Trending

Monday, 22 August 2016

PARA WANITA SILA BACA INI !!! WANITA SELALU KELIRU MENGENAI DARAH ISTIHADHAH (DARAH PENYAKIT) DAN DARAH HAID- INI JAWAPANNYA


Soalan:

Assalamualaikum Ustaz, Maaf kerana menganggu. Satu persoalan, saya telah berhenti mengambil pil perancang dan bertukar kepada jamu. Selepas itu, saya di datangi haid sehingga hari yang ke 20. Setahu saya, itu adalah darah penyakit. Jadi, jika saya ingin mengerjakan solat, perlukah saya mandi wajib dan bagaimana niatnya? Minta pencerahan dari ustaz.

Jawapan:

Tempoh paling lama haid ialah 15 hari. Oleh itu, jika seorang wanita darah haidnya datang hingga melepasi 15 hari, maka yang datang selepas hari ke 15 itu bukan lagi darah haid, akan tetapi darah istihadhah. Darah haid ialah darah yang normal bagi seorang wanita, adapun darah istihadhah adalah darah penyakit.


Apabila puan menyedari bahawa darah yang keluar bukan lagi darah haid, akan tetapi darah istihadhah, hendaklah puan mandi wajib dan mengerjakan solat sebagaimana wanita yang suci. Namun, oleh kerana darah masih keluar, hendaklah puan mematuhi peraturan berikut setiap kali hendak mengerjakan solat:

Jika darah itu keluar tidak berterusan (yakni pada ketika-ketika tertentu sahaja), puan hendaklah menunggu ketika darah berhenti, kemudian bersuci dengan membersihkan faraj terlebih dahulu, kemudian mengambil wudhuk dan menunaikan solat.
Jika darah keluar berterusan, puan hendaklah melaksanakan kaedah bersuci 

sebagaimana berikut:
Hendaklah puan menunggu waktu solat masuk terlebih dahulu. Wanita istihadhah (dan begitu juga orang yang mengidap kencing tak lawas atau masalah seumpamanya) tidak harus ia mengambil wudhuk kecuali apabila waktu telah masuk kerana toharahnya adalah toharah darurat.

Mulai dengan membasuh faraj dengan sempurna
Setelah itu hendaklah puan membalut faraj dengan kain, tuala wanita atau sebagainya (untuk membendung darah dari mengalir keluar ketika solat).
Kemudian hendaklah puan segera mengambil wudhuk
Ketika mengambil wudhuk hendaklah puan berniat untuk membolehkan solat, bacaan al-Quran atau ibadah-ibadah lain yang disyaratkan wudhuk. 

Contohnya; meniatkan di dalam hati; “Sahaja aku mengambil wudhuk untuk solat kerana Allah Taala”. Tidak harus semasa mengambil wudhuk puan berniat untuk mengangkat hadas kerana hadas puan tidak akan terangkat selama darah terus mengalir keluar dari faraj kerana perkara tersebut membatalkan wudhuk.
Setelah selesai wudhuk hendaklah puan segera menunaikan solat, tanpa menangguh lagi.
Jika semasa solat itu darah masih keluar, tidak perlulah puan berhenti dari solat, sebaliknya teruskan solat kerana ia dimaafkan disebabkan keuzuran yang puan alami.
Wallahu a’lam.
Rujukan:

Al-Fiqh al-Wadhih, Dr. Muhammad Bakr Ismail (1/66).
Al-Wajiz Fi al-Fiqh al-Islami, Dr. Wahbah az-Zuhaili (1/43)
Fiqh at-Toharah, Dr. Yusuf al-Qaradhawi, hlm. 303, Ahkam at-Toharah, Dr. Abdul Karim Zaidan, hlm. 64.
Fatawa Syeikh Abu Zahrah.
Al-Majmuk, Imam an-Nawawi.


Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts