Trending

Sunday 11 February 2018

Lambakan Madu kelulut


KELULUT.O.LOGI #61 – Lambakan Madu kelulut
Madu kelulut asli sudah terbukti khasiat dan kebaikannya. Ini tidak dapat dinafikan. Terbukti dari kajian saintifk dan juga testimoni pengamal madu. Kesedaran tentang kebaikan madu kelulut juga nampaknya semakin meningkat.
Ini dapat dilihat dengan pertambahan bilangan pengusaha serta peminat madu dan kelulut di seluruh tanahair. Perkembangan positif ini amat memberangsangkan dan dialukan.
Di dalam keghairahan masyarakat menyemarakkan lagi industri kelulut tanahair, timbul isu lambakan madu kelulut. Madu kelulut ‘bundle’. Seolah madu kurang permintaan.
Bagaimana ini boleh terjadi?
Bekalan dan permintaan (Supply and demand) merupakan dogma atau model asas sistem ekonomi. Tinggi permintaan akan mempengaruhi lonjakan bekalan.
Pengeluaran madu kelulut berkala dan bermusim. Musim hujan madu kurang, musing kering/bunga madu banyak. Secara umumnya, permintaan madu kelulut di Semenanjung Malaysia sentiasa ada.
Penternak dan pengusaha kelulut tidak cukup tangan melayan permintaan pelanggan. Ada pelaggan tunggu di ladang untuk dapatkan bekalan. Pelanggan mencari madu kelulut asli. Kesedaran tentang khasiat madu kelulut asli dan daya beli pengguna agak tinggi di Semenanjung Malaysia.
Hanya kedengaran kes terpencil madu kelulut tidak dapat dijual. Biasanya ini terjadi kepada penternak kecilan yang mengusahakan ternakan secara ikut-kutan. Madu kelulut terperap sampai jadi masam.
Di Sabah dan Sarawak, isu ini nampaknya lebih kronik. Madu kelulut ada yang hampir 1 tan tidak bertukar tangan dan terperuk di dalam stor. Sukar mencari pelanggan. Pasaran terpaksa dicari sehingga ke Semenanjung Malaysia.
Ada beberapa saranan yang mungkin boleh membantu bagi menangani dilema ini yang diantaranya:-
 Adakan pusat sehenti bagi pengumpulan dan jualan madu (Persatuan, koperasi, wakil dll)
 Menjalin kerjasama dengan pengusaha yang sudah berjaya mempunyai jaringan pelanggan yang ramai.
 Gunakan kreativiti pemasaran (contoh pemasaran melalui media sosial)
 Mempelbagai produk dan penggunaan madu kelulut
 Usaha berterusan dan istiqomah kempen kesedaran tentang khasiat madu (memerlukan gandingan ramai pihak)
Di dalam menangani usaha ini, diharapkan tidak ada pula pihak yang akan mengambil kesempatan. Penindasan harga (undercut), dominasi bekalan dan persaingan tidak sihat, hanya akan melemahkan industri yang baru lepas bertatih dan sedang memulakan pecutan ini.

Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts