Trending

Friday 1 May 2015

UMP cipta kit antihisteria halau setan


Hasil kajian tiga tahun dan selepas 11 kali diuji, satu kit anti-histeria diperkenalkan Uni-versiti Malaysia Pahang (UMP), semalarn bertujuan membantu menangani insi-den kerasukan yang sering berlaku dalam kalangan masyarakat negara ini. Naib Canselor UMP Pro - fesor Datuk. Dr Daing Nasir Ibrahim berkata, kit itu di-lengkapi peralatan serta be-berapa bahan yang sering digunakan pengamal peru-batan Islam untuk meng-halau makhluk halus dari-pada mengganggu manusia.

Menurutnya, kit itu dilia-silkan berdasarkan kajian mengenai histeria dan ke-rasukan yang dijalankan tiga penyelidik UMP diketuai Pe-ngarah Pusat Islam dan Pembangunan Insan UMP Dr Mahyuddin Ismail de-ngan kerjasama Pusat Ra-watan Al-Manarah. "Teknik rawatannya menggunakan kaedah nyata +seperti penggunaan asid for-mik dan serbuk lada yang ditampilkan dalam bentuk lebih moden serta mesra pengguna. "Kit ini dibangunkan se - bagai satu produk yang ber-potensi besar untuk dipa-sarkan memandangkan sta-tusnya yang mematuhi sya - riah serta bebas daripada unsur tahyul atau kurafat," katanya selepas pelancaran kit itu. dan Perasmian Se-minar Menangani Histeria Semudah ABC di sini, se-ma'am.

Mains disempurnakan Pe-ngarah Bahagian Education Malaysia, Raihanah Khudri yang mewakili Ketua Pe-ngarah Jabatan Pendidikan Tinggi, Profesor Datuk Dr Asma Ismail. Thrut hadir, Pengasas Pusat Rawatan A1-Manarah Jahid Sidek. Kit antihisteria itu dijual dengan harga RM8,75 me-rangkumi kursus dan latihan bagi dua orang untuk meng-gunakan produk berkenaan dan khidmat rawatan pakar sekiranya kes tidak selesai. Ia turut merangkumi ka-edah rawatan lanjut bagi kes yang kronik, tiga kali isian semula barangan di claim kit; sesi ceramah, kos pe-ngurusan risiko dan kese-lamatan serta khidmat na-sihat dalam talian. Sementara itu, Dr Mahyu-ddin berkata, masalah his-teria lebih berpunca daripada gangguan jin dan syaitan ber - banding tekanan psikologi. 

Beliau berkata, kejadian DR Doing histeria yang sering berlaku di sekolah, politeknik, kolej dan universiti di negara ini mengundang pelbagai stig-ma serta keresahan dalam kalangan pelajar, guru serta ibu bapa. "Sesetengah kejadian da-pat dipulihkan dan sesete - ngahnya pula bertambah to - ruk serta tidak kurang juga kes yang berulang. "Ketiadaan satu mekanis - ma untuk menanganinya sama ada dalam bentuk per-alatan dan sistem penguru-san menyebabkan kejadian histeria berlarutan sehingga kini," katanya. _ Katanya, 'kit yang cliha-silkan itu sudah diuji di 11 institusi- Pengajian dan ja-batan kerajaan yang menga-lami gangguan histeria dan kerasukan tahun lalu. "la juga diuji di Hospital Serdang, Selangor yang per-nah mengalami huru-hara kerana ramai jururawat ter-nampak kelibat doktor tanpa kepala pada waktu malam sekitar dua tahun lalu dan masalah itu berjaya disele - saikan menerusi pengguna-an kit ini," katanya.

Dalam pada itu, Jahid her kata, secara logiknya tubuh makhluk halus seolah-olah angin dan is tidak dapat di-lihat dengan pandangan ma - ta biasa. Beliau berkata, hasil ka jian yang dilakukan men-dapati makhluk halus bukan saja takut pada lada hitam dan bahan masam seperti limau serta cuka, tetapi juga pada asid formik. "Asid formik mampu mencucuk, meletup dan membunuh (makhluk ha-Ins), malah perkara itu di-sahkan sendiri oleh bebe-rapa individu yang mampu melihat makhluk halus se-kali gus mengakui keber-kesanannya. "Penggunaan aerosol se-memangnya terdapat dalam spray nyamuk, tetapi hams diingatkan hanya aerosol yang berbau busuk saja mampu membunuh makh-luk itu, bukan yang berbau wangi," katanya.



Kandungan kit • Penyepit jari kaki • Penyembur lada hitam • Asid formik atau cuka getah (digunakan di kawason yang dikatakan kerns) O Ammonia inhalant (untuk dilaiukan depan hidung) O Sarung tangan O Penutup muka O Air rugyah (disembur pada muka mangsa) O Buku manual penggunaan • Buku rekod

Cantoh penggunaan penyepit Joni kaki pada pesakit
ANTARA KEJADIAN HISTERIA DILAPORKAN MEDIA

2 Februari 2015
Kati sesi pembelajaran sebuah sekolah, di sini, terjejas selepas dikejutkan dengan kejadian histeria membabitkan kira-kira 40 pelajar. Difahamkan, kejadian itu bermula sejak minggu lalu sehingga sesi pembelajaran di sekolah itu tidak dapat berjatan seperti biasa.

22 Februari 2014
Puchong: Pembelajaran sesi pagi Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Pusat Bandar Puchong di sini tergendala akibat kejadian histeria membabitkan kira-kira SO pelajar, selain beberapa guru sekolah berkenaan. Kejadian bermula pada jam 8 pagi ketika sernua pelajar berada di sesi perhimpunan.

 `la satu ikh-tiar'
Kuala Lumpur: "Ia satu ikhitar bukan saja untuk merawat, tetapi untuk mencegah daripada per-buatan khurafat seperti mempercayai ada kuasa lain selain Allah untuk me - nyembuhkan penyakit." Itu maklum balas.Ketua Program Pengajian Aki-dah Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) Ahmad Najaa Mokhtar mengenai kit antisteria yang diper-kenalkan Universiti Ma - laysia Pahang (UMP), se-malam. Menurutnya, dengan adanya kit itu, keyakinan seseorang pesakit kepada Allah akan menjadi lebih tinggi ditambah dengan tiada unsur lain seperti yang banyak dikaitkan dengan perubatan Islam seperti jampi serapah ser-ta penggunaan ayat al-Quran secara salah. "Pada saya, is produk yang balk, tidak bercang-gah dengan agama dan is membantu masyarakat untuk mendapatkan ka-edah rawatan yang ber-sesuaian dengan kaedah agama," katanya.



Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts