Trending

Thursday 21 May 2020

6 KELEBIHAN Tanam MUSANG KING D197 Berbanding Klon Durian Lain


Durian musang king boleh dikatakan sebagai ‘maskot’ pertanian di Malaysia. Semua negara di dunia sudah mula melihat musang king sebagai buah yang kena dengan gelarannya, RAJA BUAH.
Bagi penggemar durian, tidak SAH jika klon Musang King tidak tersenarai dalam koleksi buah-buahan anda di kebun.


1. Harga tinggi di pasaran dalam negara – RM50 sehingga RM80 untuk satu kilo (harga pasaran), manakala harga borong sekitar rm35-40 sekilo
2. Harga tinggi di pasaran luar negara – eksport ke Hong Kong m4mpu mencecah RM500-800 per kilogram (jual dlm bentuk sejuk beku)
3. Selalu dieksport ke negara maju, banyak permintaan dari negara seperti Singapura, Hong Kong, Australia dan China.


4. Hasil dari pokok durian pelbagai iaitu bukan setakat buah yang dimakan fresh, boleh juga dibuat kek durian, produk perfume, coklat durian, pes durian, kek durian dan sebagainya
5. Dengan klon terbaik berpotensi menghasilkan buah yang banyak – 90-130 biji untuk satu pokok atau 150-170kg untuk satu pokok.
6. Potensi produk hiliran (proses) yang lebih pelbagai berbanding produk lain.
Sudah ketahui kelebihan menanam dan mengusahakan tanaman durian musang king ? jangan tunggu lama2, masa itu emas, jangan cemburu melihat durian jiran berbuah tapi anda sepokok pun takde!
Apa lagi jadikan pelaburan untuk masa hadapan, walaupun agak lama mendapatkan hasil, namun pulangannya terjamin. Dengan segala ilmu dan tunjuk ajar dari yang arif.

Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts