Trending

Friday 1 March 2019

Cakra Solar plexus Cakra terakhir dari tiga cakra yang berhubungan dengan tubuh fisik


Cakra Solar plexus
Cakra terakhir dari tiga cakra yang berhubungan dengan tubuh fisik, Cakra solar pleksus terletak di bawah rongga dada, dalam rongga perut bagian atas. Cakra ini juga dikenal sebagai cakra yang paling sensitif di antara cakra cakra major, hal ini terjadi kerana cakra solar pleksus merupakan gudang energi yang bersifat sangat emosional.
Sekalipun Anda tidak menyedari akan adanya cakra cakra lainnya dalam tubuh Anda, Anda pasti sedar akan cakra yang satu ini, itu terjadi kerana cakra ini akan aktif secara otomatis ketika perut Anda berkontraksi saat Anda sedang merasa takut.
Cakra solar pleksus berfungsi untuk membantu organ organ yang terletak di rongga perut bagian atas agar dapat berfungsi dengan benar. Seperti menjaga kinerja Perut, hati, pankreas, hempedu dalam mencerna makanan, mengekstrak nutrien yang kita perlukan, serta memerankan peran penting lainnya, dan juga yang tidak kalah penting yaitu membuang segala sesuatu yang sudah tidak kita perlukan lagi melalui organ organ yang terdapat di rongga perut bagian bawah.
Cakra solar pleksus juga dikenal dapat menyimpan emosi emosi yang muncul akibat pristiwa yang menyakitkan, walaupun peristiwa tersebut sudah berlalu sangat lama. Oleh karena itu, penting sekali untuk membersihkan cakra ini secara teratur.
Ok..lanjut sikit lagi tentang cakra ni supaya mudah faham..
Seperti di maklumi... Matahari adalah pusat bagi sistem cakrawala kita. Peranan matahari tersangatlah besar kepada keharmonian kehidupan kita. Daya tarikan graviti matahari membuat planet-planet berputar secara harmoni pada paksinya. Matahari menerangi alam kita sehingga kita boleh melihat objek-objek sekeliling. Sinarnya menghangatkan alam menghidupkan rantai makanan yang bertali arus di alam ini. Bolehkah anda bayangkan bagaimana hidup ini tanpa matahari? Sudah tentu sangat dahsyat!
Alam ini dibahagikan kepada 2. Satu alam besar atau makrokosmos yang terdiri daripada seluruh sistem cakrawala. Kedua adalah alam kecil atau mikrokosmos yang merupakan diri kita sebagai manusia. Setiap individu mikrokosmos adalah cerminan wujud bagi makrokosmos. Jika tubuh manusia sebagai mikrokosmos memiliki pusat kawalan iaitu minda, maka makrokosmos pula pusat kawalannya adalah apa yang sering kita kenal Axis Mundi atau sebagai Arasy Ilahi yang masih begitu misteri bagi kita.
Jika makrokosmos diterangi oleh sinar matahari, maka mikrokosmos pula diterangi oleh solar plexus. Apa itu solar plexus? Solar plexus adalah pusat tenaga atau cakra yang lokasinya di dekat ulu hati anda.
Otak adalah organ bagi minda sedar sedang solar plexus adalah organ bagi minda bawah sedar. Ia mengawal semua saraf di seluruh tubuh anda. Auranya yang kuning terang menghangatkan emosi anda dengan perasaan-perasaan yang positif. Ia membuat anda berani, penuh keyakinan, sentiasa mahu mencuba, riang gembira, bersemangat, energetik dan lain-lain emosi positif. Ia membuat hidup anda penuh keriangan kerana emosi-emosi positif yang dihasilkannya menarik semua perkara-perkara positif dan membahagiakan ke dalam hidup anda.
Suramnya solar plexus membuat anda jadi penakut, murung, sedih, pesimistik, lemah semangat, suka menyendiri, sensitif, ingin bunuh diri dan bermacam lagi emosi negatif. Emosi adalah faktor tarikan paling kuat mengikut Law of Attraction. Jika solar plexus anda bermasalah, hidup anda pasti penuh dengan adegan-adegan malang dan menyedihkan. Ke mana saja anda pergi, malang dan sedih sentiasa mengekori. Bagaimana tidak? Anda adalah magnetnya penariknya!.
Secara fizikal ulu hati anda sering pedih, perut senak, gastrik yang teruk, masalah penghadaman dan pencernaan, aliran darah bermasalah membuat jantung sering berdebar, dan saraf-saraf mengecut membuat badan terasa seram sejuk terutama bahagian kaki dan tangan. Masalah pada cakra ini juga sangat mengganggu fungsi seksual. Nafsu jadi dingin, syahwat jadi lemah. Ini paling menakutkan bagi lelaki. Seperti kata sorang kawan, biar mati anak jangan mati pucuk hahahahahaha.
