Trending

Monday 14 November 2016

Elakkan Membeli Tanah Jika Geran Kongsi


Elakkan Membeli Tanah Jika Geran Kongsi


Disini ambo cuma hendak kongsikan satu cerita pasal beli tanah geran kongsi. Baru-baru ini ada kenalan ambo dikampung, bagitau ambo dia dah beli tanah dan nak bina rumah melalui pinjaman perumahan.


Katanya, dia dah beli tanah tu dari tuan asal dengan harga rm60k dan sudah siap pindah milik tanah. Dia dengan gembira bagitau dapat beli tanah tu dengan harga murah dan lokasi yang menarik. Tapi apa yang terjadi bila ambo tengak geran tana...h dan melawat tapak tanah, memang betul ada namanya tapi cuma sekitar 8/20 bahagian dengan keluasan tanah keseluruhan 2.5ekar dan mempunyai 10 penama termasuk beliau.


Tanpa banyak ulasan lanjut, ambo bagitahu dekat dia bahawa tanah ini tidak boleh bina rumah melalui pinjaman perumahan tapi jika secara tunai tu boleh. Tanah geran kongsi mana boleh buat cagaran sebab tanah ini ada 10penama dan dah ada 7buah rumah yang dibina secara berselerak. Sempadan tanah pun tidak disukat dengan sebetulnya dan hanya ikut tanda pokok-pokok.
Kesimpulannya, jika nak beli tanah dan bercadang untuk bina rumah melalui pinjaman perumahan, carilah tanah lot geran individu bagi memudahkan urusan akan datang.


INGAT TANAH LOT, INGAT GERAN INDIVIDU

Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts