Trending

Wednesday 20 February 2019

CARA MEMBANGKITKAN TENAGA DALAM




CARA MEMBANGKITKAN TENAGA DALAM.
Assalamualaikum wbt wt....sahabat-sahabat yang aku hormati semua, tidak kira dimana jua berada. Baik dari dunia nyata mahu pun sahabat dari dunia ghaib. Segala Puji Syukur Kehadirat Allah s.w.t. Selawat dan salam senantiasa dihatur kepada Junjungan Baginda Nabi Muhammad s.a.w. Dengan mengharap ridho Allah s.w.t. Dan dengan kerendahan hati yang paling dalam, izinkan aku yang miskin ilmu lagi dhoif ini berbagi sedikit ilmu yang dititipkan dan secuil pengalaman untuk dikongsi bersama sahabat-sahabat semua. Insha Allah...
Banyak teknik untuk membangkitkan tenaga dalam, salah satunya adalah seperti yang aku belajar di APC dengan teknik
" Pernafasan Segi Tiga."
Pada posting ini aku akan membahas tentang cara membangkitkan / mendapatkan Tenaga Dalam dengan Pernafasan Segi Tiga dari pengalaman aku. Pernafasan Segi Tiga adalah metode lama yang dikembangkan sejak zaman
kerajaan tempoh dulu atau sekitar abad ke-8.
Pernafasan Segi Tiga merupakan salah satu dari sekian banyak teknik pernafasan yang digunakan dalam sebuah Meditasi / Tafakur. Teknik pernafasan ini menggabungkan 3 elemen tubuh, yaitu Gelombang Alfa, Gelombang Beta dan juga Pusar /Pusat, sebagai titik tengah dari tubuh kita. Kerana menggabungkan ketiga elemen tubuh ini, maka dari itu disebut teknik pernafasan segi tiga. Teknik pernafasan segi tiga berasal dari tanah Jawa, dan pada saat melakukan teknik ini, diharapkan dapat berkonsentrasi penuh dan juga membaca beberapa mantra atau perkataan dalam bahasa Jawa. Tetapi dari segi bacaan aku tidak menggunakan mantra Jawa, tetapi aku tukarkan dengan zikir Ismu Dzat iaitu :
TATA CARANYA :
- Tarik nafas 10 detik itu kita baca " Allah..Allah...Allah." 10x.
- Tahan nafas 10 detik itu kita baca " Allah..Allah..Allah." 10x.
- Keluar nafas 10 detik itu kita baca " Allah..Allah..Allah." 10x.
Begitulah seterusnya selama 15 menit latihan.
Pernafasan Segi Tiga memiliki banyak sekali manfaat penting dari pernafasan segi tiga yang dapat kita perolehi, apabila kita menekuni teknik ini.
Nama lain dari Pernafasan Segi Tiga adalah Pernafasan Berirama, Pernafasan Prana. Dalam belantara ilmu Pendekar / Kanuragan / Kesaktian, ilmu dapat digolongkan menjadi 2, Black Magic dan White Magic. Ilmu dikategorikan hitam apabila cara mendapatkan dan penggunaannya menyalahi norma susila, dan sebaliknya ilmu dikatakan White Magic jika cara mendapatkan dan penggunaannya secara baik.
Metode membangkitan tenaga dalam dengan Nafas Segi Tiga
tidak berbahaya berbeda dengan senaman / jurus pernafasan yang harus diawasi oleh pembimbing. Jadi membangkitkan tenaga dalam dengan Pernafasan Segi Tiga aman dan tidak harus di awasi pembimbing. Tenaga Dalam atau Inner Power
atau Kekuatan Batin atau Cakra atau Prana atau Tenaga Murni atau Chi, merupakan kekuatan yang besar tak terbatas dan tidak terukur yang dimiliki setiap manusia tidak kira jantina, atau agama. Tenaga Dalam adalah kekuatan yang berada di alam bawah sadar sehingga untuk membangkitkannya kita harus menyelami Alam Bawah Sadar.
Sedangkan alam bawah sadar adalah alam fikir dan jiwa kita
yang kita tidak sadari atau dengan kata lain selama kita
menyadari eksistensi diri maka itu alam sadar dan alam bawah sadar adalah tatkala eksistensi diri, jiwa rasa tidak lagi di sadari. Proses kerja alam bawah sadar otomatik, tanpa lelah, konsisten di luar kehendak. Contoh yang paling mudah adalah proses bernafas, kita tak pernah menyadari atau memerintahkan paru-paru untuk menghirup dan menghembuskan nafas, tetapi nafas tetap berjalan, bahkan saat kita tidur pun paru-paru bekerja mengepam udara tanpa kita sadari dan diluar kontrol kita.
Untuk menguasai alam bawah sadar kita harus melatih sedikit
demi sedikit dengan merasakannya, mengganti atau
mencoba mengambil alih controlnya pada tubuh dan fikiran. Oleh kerana itu maka cara yang efektif adalah mengambil alih control nafas ketika proses bernafas dijalankan oleh alam bawah sadar.
Setelah tahu teorinya, sekarang kita bahas langkah teknik Pernafasan Segi Tiga.
TATA CARANYA :
1.) Bersihkan badan sebelum latihan bermula, pakai pakaian yang longgar menyerap keringat / peluh atau T-shirt.
2.) Pilih lokasi yang hening, nyaman hindari suatu hal yang
dapat mengganggu atau memecah konsentrasi.
3.) Rebahkan tubuh (berbaring) dengan posisi tangan terlentang di ketiak membentuk sudut sekitar 45 derajat. Kaki dilunjurkan tidak terlalu rapat tidak terlalu terbuka.
4.) Tenangkan hati baca doa agar diberi kesehatan jasmani dan rohani, keselamatan dan perlindungan, pusatkan konsentrasi pada Allah.
5.) Tarik nafas dari hidung 10 detik atau 10 detak jantung,
pada saat menarik nafas kontrol hati tetap tenang, damai
tentram, bayangkan kita menghirup cahaya putih.
6.) Tahan nafas 10 detik atau 10 detak jantung, jangan sampai
bocor atau nafas terlepas keluar sedikit pun. Kontrol hati
tetap tenang, sabar, tentaram. Bayangkan cahaya putih yang
kita hirup menyebar ke seluruh tubuh.
7.) Keluarkan nafas dari hidung 10 detik atau 10 detak jantung, kontrol hati tetap tenang, tentram, konsentrasi. Bayangkan saat kita menghembuskan nafas kita sedang menghembus / membuang energi kotor / negatif berwarna gelap.
- Lakukan pernafasan ini secara istiqomah atau rutin terus
tidak terputus selama sekitar 40 hari amalan.
- Durasi waktu latihan pernafasan setiap hari ditambah 5 menit, di mulai dari 15 menit latihan.
- Setelah empat puluh hari maka Tenaga Dalam kita sudah
bangkit atau sudah ada, nanti kita akan merasakan sendiri
namun Tenaga Dalam pada tahap ini masih mentah lagi, selanjutnya kita harus berlatih mengolah Tenaga Dalam yang masih mentah tersebut dengan jurus-jurus atau senaman agar menjadi barang jadi atau menyalurkannya.
Tenaga Dalam dapat disalurkan untuk penyembuhan, pukulan angin, trawangan atau melihat jarak jauh, Pendekar / kanuragan atau gerakan silat, pamelingan atau pendengaran jarak jauh dan masih banyak lagi.
SELESAI....
SEKIAN DAHULU...
QUL HU ALLAHU AHAD. LAA ILAHA ILLA ANTA SUBHANAKA INNI KUNTU MINAZ ZALIMIN. LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH..HASBUNALLAH WANIKMAL WAKIL.
Seperti biasa, ambil sisi positif dari cerita dan keilmuan ini. Yang negatif jangan diambil. Kekuatan yang tidak bisa ditandingi adalah kekuatan daripada Allah swt, Sang Maha Pencipta.
Sekiranya ada tutur bahasa dan tingkah laku yang tidak berkenan di hati para sahabat-sahabat semua, aku. Tok Penjejak Badai dengan merendahkan diri memohon maaf.....
TERIMA KASIH...
OLEH :
TOK PENJEJAK BADAI.


