Trending

Saturday 15 September 2018

DOA BASMALAH RIWAYAT IBNU UMAR



DOA BASMALAH RIWAYAT IBNU UMAR.
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh…Sahabat-sahabat yang aku hormati semuanya, tidak kira di mana jua berada. Baik dari dunia nyata mahupun sahabat-sahabat dari dunia ghaib. Segala puji syukur kehadirat Allah swt. Selawat senantiasa dihaturkan keatas Junjungan Baginda Nabi Muhammad saw. Tiada setitik niat pun dihati ini untuk menggurui siapa, hanya mencari dan mengharap redho Allah swt semata. Dan dengan kerendahan hati yang paling dalam, izinkan aku yang miskin ilmu lagi dhoif ini, berbagi sedikit ilmu dan pengalaman untuk dikongsi bersama sahabat-sahabat semua.... Insha Allah....
Dan diriwayatkan, dari Ibnu Umar radliyallahu 'anhuma, ia berkata :
" Barangsiapa yang memiliki suatu hajat maka berpuasalah pada hari Rabu, Khamis dan Jumaat. Maka apabila telah sampai pada hari Jumaat, bersucilah dan pergilah sholat Jumaat. Kemudian bersedekahlah dengan jumlah yang sedikit ataupun jumlah yang banyak tentunya jumlah yang banyak lebih afdol. Selesai sholat Jumaat berdoalah :
DOANYA :
Allahumma Inni As-Aluka Bismika Bismillaahirrahmaanirrahiim
Alladzii Laa Ilaaha Illa Huwa 'Aalimul Ghaibi Was-Syahaadah
Huwa Rahmaanurahiim.
Wa As-Aluka Bismika Bismillaahirrahmaanirrahiim
Alladzii Laa Ilaaha Illa Huwa Al-Hayyu Al-Qayyuum
Laa Ta-khudzuhuu Sinatuw Walaa Naum.
Alladzii Mala-at 'Azhomatuhus Samaawaati Wal Ardl.
Wa As-Aluka Bismika Bismillaahirrahmaanirrahiim
Alladzii Laa Ilaaha Illa Huwa 'Anat Lahul Wujuuh Wa Khodlo'at Lahur-Riqaab. Wa Khosya'at Lahul Abshaar Wa Wajilatil Quluub Min Khasy-Yatih Wa Dzarofat Minhul 'Uyuun An Tushalliya 'Alaa Muhammadin Wa 'Alaa Aali Muhammadin Wa An Tu'thiyani Haajatii ( kadza wa kadza).
Kemudian Ibnu Umar berkata :
" Janganlah engkau ajarkan doa tersebut kepada orang-orang yang bodoh, kerana dengan doa ini mereka akan berdoa untuk kecelakaan orang lain, dan akan dikabulkan."
Semoga bermanfaat bagi yang mengamalkannya. Aamiin...
SEKIAN DAHULU.....
QULHU ALLAHU AHAD. LAA ILAHA ILLA ANTA SUBHANAKA INNI KUNTU MINAZ ZALIMIN. LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH...
Seperti biasa ambil sisi positif dari keilmuan ini. Yang negatif jangan di ambil. Kekuatan yang tak bisa ditandingi adalah kekuatan daripada Allah swt Sang Maha Pencipta.
Sekiranya ada tutur bahasa dan tingkah laku yang tak berkenan dihati para sahabat-sahabat semua, aku. Tok Penjejak Badai dengan merendahkan diri memohon maaf....
TERIMA KASIH....
OLEH :
TOK PENJEJAK BADAI.


3 comments:

  1. Ijin qobiltu untuk diamalkan...

    ReplyDelete
  2. Assalamua'laikum wr wb, bisa di sertakan tulisan arabnya, sekian Terima kasih, jazakallah khaoran

    ReplyDelete
  3. qobiltu ijajah

    ReplyDelete

About

Popular Posts