Trending

Tuesday 28 April 2015

GST: Tunjuk kuasa sebagai pengguna


Setiap kali ada `barang' baru. Semua orang akan tertanya-tanya itu dan ini. Kalau dulu apabila kerajaan mengeluarkan kereta nasional pertama Proton Saga, se-gelintir orang sangsi dengan keupayaan kita atau mempertikaikan harganya sama ada dapat bersaing dengan kereta import, namun tidak kurang pula percaya dengan kemampuan kita sendiri.

Kini kita berhadapan dengan sistem percukaian yang barn di-beri nama Cukai Barang dan Per - lchidmatan (GST) bagi menggan - tikan Cukai Jualan dan Perkhid-matan (SST) yang dilaksanakan sejak 1972. Begitu jugalah kita tertanya-ta - nya GST itu apa disebabkan `ba - +rang' bare Biarpun kempen pe - nerangan sudah dibuat berbu-lan-bulan lamanya dalam laman sosial, Internet, media cetak dan elektronik, masih ada pihak talc berapa faham, sengaja tidak mahu faham atau mengambil pendirian tunggu dan lihat. Seperti biasa, pembangkang ti-daklah memberi landa bagus' dengan pelaksanaan GST dan kita sebagai pengguna tidak dapat lari daripada sistem percukaian ini yang sudah masuk menjadi se - bahagian daripada kehidupan ki-ta. Membaca laporan media, mat - lamat utama pelaksanaan GST memantapkan sistem perolehan dana negara supaya lebih ber - kesan dan mampu mengurangkan jurang percukaian di riegara ini yang berkadar sekitar 20 peratus, berbanding kebanyakan negara maju kira-kira empat hingga lima peratus.

Kebanyakan negara yang me - laksanalcan GST, pembangunan - nya . memberangsangkan dan memberi manfaat kepada rakyat. Cukai itu juga dijangka dapat memperoleh tambahan pendapa - tan sebanyak RM3 bilion selepas tahun pertama pelalcsana-annya. Setakat ini, seba-nyak 160 negara su-dah melaksanakan GST, termasuk tujuh negara -ASEAN iaitu Indonesia, Thailand, Singapura, Filipina, Kemboja, Vietnam dan Laos. Penulis memilih untuk melihat ke-sannya kepada pengguna. Membelilah dengan bi-jak, kerana kita mempunyai pi-lihan dan hak untuk membuat keputusan. Memang ada barang dikenakan cukai enam peratus tetapi tidak semestinya harganya menjadi mahal, sebaliknya berpatutan.

Kalau ada peniaga mengambil kesempatan menaikkan harga se - cara melampau atau lebih da-ripada sepatutnya, buatlah aduan kepada KPDNKK supaya tindakan tegas boleh diambil. Gunakan kuasa kita sebagai pengguna. Kita buatlah juga perbandingan harga barang tertentu sebelum dan selepas pelaksanaan GST yang bermula hari ini. Janganlah kita malas atau tidak memper-dulikan pelaksanaan GST ini.

Penulis tertarik dengan kenya-taan Setiausaha Agung Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) Datuk Paul Selvaraj yang menegaskan peng-guna berhak mendapat maklumat mengenai GST di kedai atau pasar raya yang mereka membeli-be - lah. Katanya, perilcsa resit barang yang dibeli sama ada kedai atau pasar raya itu berdaftar dan me - miliki kod GST atau tidak. Beliau berkata, barang yang ti-dak dikenakan GST mempunyai kod tertentu, justeru pengguna perlu mendapat maklumat ter - babit supaya tidak menjadi mang-sa peniaga tamak. "Buatlah aduan kepada KPDNKK jika harga dinaikkan se - cara tidak munasabah. Kerajaan perlu malclum balas daripada pengguna.

Jangan biarkan peniaga menaikkan harga sesuka Kati. "Fahami konsep nilai untuk duit. Kita hams tahu hak kita, dapat makiumat dan bertindak dengan bijak hak kita," katanya.

Penulis Pengarang Eirsekutif (Berita dan Hal Droved Sentasa)
Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

No comments:

Post a Comment

About

Popular Posts