1 comment:

  1. BONUS NEW MEMBER 100% SLOT GAMES DI AWAL

    • MAKSIMAL BONUS YANG DIBERIKAN ADALAH RP 15.000,-
    • KLAIM BONUS KE CS KAMI SEBELUM KREDIT ANDA DIMAINKAN.
    KREDIT YANG SUDAH DIMAINKAN TIDAK BISA DIGUNAKAN UNTUK KLAIM BONUS INI
    • PROMO BONUS INI HANYA UNTUK GAME SLOTS
    • MINIMAL DEPOSIT UNTUK MENGIKUTI PROMO INI ADALAH RP.50.000,-
    • BATAS WAKTU UNTUK MEMENUHI SYARAT TURNOVER ADALAH 1X24 JAM (TERHITUNG SEJAK MELAKUKAN DEPOSIT PERDANA)
    SYARAT UNTUK PENARIKAN DANA ADALAH TURN OVER 3X
    CONTOH: DEPOSIT 50.000 + 100% (MAX 15.000) = 65.000 X 3 = 195.000
    • KHUSUS UNTUK MEMBER YANG DEPOSIT MELALUI REKENING DAN EWALLET
    • BONUS DAN KEMENANGAN AKAN DI TARIK APABILA DITEMUKAN KECURANGAN DALAM PERMAINAN ATAU BERMAIN DILUAR PEMAINAN SLOT GAMES
    • SEMUA KEPUTUSAN BENGKEL138 BERSIFAT MUTLAK DAN TIDAK DAPAT DI GANGGU GUGAT

    ReplyDelete

About

Popular Posts