Trending

Sunday 4 March 2018

Hukum Oral S3ks Dan Posisi 69 Jimak Dalam Pandangan Islam


Hukum Oral S3ks Dan Posisi 69 Jimak Dalam Pandangan Islam…Orang ISLAM WAJIB TAHU!
Undang-undang Oral Seks Dan Posisi 69 Dalam Pandangan Islam – Dalam hubungan suami isteri, mungkin masih ramai yang tidak tahu tentang undang-undang undang-undang seks dalam islam, kali ini kami akan kedepankan mengenai hukum seks oral dan kedudukan 69 dalam pandangan islam.
Soalan:
Assalamu’alikum
Maaf ustadz, saya ingin bertanya mengenai undang-undang seks oral atau mencium alat kelamin pasangan anda yang baik untuk suami atau sebaliknya. Kemudian bagaimana dengan seks oral dengan kedudukan * posisi seks maaf 69? Adakah itu dibenarkan?
Terima kasih atas jawapannya.
siFulan@gmail.com
Jawapan:
Bismillahirrahmanirrahim.
Hubungan seks antara pasangan suami isteri tidak dilarang bercakap mengenai Islam. Walau bagaimanapun, ia bukanlah perkara yang dibebaskan sedemikian rupa seperti haiwan yang berurusan dengan satu sama lain.
Hubungan seks yang baik dan benar, yang tidak melanggar syariat selain merupakan puncak keharmonian suami isteri serta penguat perasaan cinta dan kasih sayang diantara mereka berdua maka ia juga termasuk suatu ibadah disisi Allah swt, sebagaimana sabda Rasulullah saw,
“..dan bersetubuh dengan isteri juga sedekah. Mereka bertanya, ‘Wahai Rasulullah, bagaimana jika kita menyalurkan keinginan biologisnya (persetubuhan) juga mendapat ganjaran?’ Beliau menjawab, ‘Bukankah jika ia menyalurkan pada yang haram itu berdosa ?, maka demikian pula apabila ia menyalurkan pada yang halal, maka ia juga akan mendapatkan pahala. “(HR. Muslim)
Islam melihat seks sebagai sesuatu yang sederhana sebagai ciri Islam sendiri. Ia tidak dikeluarkan supaya orang boleh bertindak dengan bebas dan tidak diperketat sedemikian rupa sehingga menjadi tugas yang membosankan.
Persoalan Jima ‘dengan cara seks oral selalu menjadi belle sepanjang masa ini. Adakah taboo atau tidak. Adakah anda tahu bahawa dalam Islam sebelum bersetubuh, kami digalakkan untuk melakukan foreplay (mula’abah) atau permainan awal?
Adalah disyorkan bahawa hubungan seksual dibuat tidak menyerupai hubungan seksual yang dilakukan oleh haiwan. Tiada pemanasan. Jadi semoga tiada siapa yang terluka. Dan diharapkan kedua-dua pihak dapat menikmatinya. Salah satu bentuk foreplay dalam pengetahuan seksualiti moden yang seks oral, atau mencium jauh (pasangan) isteri sama ada isteri kepada suaminya atau sebaliknya. Dan lebih ‘melampau’ lagi dengan seks oral dengan kedudukan 69.
Kemudian bagaimana kita bertindak balas terhadapnya?
Para ulama berbeza dalam perkara itu (seks oral). Ada yang dibenarkan, tetapi ada yang sanggup dan melarangnya.
1. Dibenarkan dengan syarat
Diizinkan kerana pada dasarnya semuanya dibenarkan (mubah) melainkan terdapat larangan yang melarangnya. Dan sesungguhnya ini tidak boleh dihukum sebagai haram, kerana tidak ada proposisi yang jelas yang melarangnya.
Seperti halnya jimak (bersetubuh) hingga orgasme dibolehkan kerana itu adalah puncak kenikmatan, maka dibolehkan pula kenikmatan-kenikmatan yang didapat (meski tidak mencapai orgasme) iaitu cumbu rayu, berpelukan, mencium hingga oral yang membuat suami-isteri saling menikmati.
Allah berfirman dalam Al Quran:
“Isteri-isteri kamu adalah (seperti) tanah tempat kamu bercucuk tanam, maka datangilah tanah tempat bercocok-tanammu itu bagaimana saja kamu kehendaki. dan kerjakanlah (amal yang baik) untuk dirimu, dan bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahawa kamu kelak akan menemui-Nya. dan berilah kabar gembira orang-orang yang beriman. “(QS. Al Baqarah: 223)
Namun apabila oral seks ternyata telah terbukti membawa kesan bahaya bagi pasangan, seperti contoh oral seks yang mengakibatkan pasangan sakit atau ditimpa bahaya (mungkin kerana kotor kerana adanya najis atau adanya cecair yang berbau keluar dari farj) maka hal tersebut masuk pada kategori larangan dan tidak boleh dilakukan.
2. Makruh dan bersandar pada larangan itu.
Pendapat larangan seks lisan dan kepunyaan kategori itu adalah kedudukan 69 (maaf, posisi di mana pasangan itu menghadapi satu sama lain tetapi arah yang bertentangan kepala) kerana ia melanggar sifat dan sifat manusia sebagai budak yang berfikiran tinggi. Kerana manusia diberikan lisan untuk membaca al-Quran dan ucapkan kata yang baik, tidak sesuai jika digunakan untuk mencium sesuatu yang dapat mengeluarkan (urin, menstruasi, madzi dan sebagainya)
Sudah tentu kita tidak akan menemui sepasang haiwan yang melakukan itu, tetapi ternyata banyak manusia yang suka dan menjadi cara yang popular di kalangan orang ramai hari ini.
Ini boleh berlaku kerana pengaruh kehidupan masyarakat barat. Masyarakat Barat adalah masyarakat liberal (semua bebas) termasuk dalam hal-hal seksual. Matlamat utama yang mereka cari adalah kepuasan, dalam kes ini orgasme.
Jika pemanasan dalam Islam adalah untuk isteri jauh jauh bersedia untuk memasuki suami jauh, maka Barat tidak memerlukan jalan ini. Sekiranya kemasukan wanita anus / lelaki atau mulut wanita dapat dicapai kepuasan, maka itu akan dilakukan. Itulah sebabnya kedudukan 69 menjadi pilihan masyarakat barat, terutama kaum gay dan lesbian.
Sekiranya dalam kehidupan sehari-hari kita dilarang melakukan tasyabuh (ikut ikutan), maka biarkan saja dalam perkara jimak yang dalam Islam ditegakkan sifat manusia yang diberikan fikiran, tentu saja dilarang juga bertasyabuh dengan mereka. Wallahua’lam
Kesimpulan:
Bagaimana untuk melakukan hubungan seks dengan lisan dan juga termasuk dalam kedudukan 69 pada dasarnya dibenarkan. Namun walaupun ia adalah mubah, ia lebih afdhal dan lebih baik ditinggalkan.
Pada dasarnya pasangan suami isteri dapat bersenang-senang dengan menikmati tubuh antara satu sama lain kecuali ada larangan yang melarangnya. Walau bagaimanapun, perbuatan itu tidak disukai (makruh) kerana masih terdapat cara lain yang lebih baik dan menyenangkan.
Sebaliknya jika seks oral membawa kesan bahaya kepada pasangan, maka ia harus dijauhi kerana mengingatkan Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak pernah berkata:
لا ضرر ولا ضرار
“Tidak boleh memberi kesan buruk (mudhorot) kepada orang lain, demikian pula balasannya.” (HR. Ibn Majah 2340, Ad Daruquthni 3: 77, Al Baihaqi 6: 69, Al-Hakim 2: 66. Shaykh Al-Albani hadits ini adalah saheeh).
Oleh: Abu Syauqie Al Mujaddid

Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts