Sejarah dan Konflik Pulau Layang-Layang
Pulau Layang-Layang yang terletak di Sabah merupakan sebahagian daripada gugusan Kepulauan Spratly.
Kerajaan Malaysia telah memantau pulau ini dan menegaskan bahawa pulau ini adalah kepunyaan Malaysia kerana kedudukannya yang berada berhampiran dengan Sabah.
Pulau ini juga dituntut oleh negara Republik Rakyat China, Republik China (Taiwan), Filipina dan Vietnam.
Pulau Layang-Layang terletak 162 batu nautika bersamaan 300 kilometer dari barat laut Kota Kinabalu yakni dalam lingkungan 200 batu nautika Zon Eksklusif seperti yang dibenarkan menurut Konvensyen Undang-undang Laut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
Pulau ini timbul hampir 2000 meter dari dasar laut. Berukuran sepanjang 1.2 kilometer dan selebar 200 meter, pulau berbentuk bujur ini amat menarik dengan pelbagai pemandangan dasar laut yang mengagumkan, kepelbagaian batu karang dan ikan terumbu, termasuk haiwan laut dalam yang menjadi daya tarikan kepada para penyelam.
Pulau Layang-layang juga menjadi tempat perlindungan kepada beribu-ribu ekor burung yang bermigrasi.Pulau ini merupakan tuntutan negara Malaysia terhadap sebahagian daripada pemilikan di Kepulauan Spratly kerana ia berdekatan dengan kawasan tanah.
Setelah Kerajaan Malaysia mengisytiharkan terumbu-terumbu Pulau Layang-Layang itu terletak dalam perairan zon ekonomi eksklusif Malaysia pada 20 September 1979, Kabinet Malaysia telah mengarahkan agar kajian dilakukan untuk mendirikan tugu dan penempatan di beberapa buah terumbu batu karang yang dalam wilayah negara.
Pada 1989 kerajaan telah memutuskan supaya kawasan terumbu ini dimajukan sebagai tempat perlancongan. Resort Avillion Layang-Layang (Dive Resort) menarik ramai kehadiran pelancong asing dari Jepun, Perancis, Korea Selatan dan China. Penerbangan ke Pulau Layang-Layang mengambil masa selama sejam dari Kota Kinabalu.
Wilayah laut Pulau Layang-Layang mempunyai keindahan ekologi laut kerana terdapat pelbagai terumbu karang. Oleh kerana itu, kawasan ini menjadi tarikan eko-pelancongan di Malaysia dan bahkan terkenal di dunia.
Melindungi kepentingan laut merupakan sumbangan utama terhadap terwujudnya Wawasan 2020. Pada tahun 1990, sektor marin memberi sumbangan 33 juta ringgit atau 13% dari jumlah keseluruhan output Malaysia.
Sektor marin ini terdiri daripada subsektor perkapalan, pengeluaran minyak dan gas bumi, dan perikanan.
Kemudian beberapa tahun kebelakangan sektor marin diperkayakan dengan subsektor ekopelancongan laut, rekreasi dan pemprosesan makanan laut.
Malaysia kemudian membina pertahanan di sekitar pulau-pulau yang diklaimnya tersebut untuk melindungi kepentingan ekonominya dan integriti wilayah.
Di lokasi tersebut, Malaysia membina pangkalan tentera di hujung timur Pulau Terumbu Layang-Layang sebagai pos induk anggota TLDM ditempatkan dan bertugas di kawasan Kepulauan Spratly Selatan sekaligus dermaga untuk kepentingan pelancongan.
Pada tahun 1983 Malaysia meletakkan Pasukan Khas Laut-nya di Pulau Terumbu Layang-Layang. Pada tahun 1985, kemudahan ketenteraan ditambah sehingga membolehkannya menjadi markas untuk pasukan pertahanan udara.
Ciri-ciri eko-pelancongan untuk menambah daya tarik pelancong asing dan sekaligus membina pendapat umum bahawa Pulau Terumbu Layang-Layang adalah milik Malaysia.
Ciri-ciri tentera ditujukan untuk kuasa penggentar bagi negara lain yang akan cuba mempersengketakan pemilikan pulau ini. Sengketa pemilikan Pulau Layang-Layang dan kepulauan Spratly ini tidak pernah surut.
Kebijaksanaan pemerintah Malaysia hari ini berjaya memastikan kedaulatan wilayah Pulau Layang-Layang kekal milik kita.
Artikel Asal : Urang Sabah
No comments:
Post a Comment