Trending

Friday 17 February 2017

ILMU HAKIKAT

Himbauan : Jangan-lah menuduh mengatakan sesat, nescaya kata sesat itu akan balik pada diri sendiri yang mengatakan !
...
Dalam pengajian Ilmu Hakikat berulang kali Guru Murshid katakan agar tidak mendatangi atau menyampaikan pengetahuan ini kepada Ulamak Syariat dan di anjurkan hanya bertanya, berguru kepada ahli Hakikat lagi Makrifat lagi Mursyid saja.
Selain dari cara syariat dan cara tarikat, terdapat satu lagi cara untuk merapatkan hubungan dengan Allah iaitu dengan cara hakikat.
Cara hakikat merupakan cara yang ketiga iaitu satu cara mendalami ilmu dengan menyelami dan mengenali diri sendiri, yang merupakan satu–satu-nya jalan yang dilalui oleh wali-wali Allah, ariffinbillah dan para aulia.
Mereka yang menjalani pengajian ilmu hakiki ini akan beriktiar dengan tekun dan tabah untuk merapatkan hubungan dirinya dengan Allah s.w.t, dengan cara membongkar, menyelidiki dan menyaksikan diri sendiri iaitu diri rahsia yang di tanggung oleh dirinya dan berusaha untuk membentuk dirinya menjadi KAMIL-MULKAMIL.
Bagi mereka yang ingin melalui cara hakiki ini di amalkan terlebih dahulu melalui cara Tarikat, hingga dia berhasil membersihkan dirinya dari segala bentuk syirik......
Mereka hendaklah menjalani perguruan dengan guru-guru hakiki dan makrifat serta muryid yang mempunyai pengetahuan yang luas serta mencapai pula ke tahap martabatnya.
Untuk pengetahuan lebih jelas silakan bertanya dengan guru-guru makrifat lagi mursyid.
Orang-orang hakiki yang sampai pada martabatnya bukan saja mulia di sisi Allah tetapi mendapat kemulian juga di tengah masyarakat. Adalah perlu ditegaskan di sini bahwa matlumat akhir pengajian HAKIKAT adalah untuk megembalikan diri Asal Mu ke semula iaitu Allah pada Zahir dan Batin. Tiada sesuatu apapun pada dirinya kecuali Allah semata-mata.
Untuk itu pengajian hakikat ini harus ada kesinambungan dengan pengajian Makrifat. Sesungguhnya kata hakikat dan makrifat dua perkataan yang tidak boleh di pisahkan.


Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts