Trending

Thursday 4 April 2019

Sedikit gambar rajah bagaimana cross breeding berlaku dan hasilnya



Sedikit gambar rajah bagaimana cross breeding berlaku dan hasilnya.
Andai kata kita nak cross breed antara imbellis vs mahachai . Katakan imbellis adalah dominant dan mahachai adalah recessive . Maka F1 atau first offspring akan dapat 100% imbellis . Tapi setiap anak telah mewarisi atau membawa genetik mahachai .
Seterusnya anak dari f1 tadi interbreed satu sama lain . Maka f2 akan dapat 50% imbellis yang membawa genetik mahachai tetapi rupa adalah imbellis . 25% pure imbellis . 25% pure mahachai . Secara purata 75% muka imbellis akan keluar dari f2 . Begitulah seterusnya .
Tetapi mesti diingat kiraan ni hanyalah prediction atau secara puratanya adalah betul .
Ini disebabkan setiap kod genetik adalah berbeza untuk setiap peringkat . Bila dikecilkan skop nya . Kadang2 akan berlaku situasi dimana anak akan menjadi campuran antara genetik parentnya . Kemungkinan yang boleh berlaku adalah ekor mahachai tapi badan imbellis . Ini disebabkan oleh genetik badan parent imbellis adalah dominan manakala genetik badan mahachai recessive . Maka fizikal yang keluar adalah imbellis . Sama juga ekor nya . Jika keluar ekor mahachai , bermakna genetik ekor mahachai adalah dominan manakalah genetik ekor imbellis adalah recessive , maka fizikal yang keluar adalah ekor mahachai .
Akhir sekali, terdapat satu lagi kemungkinan apabila genetik yang dibawa oleh parent adalah sama2 dominan atau sama2 recessive . Maka akan berlaku satu evolusi genetik dimana hasilnya akan keluar satu bentuk campuran antara kedua parentnya . Contohnya si bapa bawa genetik kaler biru dominan dan si ibu membawa genetik kaler kuning dominan . Maka anak yang dihasilkan boleh keluar warna hijau . Satu evolusi baru .


Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts