Trending

Friday 8 September 2017

CYST yang kerap terjadi di kalangan wanita ialah OVARIAN CYST


Apa itu CYST
CYST yang kerap terjadi di kalangan wanita ialah OVARIAN CYST
.
sistem pembiakan wanita terdiri daripada rahim, serviks, ovari dan tiub fallopian. Ovari adalah 2 organ kecil yang terletak di kiri dan kanan rahim.
.
Ia menghasilkan telur (ovum) serta hormon seperti hormon estrogen dan hormon progesterone, pada setiap 1 kitaran haid telur membesar dan tumbuh pada kantung kecil di dalam ovari yang dipanggil folikel. Apabila telur matang folikel akan pecah dan membebkan telur ovum tadi. Seterusnya kantung akan mengecut daan berubah menjadi corpus luteum. cotpus luteum pula merembeskan horman yang membantu menyediakan telur pada kitaran haid yang seterusnya.
.
Cyst ovari adalah masalah yang kerap berlakupada wanita. Kebanyakan cyst ovari bukanlah ketumbuhan kenser, dan ada yang akan hilang secara spontan tanpa memerlukan apa2 rawatan.
.
Walaubagaimanapun terdapat juga yang tidak hilang dan apa yang lebih menakutkan ketumbuhan cyst bertukar menjadi KENSER.😱😱
.
pelbagai alternatif dgn ada nya berbagai2 suplimen boleh diambil tuk mencegah. Namun dgn ada nya formula hebat boleh kecutkan cyst malah boleh hilangkan cyst terus..namun kita hnya iktiar. Selebihnya Allah penyembuhnya..

Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts