Trending

Monday 10 April 2017

To know kelulut is to love kelulut





KELULUT.O.LOGI # 20 - To know kelulut is to love kelulut.
.
.
Kebiasaanya apabila kita melakukan sesuatu perkara yang kita suka atau minat, ia pasti akan memberikan hasil yang baik juga. Jika sesuatu itu dibuat bukan kerana minat, kerana dipaksa atau disuruh-suruh sebagai contoh, hasilnya pun tidak seberapa.
...
Tiada keikhlasan hati. Buat pun acuh tak acuh sambil lewa.
Begitu juga dengan ternakan kelulut. Jika nawaitu asal hanya berpaksi keuntungan semata, pulangannya pun tidak kekal lama. Buat kerana ikutan. Tidak ikut rukun-rukun yang betul ternak kelulut.


Perlu jatuh cinta dengan kelulut. Sayangi kelulut. Kenal hati budi kelulut. Tahu keperluan mereka. Kelulut juga makhluk yang perlukan perhatian. Insyaallah, hasil dan pulangan berpanjangan.
Kebajikan mereka kena dijaga. Ini akan menjamin kelestarian. Tanda-tanda kemerosotan kelulut di habitat asal sudah ada. Kreativiti dan inovasi ke arah kelestarian kelulut perlu diterokai.


Banyak tempat didapati saiz log yang dibekalkan semakin besar. Penjejak kelulut biasanya akan pilih log kecil dahulu. Bila tiada pilihan balak 3-4 pemeluk pun akan jadi habuan juga.


Dalam mencari keuntungan, jangan lupa untuk jaga dan pelihara khazanah alam ini. Biar generasi mendatang dapat melihat keindahan kurniaan Tuhan.


Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts