Trending

Friday 6 December 2019

Si Asing dan Bismillahillazi Masih meremang bulu roma saya


Si Asing dan Bismillahillazi
Masih meremang bulu roma saya...
saya masih sibuk mengemas sedikit lagi barang di luar rumah..tiba2 datang seorang makcik dgn anak nya seorang..
Allah Maha Baik, di gerakkan hati ini membaca Bismillahhillazi penuh..dan menerima sapaan perempuan asing ini..
tiada salam dari perempuan bertudung ini
terus bertanya saya..
Adik, saya susah, dari masai dengan anak dtg rumah sepupu di rumah tepi tu ( kawasan rumah org kaya) tapi dia takda, dia balik malam..
saya pun tanya...
rumah di mana?
tepi tu...
siapa nama sepupu?
erm..erm..erm..leha..
( masa ni saya dah lain macam...kenapa lama sgt nak dpt nama sepupu dia..)
leha ini kerja di mana?
UTM...( bila pulak utm balik malam kan...lagi saya dah ragu2)
akak tiada suami?..
tiada..saya dah bercerai...ada surat cerai ni...( tidak di keluarkan)
kenapa datang sini..masai jauh..
nak ke rumah sepupu...tapi balik malam pulak..akak dah letih..nak beli barang dapur..
ni org sebelah ni bagi saya air.. ( nampak air 2 bungkus)
saya dalam hati..baik..ini peluang sedekah, saya nak masuk ke dlm rumah ambil duit...sudah saya chongak..RM 50..cukup utk beli barang, sebab saya pun bawa RM 50, banyak dpt nya..takkan dia nak pikul beras 10 KG kan..mesti lah 5 kilo naik bas..so..cukup sgt nak beli ikan dan sayur.....
aisyah keluar dan tanya saya siapa..
saya ckp pada aisyah..look at her...stay there...
saya ambil RM 50 dan saya dengar dia tanya aisyah nak masuk kencing...
saya cepat2 keluar..dia tak tanya..lama..baru dia tanya saya..boleh nak masuk rumah nak kencing..( sepatutnya, kalau nak kencing sgt...lepas tanya aisyah terus tanya lah saya nak kencing)
saya jawab.. Maaf, suami saya tiada, saya tidak minta kebenaran suami siap2 utk org luar nak masuk rumah..( ini memang amalan saya...)
muka dia biasa..macam tiada kesan..bersahaja..tapi dari tadi..dia tak tengok saya..dia tengok dlm pagar saya,...dah intai pintu rumah yg terbuka..
dia tengok duit di tangan dia yg saya dah beri..dia tanya saya..
ADIK RASA CUKUP KE NI?
saya jawab segera.. " insyaaAllah cukup..cukup.."
CUKUP KE?..dia tanya lagi..
saya jawab..CUKUP!
Dia masih melilau tengok rumah saya..
BOLEH MINTA BARANG SATU?
eh...kenapa pulak makcik ni...
BOLAH AMBIK BARANG SATU? dia minta lagi..mata dia ke dlm rumah saya...bukan kotak kecil mainan depan mata dia..kot2 nak ambil utk anak dia..
she is asking me to give her thing from inside my house..
saya sudah meremang2 bulu roma..
bila dia nampak saya tak berganjak..dia pun nak balik..
salam saya..tapi dia hanya sentuh jari..dia tidak salam tangan.
muka nya nampak tak puas hati , walaupun dah di beri RM 50..
saya betul2 terasa lain macam kakak yg meminta pertolongan ini...
rasanya kalau org lain..dapat RM 50..sudah tidak tanya pemberi...rasa cukup tak duit ni?..Allah...
igt tak dia ckp jiran saya bagi air? kebetulan jiran saya keluar tanya nak beli bole keranjang ...saya tanya..ada makcik dtg dgn anak? awak bagi air?.
eh tak da...
baik..
Saya pun bercerita pasal kerjadian...dia pun ckp... akak ada baca DOA?
ya..saya baca Bismillahillazi sebelum sambut sapaan nya tanpa salam itu..
Akak..
ini kes pukau kak..
dia test akak..masa dia nak minta barang tu...kalau akak ikut shj...pukau nya mengena...
sudah banyak jadi..Alhamdullillah akak baca doa..kata jiran tu..
Allah..
saya masih menggigil2...
Allah maha baik..Allah Maha Baik..
Mohon pertolongan dari Allah..
Hafal dan bacalah
share lah dan minta ahli keluarga hafal dan amalkan...

Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts