Trending

Sunday 11 February 2018

CATATAN PEMBURU KELULUT NUSANTARA


CATATAN PEMBURU KELULUT NUSANTARA - Nostalgia jambatan buluh Khmer
Kembara kelulut di bumi Khmer membawa banyak pengalaman baharu dan menarik. Bumi ini kaya dengan peninggalan sejarah silam. Negara ini menyimpan banyak luka lama dan parut yang sukar hilang walaupun sudah mula dilupakan zaman.
Beberapa kali menjejakkan kaki di bumi Khmer ini, memberi berbagai perasaan yang bercampur aduk. Sayu dengan kekejaman kepayahan hidup yang pernah mereka lalui. Nostalgik dan romantik dengan persekitaran yang masih seperti dulu-dulu.
Ketika pulang dari pemburun kelulut Khmer yang dilakukan di beberapa perkampungan di daerah Tboung Khmum, ahli kembara berhenti di pekan Kampong Cham. Pekan ini terletak dipinggir Sungai Mekong.
Dari Jambatan Kizuna yang merentasi Sungai Mekong, kelihatan satu jambatan lain yang unik sayup-sayup diufuk. Ia dipebuat daripada buluh. Jambatan buluh ini menghubungkan Kampong cham dan Koh Paen.
Jambatan buluh Koh paen sepanjang 1 km ini dibina sekitar tahun 1940an. Setiap kali tiba musim kemarau Sungai Mekong akan surut (feri tidak boleh lalu) dan jambatan buluh ini akan dibina untuk digunakan oleh pejalan kaki dan kenderaan kecil. Apabila air Sungai mekong naik, jambatan buluh ini akan diroboh. Proses ini akan diulang-ulang.
Setiap kali kenderaan seperti motosikal melalui jambatan ini, ia akan memberikan satu irama (hentakan buluh) yang menarik.
Tahun ini merupakan tahun akhir jambatan buluh ini dibina. Jambatan moden hampir siap tidak jauh dari lokasi jambatan buluh ini akan menggantikannya.
Pemandangan cantik dan klasik ini bakal hilang. Namun pengalaman dan vista nostalgik ini merupakan sesuati yang lekat dihati dan akan terpahat di sanubari.

Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts