Trending

Monday 14 November 2016

Nukilan Untuk Anak Muda



Carilah tanah diseawal usia dengan cara beli perseorangan ataupun buat pakatan beli tanah. Ambo ada pernah berbual dengan seorang anak muda berusia 27 tahun yang kini telah mempunyai tanah lot banglo sebanyak 6lot. Tanah itu asalnya dibeli 1.2ekar dengan kos termasuk pecah lot keseluruhan rm150k pada dua tahun lepas ketika beliau masih bujang dan kini sudah berumah tangga.

Katanya, tanah itu jika dijual tahun ini mampu menghasilkan sekitar rm420k kese...luruhan lot. Ambo memberikan cadangan kepada beliau, jual dulu tanah lot banglo itu sebanyak 3lot dan katakan dapat rm200k ( jual under market ). Dari hasil penjualan tanah rm200k itu, binakan rumah seluas 1500kp disalah satu tapak yang berbaki 3lot. Apabila rumah hampir siap dibina, bukakan harga jualan dari rm320k.


Jika terjual rumah itu, beliau mungkin mempunyai rm320k tunai dan 2 lot tanah. Ulangkan langkah seterusnya dilot yang berbaki itu dan simpan untuk diri sendiri satu tapak lot banglo. Pada pusingan kedua itu, mungkin harga rumah dijual pada harga dari rm350k dan beliau mungkin akan memiliki tunai sebanyak rm350k + baki pusingan pertama rm120k = rm470k.


Pada tahun 2019/2020 beliau mempunyai tunai rm470k + satu lot tapak tanah. Bolehlah settlekan personal loan itu dan katakan bersih beliau mampu mempunyai tunai rm300k + 1lot tanah banglo pada 4/5tahun akan datang.


Ambo juga syorkan kepadanya, tanah yang berbaki satu lot itu dipecahkan kepada 2lot semid dan dengan tunai yang ada binakan rumah kedua-duanya. Rumah itu boleh disewakan satu dan satu lagi dijadikan homestay dulu disamping menunggu pencennya berpuluh tahun lagi. Nilaian dua buah rumah itu secara kasar sekitar rm550k keatas.


Sekian saja nukilan ini buat perkongsian semua.


Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts