Trending

Monday 7 October 2019

RAJA KUNYIT TANAH MERAH


RAJA KUNYIT TANAH MERAH
Beza Musang King dan Raja Kunyit, daun raja kunyit lebih tirus berbanding dngn musang king. Even ada seller yang nak kecam dan menghentam fakta baka ini yang tidak digembar gemburkan. Saya berdiri disini untuk menafikan sesetengah mereka yg mendakwa baka ni sama dngn musang king di tempat2 lain yg di tanam.
Rujuk fakta di bawah ðŸ‘‡
Durian Musang King atau nama asalnya Raja Kunyit berasal dari Kelantan, Malaysia. Pohon induk asalnya tumbuh di Pulau Raya, sebuah pulau ditengah tengah Sungai Kelantan berdekatan dengan Pekan Tanah Merah.
Mengikut Chung Ting Bun dari Pulau Raya, pohon durian Raja Kunyit ditanam oleh moyangnya sekitar tahun 1800. Moyang Chung Ting Bun ialah Chung Chun Seng yang berhijrah dari Selatan Cina ke Pulau Raya pada tahun 1790.
Pohon induk Raja Kunyit hidup di Pulau Raya sehingga mati dipanah petir pada tahun 1974.
Sebelum mati semula jadi (faktor usia) seorang peladang, Wee Chong Beng, sempat mengambil dan membiak mata tunas Raja Kunyit.
Wee Chong Beng mula menanam Raja Kunyit seluas 2 hektar pada tahun 1970.
Kredit gambar: Muhamamd Fathur Rahman
.
.
Hari ini, saya akan berjumpa dngn pihak penanaman durian MK tanah merah untk dapatkan benih Raja Kunyit Pulau Raya. inshaAllah 30pkk saya simpan untk anda yg book. Jika berminat boleh ws saya 0166887624.







Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts