang terbuka di mana cahaya matahari tidak terhalang oleh sesuatu apapun.Ataupun kaum yang telanjang sehingga cahaya matahari tidak terhalang daripada menjamah tubuh mereka.(Tafsir Fi Zilalil Quran)
- Tiada satu perlindungan pun daripada matahari.Jadi jelaslah hawa udara negera itu amat panas dan negara itu berlatarbelakangklan padang pasir.Ini kerana apabila matahari naik,tidak ada apa pun yang melindungi mereka daripada cahaya matahari,contohnya seperti gunung.
Mungkin tempat ini terletak di Afrika Timur. Mungkin juga penduduk di situ belum mengetahui akan pakaian sehinggakan tubuh mereka tidak terlindung daripada cahaya matahari.(Tafsir Al-Azhar)
- Kaum ini tidak mempunyai rumah ataupun tidak ada pohon yang menaungi mereka. Bahkan ada sebahagian ulama’ yang mengatakan mereka juga tidak berpakaian hingga matahari menjamah tubuh mereka.(Tafsir Al-Kahfi)
- Kaum yang hidup dengan fitrah asli/semulajadi mereka iaitu tidak ada pelindung (pakaian) yang melindungi mereka daripada kehangatan matahari. Mereka tidak berpakaian dan tidak wujud bangunan di kawasan mereka.(Tafsir Al-Mishbah).
9. Kaum apakah yang ditemui Zulqarnain dan keadaan geografi yang diduduki (qaumil lam naj’al lahum min duunihaa sitraa)?
- Ada yang mengatakan mereka sebagai kaum Negro sebagaimana yang dinyatakan oleh Qatadah.(Tafsir Tabari)
- Suatu tempat yang tidak ada kota di kawasan itu.Terdapat kemungkinan ada di antara mereka yang 'masuk' ke dalam sungai dan ada juga yang 'masuk' ke dalam tanah.
Qatadah menggelar kaum itu az-Zanj.
Al-Kalbi memanggil mereka Taris,Hawil.
Ada juga yang menyatakan kaum itu adalah penduduk Jabalq daripada keturunan kaum ‘Ad yang beriman kepada Nabi Hud.Dalam bahasa Parsi,mereka dipanggil Marqisa.(Tafsir Qurthubi)
- Kaum yang tidak mempunyai bangunan untuk dijadikan tempat tinggal.Selain itu,tiada pepohon yang dapat menaungi dan melindungi mereka daripada sinaran matahari.
Sa’id bin Jubair mengatakan kaum itu berkulit merah dan pendek.Tempat tinggal mereka adalah di dalam gua-gua,manakala makanan mereka adalah ikan.
Ibnu Jarir mengatakan;
“Mereka tidak membina satu bangunan pun. Jika matahari terbit,mereka masuk ke tempat tinggal mereka sehingga matahari lenyap ataupun masuk ke dalam laut.Ini kerana tiada gunung di kawasan mereka.”.(Tafsir Ibnu Kathir)
- 'Zunuk' ataupun orang India yang tidak mempunyai pakaian atau bumbung.Ini kerana tanah di kawasan mereka tdk dapat menyokong bangunan.Tempat perlindungan mereka hanya berupa lubang-lubang.Apabila matahari terbit,mereka masuk ke dalam lubang-lubang dan keluar semua apabila matahari sudah meninggi.(Tafsir Jalalain)
- Kaum yang tidak berpakaian dan tidak mempunyai bangunan.Mereka bertelanjang di tanah terbuka atau pun di dalam lubang-lubang di bawah tanah. (Tafsir Maraghi)
- Kaum yang tinggal di tempat yang terbuka di mana cahaya matahari tidak terhalang oleh sesuatu apapun.Ataupun kaum yang telanjang sehingga cahaya matahari tidak terhalang daripada menjamah tubuh mereka.(Tafsir Fi Zilalil Quran)
- Tiada satu perlindungan pun daripada matahari.Jadi jelaslah hawa udara negera itu amat panas dan negara itu berlatarbelakangklan padang pasir.Ini kerana apabila matahari naik,tidak ada apa pun yang melindungi mereka daripada cahaya matahari,contohnya seperti gunung.
Mungkin tempat ini terletak di Afrika Timur. Mungkin juga penduduk di situ belum mengetahui akan pakaian sehinggakan tubuh mereka tidak terlindung daripada cahaya matahari.(Tafsir Al-Azhar)
- Kaum ini tidak mempunyai rumah ataupun tidak ada pohon yang menaungi mereka. Bahkan ada sebahagian ulama’ yang mengatakan mereka juga tidak berpakaian hingga matahari menjamah tubuh mereka.(Tafsir Al-Kahfi)
- Kaum yang hidup dengan fitrah asli/semulajadi mereka iaitu tidak ada pelindung (pakaian) yang melindungi mereka daripada kehangatan matahari. Mereka tidak berpakaian dan tidak wujud bangunan di kawasan mereka.(Tafsir Al-Mishbah).
10. APAKAH YG DI MAKSUDKAN DENGAN 'KAUM YG TIDAK MEMAHAMI PERTUTURAN'?
- Kaum yang hampir tidak memahami pertuturan melainkan bahasanya sendiri. Disebabkan sesuatu perkara,mereka tidak mampu memahami percakapan orang lain,sama ada secara lisan mahupun akal.(Tafsir Tabari)
- Kaum yang tidak mehahami pertuturan orang lain dan orang lain pun tidak memahami pertururan kaum itu.Merupakan golongan umat yang soleh.(Tafsir Qurthubi)
- Mereka menggunakan bahasa asing dan tempat tinggal mereka terpisah jauh dari peradaban lain.(Tafsir Ibnu Kathir)
- Mereka tidak dapat memahami pertuturan melainkan di lakukan secara perlahan². (Tafsir Jalalain)
- Mereka adalah bangsa manusia yang hampir tidak dapat memahami percakapan orang lain dan memiliki IQ yang amat rendah.Jika mereka memiliki IQ yang mencukupi,sudah pasti mereka dapat memahami pertuturan berdasarkan bahasa isyarat dan keadaan. (Tafsir Maraghi)
- Kaum yang mundur.Mereka hampir tidak dapat memahami pertuturan.(Tafsir Fi Zilalil Quran)
- Mereka mengalami kesukaran untuk memahami bahasa yang digunakan Zulqarnain. Kemungkinan pada waktu itu,jarang sekali penduduk di situ keluar sehingga sukar memahami bahasa asing yang digunakan Zulqarnain.Sebagai penyelesaian kedua-dua pihak berkomunikasi dengan menggunakan bahasa isyarat.(Tafsir Al-Azhar)
- Kaum yang tinggal di bahagian hadapan kedua-dua gunung itu (bukan di belakang atau antara kedua-duanya) ialah kaum Atrak. Mereka adalah bangsa yang dahulunya tinggal di Eropah Timur seperti Albania,Bosnia dan beberapa negara Asia Tengah spt Kazakstan,Uzbekistan,
Chechnya dan kawasan sekitarnya.(Tafsir Al-Kahfi)
- Satu kaum yang hampir tidak mengerti pertuturan kecuali dengan susah payah.Ini kerana bahasanya terlalu asing atau kerana IQ mereka yang amat rendah,Kedua-dua pihak akhirnya menggunakan penterjemah dan bahasa isyarat.(Tafsir Al-Mishbah).
- Kaum yang hampir tidak memahami pertuturan melainkan bahasanya sendiri. Disebabkan sesuatu perkara,mereka tidak mampu memahami percakapan orang lain,sama ada secara lisan mahupun akal.(Tafsir Tabari)
- Kaum yang tidak mehahami pertuturan orang lain dan orang lain pun tidak memahami pertururan kaum itu.Merupakan golongan umat yang soleh.(Tafsir Qurthubi)
- Mereka menggunakan bahasa asing dan tempat tinggal mereka terpisah jauh dari peradaban lain.(Tafsir Ibnu Kathir)
- Mereka tidak dapat memahami pertuturan melainkan di lakukan secara perlahan². (Tafsir Jalalain)
- Mereka adalah bangsa manusia yang hampir tidak dapat memahami percakapan orang lain dan memiliki IQ yang amat rendah.Jika mereka memiliki IQ yang mencukupi,sudah pasti mereka dapat memahami pertuturan berdasarkan bahasa isyarat dan keadaan. (Tafsir Maraghi)
- Kaum yang mundur.Mereka hampir tidak dapat memahami pertuturan.(Tafsir Fi Zilalil Quran)
- Mereka mengalami kesukaran untuk memahami bahasa yang digunakan Zulqarnain. Kemungkinan pada waktu itu,jarang sekali penduduk di situ keluar sehingga sukar memahami bahasa asing yang digunakan Zulqarnain.Sebagai penyelesaian kedua-dua pihak berkomunikasi dengan menggunakan bahasa isyarat.(Tafsir Al-Azhar)
- Kaum yang tinggal di bahagian hadapan kedua-dua gunung itu (bukan di belakang atau antara kedua-duanya) ialah kaum Atrak. Mereka adalah bangsa yang dahulunya tinggal di Eropah Timur seperti Albania,Bosnia dan beberapa negara Asia Tengah spt Kazakstan,Uzbekistan,
Chechnya dan kawasan sekitarnya.(Tafsir Al-Kahfi)
- Satu kaum yang hampir tidak mengerti pertuturan kecuali dengan susah payah.Ini kerana bahasanya terlalu asing atau kerana IQ mereka yang amat rendah,Kedua-dua pihak akhirnya menggunakan penterjemah dan bahasa isyarat.(Tafsir Al-Mishbah).
11. DI MANAKAH LOKASI YANG DI SEBUT 'ANTARA 2 GUNUNG'(BAINA AS-SADDAINA)?
- Dua gunung yang berkedudukan menghalang sesuatu antara kedua-duanya.Memetik pandangan al-Qasim iaitu bukit Armenia dan Azerbaijan.(Tafsir Tabari)
- Dua buah gunung di Armenia dan Azerbaijan.
(Tafsir Qurthubi)
- Di hadapan kedua-dua bukit iaitu dua buah gunung yang antara keduanya terdapat satu lubang.Yakjuj dan Makjuj keluar dari lubang itu dan menuju ke Turki. (Tafsir Ibnu Kathir)
- Terletak di antara 2 buah empangan (dibaca saddaini atau suddaini).Dan selepas kedua-dua empangan itu terdapat 2 buah gunung, di wilayah Turki.(Tafsir Jalalain)
- Terletak di antara 2 gunung di utara kawasan Samarkhand dan India.(Tafsir Maraghi)
- Wilayah antara 2 buah gunung semula jadi atau buatan yang dipisahkan oleh lorong atau lembah.(Tafsir Fi Zilalil Quran)
- ‘Atha’ al-Khurasani mengatakan daripada Ibnu Abbas,tempat itu terletak antara Armenia dan Adzerbaijan.(Tafsir Al-Azhar)
- Dua gunung besar yang membatasi arah timur (dari Asia Timur) dan arah barat.(Tafsir Al-Kahfi)
- Perjalanan ketiga ini merentasi antara dua gunung yang sangat tinggi dan menyukarkan orang yang berada di belakang untuk melaluinya.
(Tafsir Al-Mishbah).
12. SIAPAKAH/APAKAH ITU YAKJUJ MAKJUJ?.DAN DI MANAKAH LOKASI MEREKA?.
- Bangsa Turk daripada golongan Yafits.(Tafsir Qurthubi)
- Keturunan Yafits Abu Turk.(Tafsir Ibnu Kathir)
- Nama lain bagi 2 kabilah yg suka merompak dan membuat kerosakan.(Tafsir Jalalain)
- Identiti dan lokasi tidak dinyatakan,hanya memetik kembali ungkapan dalam Al-Quran. (Tafsir Maraghi)
- Tidak dijelaskan.Serangan Mongol ke atas Dinasti Abbasiah dianggap sebagai salah satu petanda keluarnyanya Ya’juj & Ma’juj.(Tafsir Fi Zilalil Quran)
- Kata Ya’juj & Ma’juj berkemungkinan boleh di tafsirkan sebagai pemikiran jahat,niat buruk dan ideologi sesat.(Tafsir Al-Azhar)
- 2 bangsa berketurunan Adam yg sering melakukan kerosakan,membunuh,merompa k dan menyimpang dari agama serta syirik. (Tafsir Al-Kahfi)
- Sangat sukar untuk menyatakan siapakah mereka dan di mana lokasi mereka serta bagaimanakah kesudahan dan kedatangan mereka.(Tafsir Al-Mishbah).
- Bangsa Turk daripada golongan Yafits.(Tafsir Qurthubi)
- Keturunan Yafits Abu Turk.(Tafsir Ibnu Kathir)
- Nama lain bagi 2 kabilah yg suka merompak dan membuat kerosakan.(Tafsir Jalalain)
- Identiti dan lokasi tidak dinyatakan,hanya memetik kembali ungkapan dalam Al-Quran. (Tafsir Maraghi)
- Tidak dijelaskan.Serangan Mongol ke atas Dinasti Abbasiah dianggap sebagai salah satu petanda keluarnyanya Ya’juj & Ma’juj.(Tafsir Fi Zilalil Quran)
- Kata Ya’juj & Ma’juj berkemungkinan boleh di tafsirkan sebagai pemikiran jahat,niat buruk dan ideologi sesat.(Tafsir Al-Azhar)
- 2 bangsa berketurunan Adam yg sering melakukan kerosakan,membunuh,merompa
- Sangat sukar untuk menyatakan siapakah mereka dan di mana lokasi mereka serta bagaimanakah kesudahan dan kedatangan mereka.(Tafsir Al-Mishbah).
13. BERKENAAN TEMBOK ZULQARNAIN
*'AR-RADM=TEMBOK BESI
* 'QITHR' = CAIRAN TEMBAGA
- Di perbuat daripada besi dan tembaga.Lokasi tidak dinyatakan.(Tafsir Tabari)
- 'Ar-radm' adalah perbuatan menempatkan sesuatu di atas sesuatu yang lain yang berupa batuan,tanah dsb.Sehingga ianya menjadi tembok penghalang.(Tafsir Qurthubi)
- Hanya menyebut qithr – cairan tembaga, lokasi tidak dinyatakan.(Tafsir Ibnu-Kathir)
- Potongan besi sebesar bata kecil yang di jadikan bahan membina tembok.Menggunakan kayu dan bata yang di masukkan di tengah2 tembok besi itu.
qithr = tembaga.Lokasi tidak di nyatakan(Tafsir Jalalain)
- Cairan tembaga (qithr) dituangkan ke atas besi yang membara sehingga ianya melekat pada bahagian lain dan menutupi lubang-lubang antara besi.Sehinggalah campuran itu menjadi struktur yang keras dan licin.
Tembok besi itu terletak di laluan yang menghubungkan Samarkhand dengan India dan dinyatakan sebagai Babu ‘l-Hadid.Ia bukanlah kota Babu ‘l-Abwab ataupun Durband (Derbend) di Pergunungan Qauqaf (Kaukasus).
(Tafsir Maraghi)
- Potongan yang dicampurkan dengan cairan tembaga (qithr).Lokasi tidak dinyatakan. (Tafsir Fi Zilalil Quran)
- Dinding besi bersaiz besar yg di perkukuhkan dengan batuan dan juga dengan cara menuangkan tembaga ke dalamnya. (Tafsir Al-Azhar)
- Zulqarnain ingin membina tembok yang lebih kukuh daripada apa yang diminta iaitu tembok yang diperbuat daripada besi dan tembaga. (Tafsir Al-Kahfi)
- Perkataan 'zubur' adalah bentuk jamak bagi perkataan 'zubrah' iaitu potongan-potongan besi yang besar.Jadi struktur itu dibina bukan hanya daripada besi dan tembaga,tetapi juga batuan dan bahan lain.
Dalam konteks ini,besi disebut secara khusus kerana ia adalah bahan terpenting.Lagipun ia tidak mudah ditemui berbanding batu.Ia juga disebut secara khusus bagi menggambarkan kekuatannya.
Perkataan 'qithran' diambil daripada kata 'qathara' yg bermaksud menitis merujuk kepada tembaga yang mencair.(Tafsir Al-Mishbah).
Wallahua'lam bis sawab.
*Gambar di dakwa Makam Cyrus*
*'AR-RADM=TEMBOK BESI
* 'QITHR' = CAIRAN TEMBAGA
- Di perbuat daripada besi dan tembaga.Lokasi tidak dinyatakan.(Tafsir Tabari)
- 'Ar-radm' adalah perbuatan menempatkan sesuatu di atas sesuatu yang lain yang berupa batuan,tanah dsb.Sehingga ianya menjadi tembok penghalang.(Tafsir Qurthubi)
- Hanya menyebut qithr – cairan tembaga, lokasi tidak dinyatakan.(Tafsir Ibnu-Kathir)
- Potongan besi sebesar bata kecil yang di jadikan bahan membina tembok.Menggunakan kayu dan bata yang di masukkan di tengah2 tembok besi itu.
qithr = tembaga.Lokasi tidak di nyatakan(Tafsir Jalalain)
- Cairan tembaga (qithr) dituangkan ke atas besi yang membara sehingga ianya melekat pada bahagian lain dan menutupi lubang-lubang antara besi.Sehinggalah campuran itu menjadi struktur yang keras dan licin.
Tembok besi itu terletak di laluan yang menghubungkan Samarkhand dengan India dan dinyatakan sebagai Babu ‘l-Hadid.Ia bukanlah kota Babu ‘l-Abwab ataupun Durband (Derbend) di Pergunungan Qauqaf (Kaukasus).
(Tafsir Maraghi)
- Potongan yang dicampurkan dengan cairan tembaga (qithr).Lokasi tidak dinyatakan. (Tafsir Fi Zilalil Quran)
- Dinding besi bersaiz besar yg di perkukuhkan dengan batuan dan juga dengan cara menuangkan tembaga ke dalamnya. (Tafsir Al-Azhar)
- Zulqarnain ingin membina tembok yang lebih kukuh daripada apa yang diminta iaitu tembok yang diperbuat daripada besi dan tembaga. (Tafsir Al-Kahfi)
- Perkataan 'zubur' adalah bentuk jamak bagi perkataan 'zubrah' iaitu potongan-potongan besi yang besar.Jadi struktur itu dibina bukan hanya daripada besi dan tembaga,tetapi juga batuan dan bahan lain.
Dalam konteks ini,besi disebut secara khusus kerana ia adalah bahan terpenting.Lagipun ia tidak mudah ditemui berbanding batu.Ia juga disebut secara khusus bagi menggambarkan kekuatannya.
Perkataan 'qithran' diambil daripada kata 'qathara' yg bermaksud menitis merujuk kepada tembaga yang mencair.(Tafsir Al-Mishbah).
Wallahua'lam bis sawab.
*Gambar di dakwa Makam Cyrus*
No comments:
Post a Comment