Redupnya pancaran aura solar plexus boleh disebabkan oleh buatan orang yang menghentam pusat emosi anda, atau juga boleh jadi sikap emosi anda yang sentiasa negatif. Apa solusinya? Cara psikology dengan memupuk sikap berfikir positif sangat sukar untuk meruntuhkan aura negatif yang menumpuk di solar plexus. Makan ubat-ubatan fizikal juga sama sukarnya. Cara terbaik adalah dengan latihan jurus pernafasan tenaga dalam. Energy negatif yang menumpuk di solar plexus anda akan terbongkar keluar sehingga anda merasakan betapa bahagianya hidup ini, betapa alam ini penuh kurnia, tidaklah seperti yang anda anggap sebelum ini ketika solar plexus anda masih berlumut aura kelam. Anda belum belajar ilmu pernafasan tenaga dalam? Jangan tunggu lama-lama sehingga anda jadi gila baru mahu bertindak. Pergi belajar sekarang di mana-mana tempat yang menawarkan ilmu sebegini... Aiseh lain betul bunyinya hehe
Inti daripada artikel ini yang saya ingin anda fahami adalah, jadikan matahari di dalam diri anda bersinar terang melalui ilmu-ilmu metafizik sehingga ia bersinar menghidupkan fizikal, mental dan semua aspek hidup anda. Ketika orang sedang sibuk memikir-mikir kelemahan dirinya, anda sibuk memancarkan aura anda dengan penuh berani dikhalayak ramai. Ketika orang lain sibuk menarik perkara-perkara negatif ke dalam hidupnya dan menangisi nasibnya yang saling tak tumpah macam lebai malang, anda pula sibuk bersyukur menghitung kurnia-kurnia tuhan kepada anda... Oo yeah, kemon bebeh!!!
Sampai di sini dulu tulisan saya pada hari ini. Moga anda manfaatnya.
Salam makrifah, salam kejayaan, salam kasih sayang dari lubuk hati yang terdalam untuk anda semua 
Note:
Sekilas Tentang Cakra Solar Pleksus
Lokasi Fisik: Di bawah rongga dada
Pengaruh Fisik: Perut, pankreas, hati, dan hempedu
Masalah Fisik: Sakit perut dan radang usus , gangguan makan, batu empedu, sakit kuning, diabetes, kanser organ pencernaan
Sistem Kelenjar: Pankreas
Fungsi Utama: Mengolah emosi
Warna: Kuning
Mungkin cakra solar plexus kamu yg bermasalah..bukan gangguan jin..mungkinkah..mungkinkah...?😉
To the girls and ladies... Jika anda mengalami simptom2 spt ini:
Fizikal:
Gastrik teruk
Perut berangin
Mslh pencernaan/penghadaman
Ulu hati sering sakit/senak
Sakit kepala yg kerap
Gangguan tidur
Jantung sering berdebar
Kaki dan tangan seram sejuk
Badan kurus dan lemah
Kulit kusam/jerawat
Mata lesu tiada sinar
Mental/emosional:
Sering mengalami emosi yg extreme cthnya jika marah, marah berlebihan jika sedih, sedih berlebihan.
Fikiran sering negatif
Hilang keyakinan diri
Suka menyendiri
Takut tidak tentu pasal
Itu petanda anda mengalami gangguan energy di cakra solar plexus (titik tenaga pada tubuh aura di perut) anda.
Gejalanya sangat2 mirip dengan gejala gangguan jin yg anda baca di buku atau internet atau anda dgr dr mulut bomoh.
Sy byk menemui masalah sebegini dialami oleh para wanita khasnya yg berusia <40 thn. Boleh sy katakan bahawa masalah kerosakan atau imbalance enegy pd cakra solar plexus adalah penyakit utama majoriti manusia moden khasnya para wanita.
Dunia hari ini memaksa manusia bekerja menggunakan fikiran sehingga sering melebihi had kemampuan fikiran itu sendiri. Anda tidak sedar bahawa fikiran sangat berkaitan erat dgn perut. Anda fikir anda menglami gastrik teruk, perut berangin semacam, sembelit, ulu hati senak dan semua simptom yg sy tulis di atas adalah masalah yg tidak kena mengena dgn tekanan fikiran anda.
Now let me tell u the little hidden secret...........
Aktiviti berfikir adalah suatu kerja yg menggunakan byk tenaga. Lbh byk tenaga digunakan berbanding kerja buruh kasar. Cakra solar plexus yg terletak di kawasan perut anda adalah pusat energy yg menjana tenaga bagi aktiviti berfikir. Pusat tenaga ini juga yg mengawal aliran tenaga ke sekitar organ2 pencernaan dan paling utama adalah ia juga mengawal supply enrgy utk sistem saraf anda.
Ok, here is the problem.....
Aktiviti fikiran anda yg terlalu byk membuat trlalu byk tenaga digunakan sehingga cakra ini 'kekeringan energy' dari hari ke hari. Maka supply enrgy ke perut jadi bermasalah. Sistem pencernaan jadi problem. Gastrik timbul semakin lama semakin teruk. Ulu hati jadi sering senak. Proses penyerapan nutrien jg terganggu. Proses penyaringan toksin oleh organ hati pun jd problema sehingga kulit jd bgtu kusam dan jerawat bertimbulan. Manakala tubuh pula kurus semacam.
Semakin dibiarkan, masalah akan memasuki tahap kedua iaitu di mana sistem saraf pula yg jadi bermasalah. Apabila sistem saraf yg trganggu maka terganggu lah semua sistem lain pd diri kita. Aliran elektrik tubuh jd terganggu. Kaki dan tangan seram sejuk dan kadang menggigil. Hormon dan aliran darah terganggu. Keadaan ini semakin mengganggu masalah fizikal spt yg sy sebutkan di atas tadi sehingga jd semakin teruk.
Pd tahap ini sudah tentu mental-emosional anda jg sangat2 terganggu. Fikiran byk ilusi negatif. Emosi jd extreme. Perasaan jd sgt sensitif dan sangat mudah masuk ke subcincious atau fikiran bawah sedar. Bahasa mudahnya senang jd hayal. Anda kehilangan semangat hidup. Anda jadi pemurung. Suka menyendiri. Rasa rendah diri di depan orang.
Gejala yg anda alami persis sangat dgn gejala 'gangguan jin' yg anda dptkan d mana2 sumber bacaan atau dgr dr mana2 pihak.
Anda sdg mengalami kemerosotan enegy pd titik tenaga solar plexus. Inilah fakta utamanya. Sy telah menemui sgt byk masalah sebegini dan menyangka bhawa dirinya trkena gangguan jin atau sihir. Padahal sbnrnya hanya problem spt yg sebutkan di atas.
Sudah pergi jmp doktor namun penyakit x dapat di kesan. Ini yg buat pesakit trus jatuh ke andaian bahawa 'gangguan jin atau sihir. Apatah lagi lps jmp bomoh2 yg krg memahami gejala ini dan ditambah pula dgn maklumat dr bahan bacaan ttg 'gangguan jin dan sihir' dr internet. Makin mnyesakkann fikiran pesakit.
Problemanya... Masalah saraf adalah masalah yg hampir menyentuh ' ilmu aura/enrgy" krn itu ia sgt sukar di kesan sehingga doktor anda hanya kata " anda tidak sakit apapa". Cuba jumpa Neurologist, anda akan dpt tahu penyakit anda.
Sy tahu ramai dikalangan pembaca yg mengalami simptom2 di atas, atau mungkin keluarga atau rakan-rakan. Kerana mmg inilah 'penyakit moden' yg berpunca drpd aktiviti fikiran yg melebihi batas kemampuan. Kerana itu byk yg gila. Lebih byk org gila pada zaman ini brbanding zaman dulu2.
Saya kongsikan sedikit beberapa cara mudah utk mengisi dan menstabilkan tenaga pada kawasan ini bagi siapa2 yg tidak belajar ilmu tenaga dalam dan ilmu aura. Kaedah konvensional ini adalah utk membantu menguatkan tekanan energy saja.
1- Lakukan senaman yg menguatkan urat di kawasan perut. Contohnya berbaring sambil mengangkat kaki turun naik, atau lain2 lagi yg menekan urat dan lemak di kawasan perut. Masuk Gym atau rujuk Google lah sanang carita. Perut yg kuat dan sihat, akan mengurangkan kadar pengeluaran asid perut yg radikal akibat tekanan emosi. Secara ringkasnya. AMALKAN SETIAP HARI JIKA MAMPU, ATAU 3 HARI SEKALI.
2- Ambil sebiji buah lemon. LEMON kerana ia berwarna KUNING. Kuning adalah warna aura bagi cakra pusat. Potong menjadi dua, JANGAN PERAH AIRNYA, rendam sahaja dalam satu jag air minum selama setengah jam atau lebih, dan simpan di dalam peti sejuk. Elemen aura berwarna kuning tadi akan meresap ke dalam air tadi, dan menukar air tadi menjadi air aura lemon. Amalkan minum air rendaman buah lemon tadi utk menambah aura pada solar plexus dan cakra pusat anda. Alternatif bagi org2 yg tidak belajar ilmu Aura. Amalkan selalu. Buah lemon tadi, setelah habis air rendamannya diminum, bolehlah diperah dan dicampur dalam air teh. Hehehehe.
3- Belilah sebeiji kristal berwarna kuning, regardless of the element and use. Apa yg kita ingini pada batu kristal itu hanyalah elemen, frekuensi, vibrasi dan resonansi dari warna KUNINGnya disamping menambah perasaan jelita dan riang ria. Kristal dan warna secara saintifiknya bergetar pada gelombang yg mampu mempengaruhi setiap cakra manusia. Setelah membeli kristal utk cincin, rantai atau utk dijadikan AZIMAT dan TANGKAL, kata majoriti ustaz yg menentang kaedah ini, lakukan HARMONISASI. Caranya cukup mudah. -Pegang kristal pada genggaman tangan anda. -Tututp mata dan tarik nafas dalam2 dan hembus, lakukan 3 kali. -Dalam perasaan yg tenang, Niatkan bahawa "kristal ini bergetar dengan resonansi yg sama dengan frekuensi tubuh anda, dan semoga kristal ini mebantu memperkuatkan frekuensi aura berwarna kuning pada diri anda".


Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts