Trending

Thursday 21 May 2020

Dari 100 Anak Nenas Boleh Semai Jadi 900 Sulur Dalam 10 Bulan Begini Caranya


Ramai yang tanya, NENAS apa yang paling bagus untuk ditanam, jawapan saya ia bergantung pada keperluan. Jika untuk makan sendiri, apa2 nenas pun tak kisah.
Ada banyak jenis nenas yang berada di pasaran seperti Moris, Sarawak, Gandul, Maspine, N36, Gajah, Yankee, Josapine, Madu, Madu Kaca, View Of Sunset, Keningau Diamond, Tembaga dan Nenas MD2.
Untuk tujuan komersial, saya sarankan anda tanam nenas MD2 kerana lebih tahan lasak dan tidak cepat rosak serta mulut tidak ngilu bila makan. Harga buah dan sulur di pasaran juga lebih mahal.
Artikel pagi ini saya kongsikan cara GANDA kan atau banyakkan bibit nenas dari 1 sulur atau jambul menjadi 4 sulur ataupun 100 menjadi 900 sulur dalam 10 bulan.
1. ambil jambul nenas daripada buah yang sudah masak, atau beli sulur nenas, belah jadi 4 dan semai dalam pasu atau buat satu semaian khas. gunakan tanah hitam atau top soil, tidak perlu terlalu kerap disiram, cukup ala kadar, jika terlalu lembap benih nenas yg dibelah td akan mereput.
2. akar nenas mula keluar sekitar 3-5 hari, pastikan kena cahaya matahari yang sederhana utk proses pertumbuhan yg cepat. sembur dengan baja foliar bagi gemukkan batang nenas.

3. lepas 2-3 bulan, anak nenas mula keluar dan boleh pindahkan ke kebun atau tanam dalam pasu, gunakan tanah hitam, sekam padi bakar atau cocopeat dan sembur baja subur sekali dalam 2 minggu.
4. nenas mula keluarkan buah sekitar 10 bulan dan masak dalam tempoh 3 bulan.
5. bayangkan anda membeli 100 sulur nenas, selepas 10 sebulan guna teknik ini, 100 x 4 = 400 sulur, 1 pokok tu akan mengeluarkan sekurang-kurangnya 5 anak nenas. 100 x 5 = 500.
6. 400 + 500 = 900 sulur dalam tempoh lebih kurang setahun. so disni anda jimat membeli sulur nenas. anda boleh guna teknik untuk semua jenis nenas.
7. saranan saya, cara ni memang bagus dan menjimatkan, tapi tetap ada risiko, kdg2 ada benih yang tidak hidup sekitar 10-20% bergantung pd penjagaan. so lagi bagus beli sebiji dalam kuantiti banyak tak perlu buat bnyk kerja hehe..

Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts