Trending

Monday 30 December 2019

Daun Nampak Overdose Tapi Sebenarnya Tidak


Daun Nampak Overdose Tapi Sebenarnya Tidak!
.
.
Sebenarnya dalam nutrisi ada 2 unsur yang paling penting perlu kita tahu. Tak hairan lah jika kita hanya didedahkan dengan daun yang kering sebagai overdose maka kita akan anggap semua daun yg seperti itu adalah kesan overdose. Tapi sebenarnya tidak!
2 unsur penting tu adalah Makronutrien dan Mikronutrien. So, apa benda Makro dan Mikro ni? Makin pening lah pulak.. huhu
Okay, macam ni.. Saya cuma nak cerita unsur yang diperlukan secara manual. Makna kata bila kurang unsur ni, anda kena cari baja untuk melengkapkan kekurangan pd pertumbuhan ni. Kerana sebagian unsur lain tu telah diperoleh secara semulajadi.
1.) Maknonutrien bermaksud unsur yang diperlukan oleh tumbuhan dalam kuantiti yang banyak. Unsur utama adalah Kalium (K), Kalsium (Ca), Magnesium (Mg), Sulfur (S, Fosforus (F) dan Nitrogen .
2.) Miknonutrien adalah unsur yang diperlukan oleh tumbuhan dalam kuantiti yang sedikit berbanding unsur makronutrien. Unsur unsur yang dikategorikan dalam unsur mikronutrien adalah seperti Boron (B), Zink (Z), Besi (Fe), Mangan (Mn),Kuprum (Cu), Klorin (Cl) dan Molibdenum (Mo).
.
.
Panjang pulak nak taip.. haha! Tp tolong baca sampai habis supaya jelas dan faham!
Saya nak explain, apa pulak siptom yang berlaku kalau kurang nutrisi ni?
.
.
Baiklah, Contoh gejala kekurangan nutrisi yang umum dialami tanaman.
1. Gejala kekurangan nutrisi Nitrogen 
Kat bawah daun biasanya berwarna kuning sebab kekurangan zat klorofil pembentuk zat hijau daun. Keadaan ini akan mengakibatkan daun mudah kering dan gugur. Bagian tulang daun terlihat pucat.
2. Gejala kekurangan nutrisi Fosforus (P) akan nampak berwarna merah keunguan di bagian bawah tulang daun, tepi daun, daun trpelintir dan batang juga berwarna ungu.
3. Gejala kekurangan nutrisi Kalium (K) cirinya ditandai dengan mengerutnya bagian daun tua namun tidak rata. Bagian tepinya akan menguning dan ada bercak coklat.
4. Ciri Daun kekurangan nutrisi Sulfur (S) laitu daun berwarna agak kekuningan atau hijau pudar. Pertumbuhan tanaman akan melambat, menjadi kerdil dan kurus.
5. Kekurangan nutrisi Kalsium (Ca) gejalanya laitu tanaman akan mati di bagian tunas utama di pucuk dan akar, bagian kuncup bunga dan buah akan mudah gugur. Kadang2 warna buah tidak akan rata atau retak-retak. Daun mudah mengerut, keriting dan kecil lalu rontok.
6. Kekurangan nutrisi Magnesium (Fe) tanaman akan timbul bercak kuning di permukaan daun tua. Daun akan terlihat layu dan mudah terserang penyakit.
Demikian siptom kekurangan nutrisi yang paling sering dialami oleh tanaman. Saya listkan diatas yang kerap berlaku sahaja. Nak tulis semua kremmm! haha.. So, bila berlaku tanda2 sprti dlm gmbr dn sya sebutkan ni. Cepat2 lah cari baja samada foliar atau butir yang mengandungi unsur2 yg melengkapkan kekurangan nutrien pd daun ya.
Pembajaan adalah bertujuan memulihkan kandungan nutrien dalam tanah yang telah diserap oleh tanaman melalui proses fisiologinya. Kekurangan dan kekurangan unsur2 tersebut menghasilkan kesan yang tidak baik kepada kesihatan dan tumbesaran pokok.
Wallahua'lam
Mohd Fauzan
25/11/19
Sebarkan jika bermanfaat ya! ðŸ˜‰


Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts