Trending

Monday 10 April 2017

Rahsia heksagon lebah dan kelulut

KELULUT.O.LOGI #22 - Rahsia heksagon lebah dan kelulut
.
.
Kita selalu lihat bentuk geometri heksagon yang ikonik dikaitkan dengan lebah dan juga kelulut. Bentuk heksagon ini boleh ditemui pada sel penyimpanan makanan (hanya lebah), sel telur dan juga mata kompoun lebah dan kelulut.
...
Apa kelebihan bentuk geometri heksagon ini?
Bentuk heksagon jika dicantumkan tidak memberi ruang kosong antara sel -sel. Ini menjimatkan ruang. (Namun bentuk tigasegi dan empatsegi juga tidak memberi ruang kosong antara sel.)


Ahli matematik telah membuktikan secara ilmiah bentuk heksagon menggunakan bahan yang kurang bagi mendapatkan isipadu yang sama berbanding bentuk tigasegi atau empatsegi.
Bagi kelulut atau lebah, wax yang menjadi bahan asas struktur telur sarang amat mahal nilainya. Untuk menghasilkan 1 ounce wax mereka menggunakan 8 ounce madu.


Struktur berbentuk heksagon juga amat kuat dan kukuh. Di dalam kes lebah, 100 gm sarang wax boleh menyokong sehingga 4 kg madu.


Bentuk heksagon merupakan sistem geometri binaan yang amat berkesan.
Lebah dan kelulut sudah lama menyedari dan menggunakan bentuk heksagon ini di dalam sistem kehidupan mereka. Manusia terpaksa berfikir dan membuktikan dengan formula matematik akan hal ini.


Bagaimana mereka tahu?

Lebah dan kelulut antara haiwan yang disebut di dalam Al-Quran. Mereka mendapat wahyu terus dari Allah. S.W.T.





Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts