Trending

Wednesday 12 April 2017

EDUKSI KELULUT


KELULUT.O.LOGI # 17 - EDUKSI KELULUT


Sistem eduksi kelulut merupakan salah satu cara yang amat digalakkan. Teknik ini bertujuan untuk menggandakan koloni dan mendapatkan madu/roti lebah dari koloni liar dengan gangguan yang minima terhadap koloni asal.


Sistem ini melibatkan pemasangan kotak atau botol atau bekas berongga dihadapan corong sarang kelulut. Sarang kelulut asal/induk yang dipilih boleh terdiri dari sarang liar atau sarang yang telah diternak.
...
Tempoh masa eduksi dikira berjaya (dimana kelulut dari sarang induk berpindah masuk ke dalam kotak eduksi) bergantung kepada beberapa faktor.


Antara faktor tersebut ialah kekuatan koloni, sumber persekitaran, cara pemasangan kotak eduksi dan saiz kotak eduksi yang digunakan.


Buat masa ini tidak ramai penternak kelulut mengamalkan teknik ini di atas beberapa sebab. Tempoh yang agak lama untuk koloni berpindah ke kotak eduksi, vandalisma (kecurian) dan mungkn juga tidak yakin teknik ini boleh digunakan merupakan faktor.

Dari pemerhatian terhadap cubaan di sekitar kampus utama UMT Gong Badak selama 3 tahun, tahap kejayaan sistem eduksi ini berbeza-beza. Koloni yang dicuba ialah dari jenis liar Tetragonula fuscobalteata dan Heterotrigona itama.


Memandangkan teknik ini tidak memerlukan kos dan sistem yang rumit, ia amat sesuai dan amat digalakkan untuk dicuba. Sistem ini mampu memastikan kelestarian kelulut terjamin.





Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts